Graviditetsförsäkring
Hej!
Jag har erfanheten av att bebis föddes 600 gram lätt allt för tidigt.
Jag visste inget speciellt om försäkringar och trodde aldrig jag skulle bli sjuk och få barn förtidigt.
Vi hade alla våra försäkringar hos folksam och då tog vi där med. Och vi hade sån tur i oturen ska jag säga!
Det du ska tänka på är att om barnet föds med sjukdomar eller annat så får man oftast ingen barnförsäkring. Endel försäkringsbolag erbjuder lättare försäkringar men inga helförsäkringar. Moderna försäkringsbolag säger att dom erbjuder "personliga försäkringar" utan hälsodeklaration -vilket är skitsnack och ska låta bättre än vad det är. Dom ger en light version som man kan teckna innan ens bebisen är född(personlig?!) Och det är den enda försäkring dom erbjuder om bebisen föds med sjukdommar, med låg födelsevikt etc.
Folksam ger fullförsäkring genom fackförbund (du, din sambo, hans föräldrar/dina föräldrar) kan teckna åt barnet.
Du får ersättning direkt vid allvarligt sjukt barn (endel försäkringsbolag måste det gå massor dagar innan man får ut ersättning, oftast så många dagar så barnen är friska)
Om du har folksams gravid plus försäkring så slipper du en 6 månaders karens på barnförsäkring =barnet är helförsäkrat redan från start.
Min dotter är alltså helt frisk idag och det kan ringa försäkringsbolag som vill att vi ska byta bolag till dom. När jag nämner att dottern är extremprematur så tackar dom för sig och lägger på. Det säger en hel del.
Så mitt råd är: kolla om ni är med i fackförbund och dom stödjer folksam, ta deras gravidförsäkring och ha en garanterad barnförsäkring, om barnet föds med komplikationer.