Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Graviditetsförsäkring

Hej!

Jag har erfanheten av att bebis föddes 600 gram lätt allt för tidigt.

Jag visste inget speciellt om försäkringar och trodde aldrig jag skulle bli sjuk och få barn förtidigt.

Vi hade alla våra försäkringar hos folksam och då tog vi där med. Och vi hade sån tur i oturen ska jag säga!

Det du ska tänka på är att om barnet föds med sjukdomar eller annat så får man oftast ingen barnförsäkring. Endel försäkringsbolag erbjuder lättare försäkringar men inga helförsäkringar. Moderna försäkringsbolag säger att dom erbjuder "personliga försäkringar" utan hälsodeklaration -vilket är skitsnack och ska låta bättre än vad det är. Dom ger en light version som man kan teckna innan ens bebisen är född(personlig?!) Och det är den enda försäkring dom erbjuder om bebisen föds med sjukdommar, med låg födelsevikt etc.

Folksam ger fullförsäkring genom fackförbund (du, din sambo, hans föräldrar/dina föräldrar) kan teckna åt barnet.

Du får ersättning direkt vid allvarligt sjukt barn (endel försäkringsbolag måste det gå massor dagar innan man får ut ersättning, oftast så många dagar så barnen är friska)

Om du har folksams gravid plus försäkring så slipper du en 6 månaders karens på barnförsäkring =barnet är helförsäkrat redan från start.

Min dotter är alltså helt frisk idag och det kan ringa försäkringsbolag som vill att vi ska byta bolag till dom. När jag nämner att dottern är extremprematur så tackar dom för sig och lägger på. Det säger en hel del.

Så mitt råd är: kolla om ni är med i fackförbund och dom stödjer folksam, ta deras gravidförsäkring och ha en garanterad barnförsäkring, om barnet föds med komplikationer.

• Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2021-01-06 18:03:18 följande:

Kolla modernas. Till skillnad från andra försäkringsbolag får du om du haft deras gravidförsäkrinh teckna barnförsäkring utan klausuler om barnet skulle födas sjukt. Med tanke på tarmsjukdomar skulle jag välja moderna.

Utöver detta är moderna de enda som har ett riktigt bra skydd vid komplikationer för dig som föder

Stämmer inte.

Man får endast en medium försäkring som kan tecknar innan barnet är fött. Du får ingen helförsäkring.

Folksam ger helförsäkring utan hälsodeklaration genom fackförbund.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 20:58:03 följande:

Stämmer inte.

Man får endast en medium försäkring som kan tecknar innan barnet är fött. Du får ingen helförsäkring.

Folksam ger helförsäkring utan hälsodeklaration genom fackförbund.

TILLÄGGER: dvs om barnet föds med komplikationer.
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2021-01-06 21:10:57 följande:

DÅ har jag missförstått moderna. Bra att du tydliggör. I slutändan måste man ju läsa alla villkor innan man bestämmer sig.

Men jag förstår det som att det du nämner gällande folksam endast gäller när man har via fackförbundet?

Om nu fallet är så att annan gravförsäkting är bättre gällande barnet så skulle jag oavsett rekommendera att ÄVEN teckna modernas gravförsäkring för mammans skull

Ja genom fackförbund kan du få helförsäkring hos folksam utan hälsodeklaration. Vilket inget annat försäkringsbolag ger. Annars får man en light version försäkring likt moderna och andra bolag. Men inga helförsäkringar, vilket man vill ha speciellt om barnet föds med komplikationer.
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2021-01-06 21:33:57 följande:

Alltså jag vet att jag för något år sedan kom fram till att moderna var klart bäst gällande barnförsäkring vid eventuella komplikationer. Har något förändrats? Men då förstår jag det som att om man inte är knuten till fackförbund så är inte Nordeas bättre?

Kan inte säga vilket bolag som är bäst om man nöjer sig med en icke helförsäkring då jag inte forskat i det. Men kan tippa på att alla är hyffsat lika och frånskriver sig mycket, speciellt barnets komplikationer.

Jag hade ingen koll alls innan och i grupper jag rör mig i dagligen nu med barn som föds med kompikationer så är det folksam som gäller. Finns inga bolag som kan täcka så mycket likt för alla barn -friska som sjuka.

Jag har lärt mig att försäkringsbolag låter oftast alla jättebra. Men sen gäller det att ha ett bra försäkringsbolag som även finns när något händer. Och med gravidförsäkring så gäller det att tänka även steget längre -barnförsäkring.

Det gjorde inte jag tidigare och jag hade bara tur att jag valde folksam. Hade aldrig fått helförsäkring annars.
  • Anonym (J)
    Limeblad skrev 2021-01-06 22:14:23 följande:

Tack för bra synpunkter! Inser att jag ska läsa på lite bättre. Tur att jag har några veckor på mig hehe. Har tyvärr inte Folksam via mitt fack utan Skandia som inte verkar ha gravidförsäkring som gruppförsäkring.

Någon anhörig då? Vad har du för fack?

Ja verkligen bra att läsa på innan! När du vet att bebisen kan födas med komplikation.

Jag är också gravid, riskgraviditet och kommer teckna folksam när det är dags :)
  • Anonym (J)
    Limeblad skrev 2021-01-06 22:19:52 följande:

Akavia. Min man är inte ansluten men jobbar i samma bransch så hade haft samma där.

Inga mor/farföräldrar då?
  • Anonym (J)

Tillägger som Eva skrev.

Alltså gratisförsäkring täcker i princip inget. Inga kostnader om mamman blir sjukhusliggande innan, bebis behöver vård på sjukhus/hemsjukvård, förlorad inkomst etc.

Betal gravidförsäkring så är man skyddad.

(Tog nästan för givet att man tar betalvarianten)

Svar på tråden Graviditetsförsäkring