Inlägg från: Kvinna1989 |Visa alla inlägg
  • Kvinna1989

    Hur långt tid tog det att bli gravid för er? Bör jag vara orolig?

    Hej!

    Skulle vara otroligt tacksam för svar, är "ny börjare", vet vääääälidgt lite om saker å ting om jag ska vara helt ärlig..

    1. Ni som är/har varit gravida. Hur långt tid tog de för er att bli gravida? Hur gamla var ni?

    2. Ni som inte blivit, hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni?

    3. Hur tidigt plussade ni? Svagt eller starkt? Med vilket test?

    Om mig. Är 31 år (89:a) och försöker nu för första gången i mitt liv att bli gravid. Tog ut min p-stav slutet av sept/början av oktober och mensen har varit regelbunden sen dess.

    2 gånger av dom före BIM hade jag alla möjliga graviditets symtom, trodde jag.. men de var ju bara att mensen va på G. MEN NU IDAG den 6 Januari har jag BIM och mina bröst gör inte ens ont, inga symtom alls förutom konstigt (mens?) värk vid höften/svanken. Känns som ngt droppar i trosan och tänker, jaha nu kom den men nej, inget alls..

    Jag tog test bim -2 och idag på BIM men båda är likadana, man ser suuuuuuuuuuuuuper svagt sträck om man vänder på testet åt höger , men inte annars. Så kan ju va att jag inbillar mig.

    Jag har haft P-stavar sedan jag va ca 19-20 år, har dom förstört min kropp? Är de försent för mig åldersmässigt? Bör jag va orolig nu redan efter 3dje försöket? Vi har haft sex vid rädd tillfällen enligt appen plus även massa tillfällen med "liten risk att bli gravid" .

    Mycket text, men snälla jag skulle vara otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur långt tid tog det att bli gravid för er? Bör jag vara orolig?
  • Kvinna1989
    Anonym (T) skrev 2021-01-06 16:18:19 följande:

    Det är normalt att det tar upp till 1 år.


    Har också läst de, men... "Alla" barndomsvänner plus mina andra vänner med barn säger nästan alla att de blev gravida direkt efter de slutat med preventivmedel...
  • Kvinna1989

    Tack för era svar! :)

    Jag brukar ALLTID som sagt ha massa starka symtom innan mens, redan vid -5 BIM brukar dom börja, och har alltid sååå ont i brösten, vill äta massa gott, trötthet, ont i magen som bara den, ja alla tänkbara symtom men nu denna gången, ingen ting. Endast lite värk i svanken/midjan/nedre ryggen. Brösten är inte de minsta ömma, är så förrvirrad.

    Kommer inte mensen om 2 dagar så testar jag igen, med 2 olika test..

  • Kvinna1989
    Limeblad skrev 2021-01-06 17:10:19 följande:

    För mig tog det sig på andra/tredje försöket. Slutade med p-piller i mitten av juli och började försöka nästa cykel. Missade dock ägglossningen så att det inte tog sig då är inte så konstigt. Efterföljande cykel uteblev ägglossningen men sen tog det sig. Är lika gammal som du. Tempar du och/eller tar ägglossningstest? Jag började med det nästan direkt för att ha bättre koll på om och när jag har ägglossning för att optimera chanserna.


    Jag använder faktiskt en app, så den kan ju faktiskt inte helt hundra veta när de är bästa tillfällen. Kanske borde börja med ägglossningstest, om/när mensen kommer då..
  • Kvinna1989
    Anonym (Herregud) skrev 2021-01-06 17:19:48 följande:

    Eller så släpper du allt vad ägglossningstest och appar heter och har sex regelbundet som de allra flesta blir gravida av. Du har försökt tre månader! Det är ingenting. Sluta stressa och nojja!


    Jo jag förstår, och de skulle va bäst för mig själv.. Min sambo vet inte ens hur jag känner, har inte berättat.. Han sa från början att det är bättre att inte planera något eller "försöka försöka" då går allt snett tydligen, men det har blivit till att verkligen försöka för min del....
  • Kvinna1989
    Millannn skrev 2021-01-06 17:27:27 följande:

    Jag har varit gravid en gång och då var jag 20 år. Blev gravid på första försöket. Plussade starkt med predictor early på ÄL+12 på eftermiddagen. Nu försöker vi med syskon (24 år) och är på andra försöket, har en riktigt bra känsla denna månaden ÄL+9 idag!


    Vad blir ÄL+12 i BIM? Ursäkta men är verkligen helt ny i allt detta.. Antar att eftersom jag inte plussa starkt idag på BIM (som är BIM enligt appen iaf, och de stämde sist..) så antar jag att se är kört denna gången. Mitt såkallade svaga sträck borde väll synas från alla vinklar klarare iaf..
  • Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2021-01-06 18:24:45 följande:

    Vad som är BIM-dag varierar från kvinna till kvinna beroende på hur lång lutealfas man har. Så äl+12 kan vara BIM för en och äl+15 BIM för en annan.  En app kan omöjligt veta om eller när du hade äl så du kan inte grunda BIM på den. Och ger upp gör man när mensen kommit- inte innan. Testa imorron igen du. 


    A joo de förstår jag, att den inte kan säga när ÄL är men BIM om jag förstått de rätt är dagen då mensen är beräknad. Efter jag tog ut p-staven har de tagit exakt 4 veckor fråm första start dagen på mens till nästa start. Så som du säger är jag inte helt hundra på ägglossningsdagarna, men vi har ofta sex.

    Men men, mensen kan ju komma ikväll, eller imorrn eller om en vecka.. kroppen kanske bara vill luras :/ antar jag önskar å stressar för mkt..
  • Kvinna1989
    Anonym (3 barnsmamman) skrev 2021-01-06 18:33:26 följande:

    Har varit gravid 4 gånger.

    Första gången 2 månader efter avslut med p-piller. Slutade i ma v 13. Var 24 år.

    Andra tog 4 månader efter konstaterat ma. Men två månader av aktiva försök. Skulle fylla 25 3 månader senare. Blev en flicka.

    Tredje gick på första halvhjärtade försöket. Var 27 år och blev en pojk.

    Fjärde gick på 5 riktiga försöket. Var 31,5 år och det blev ytterligare en pojk.

    Har alltid testat med apotek hjärtats egna eller clearblue (vanliga eller digitala). Har alltid väntat minst 5 dagar från bim för jag aldrig trott det kan vara min tur nu. Har fått starka och klara test på en gång vilket vart skönt för en tänkare som mig. Har även haft småblödningar/ blodblandade flytningar i de två sista graviditeterna, från bim och fram till v 9 respektive v 10.


    Skönt att de gått så lätt för dig! Var glad å tacksam över att du fått barn, å 3 stycken! :) måste vara super mysigt!
  • Kvinna1989
    Anonym (F) skrev 2021-01-06 19:43:20 följande:

    1:a tog 6 månader. Då fick jag ett svagt plus två dagar innan mens.

    2:a gick på första försöket. Det var en ren lyckoträff då min ägglossning var några dagar sen för jag hade magsjuka då jag trodde min ägglossning var.

    3:e inget än och vi är inne på försök 8. Jag har flera gånger under dessa försöken varit skengravid och fått massa symtom fast negativa test och vissa cyklar som blivit 70 och 85 dagar långa.. frustrerande. De senaste 2 månaderna hsr cykeln varit normal dock. Nu är jag 1 vecka sen men vågar inte testa för kommer nog va negativt igen. Sjukvården sa att jag bara har 1-2 år på mig för min kropp ska orka med en till graviditet så det är med en stress..

    Jag har nog testat de flesta test. Finns ingen jag föredrar mer än någon annan. Dock föredrar jag stickor man doppar ner i urinen.


    Tack för svar!! Åh håller tummarna för dig, hoppas!! Berätta gärna när/om du gör test hur de gick, om du vill såklart! :)

    När du fick svagt plus, kunde man se de ifrån alla vinklar, alltså utan att man behövde vrida på testet?
  • Kvinna1989
    Anonym (F) skrev 2021-01-07 12:56:40 följande:

    Tog ett test i morse som visade ett starkt plus direkt :) Men då testa jag på bim+8.

    Så det tog 8 försök totalt och nu ska jag försöka slappna av och inte oroa mig för mycket.


    Jag tog ett eller ja TRE olika test idag eftermiddag, gravid 1-2 v stod de på digitala :D på Apotekets egna starkare sträck , MEN rfsu jätte svagt, är inte de ganska konstigt eller jag kanske inte höll stickan tillräckligt länge.

    Aja nu är jag både lycklig och rädd! Hoppas allt är bra i magen och att allt går bra! Ska ringa och boka tid imorrn.
  • Kvinna1989
    Anonym (F) skrev 2021-01-07 17:01:57 följande:

    Grattis! Jag använde rfsu vanliga idag med morgonurin och fick ett stark streck. Men jag har använt rfsu till de andra graviditeterna och då har de varit svaga.

    Förstår dig! Tror det går bra därinne :)

    Jag fick en tid till min barnmorska redan nästa vecka, tycker det är lite väl tidigt men det är ju inte jag som bestämmer det.


    Jag måste få tid asap till läkare pga min epilepsi medicin, dom måste byta den direkt. Är dock nervös över att helgen kommer, aja de löser sig nog på ett eller annat vis :)

    Berätta gärna om ditt barnmorskebesök, om du vill såklart! :)
  • Kvinna1989
    molly50 skrev 2021-01-07 22:10:29 följande:

    Första gick på kanske 2-4 försök. Då var jag 34 år.

    Andra gick nog på första försöket. Då var jag 38.

    Men jag tycker inte du ska vara orolig. Det är olika från person till person hur lång tid det tar.


    Jag har plussat nu! :D Tänk att mitt första såååå otroligt svaga sträck va ett plus, sambon kunde inte ens se de första. Tog 3 tester igår, varav 1 digitalt. Hoppas bara allt är bra nu, är ju så i början av allt.
  • Kvinna1989

    Uppdatering:

    Hittade min gamla tråd och såhär i efterhand känns de lite pinsamt och förstår först nu hur nojjig jag var ;)

    Jag plussade ganska starkt ca 1-2 dagar efter och fick "gravid 1-2" på digitalt. Nu idag är jag i vecka 29.

    Så mitt tips till alla, jämför er inte för mycket med andra och framför allt, försök inte "för mycket".

    Tex . När jag nästan gett upp, dvs slutat försöka plussade jag plötsligt. Och jag inser dock nu i efterhand att de inte tog så "långt tid" men de kändes som evighet.. Och de där med symtom, jag var en av dom (få?) som verkligen saknade "gravid syntomen" både innan BIM och långt in i graviditeten (har knappt symtom nu heller i vecka 29)

    Så ja, till alla er som längtar och försöker, de finns hopp, ge aldrig upp men försök inte "för mycket" , lättare sagt än gjort jag vet!

    Lycka till alla! :)

  • Kvinna1989
    Anonym (Ja jo...) skrev 2021-06-27 04:54:28 följande:

    Du hade väl försökt bara 3-4 månader. Lätt för dig att säga och lite skrattretande att du kände att "du nästan gav upp" då.. Finns vi som försökt i närmare ett år och dom som försökt bra mycket längre än så och misslyckas gång på gång... Att säga till dom att "inte försöka så mycket" är knappast ett bra tips eller någon som helst tröst för den som är ofrivilligt barnlös. Det är snarare ett sätt att skuldbelägga den som inget kan göra mer än att hoppas månad efter månad. 


    Jo jag förstår din tankte, absolut inte tänkt att skuldbelägga någon eller så, ville mer kämpa. Sen var de kanske inte så bra av "er" på fl att skriva efter mina 2 försök att "vissa blir bara inte gravida" allt, var nytt för mig och då trodde jag de vat kört verkligen pga den komentaren och att kompisar alltid blev gravida på första försöket. Alla funkar olika.

    Med att inte "försöka" menar jag att när man stressar påverkar ju de också, iallafall tydligen på mig. Men om du/ni tog illa upp var de aboslut inte meningen, tvärt om! :)
Svar på tråden Hur långt tid tog det att bli gravid för er? Bör jag vara orolig?