Inlägg från: Limeblad |Visa alla inlägg
  • Limeblad

Graviditetsförsäkring

Jag har tänkt ta moderna med förlossningsförsäkring även fast den är skitdyr.

• Limeblad
    Anonym (Ll) skrev 2021-01-06 19:49:23 följande:

Varför? Vad har moderna som inte de andra har?

Vad jag vet har inga andra försäkringsbolag förlossningsförsäkring. Förlossningsförsäkringen ger rätt till ersättning för (fler) förlossningsskador och rätt till operation inom 20 arbetsdagar för vissa skador.
  • Limeblad
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 22:08:23 följande:

Kan inte säga vilket bolag som är bäst om man nöjer sig med en icke helförsäkring då jag inte forskat i det. Men kan tippa på att alla är hyffsat lika och frånskriver sig mycket, speciellt barnets komplikationer.

Jag hade ingen koll alls innan och i grupper jag rör mig i dagligen nu med barn som föds med kompikationer så är det folksam som gäller. Finns inga bolag som kan täcka så mycket likt för alla barn -friska som sjuka.

Jag har lärt mig att försäkringsbolag låter oftast alla jättebra. Men sen gäller det att ha ett bra försäkringsbolag som även finns när något händer. Och med gravidförsäkring så gäller det att tänka även steget längre -barnförsäkring.

Det gjorde inte jag tidigare och jag hade bara tur att jag valde folksam. Hade aldrig fått helförsäkring annars.

Tack för bra synpunkter! Inser att jag ska läsa på lite bättre. Tur att jag har några veckor på mig hehe. Har tyvärr inte Folksam via mitt fack utan Skandia som inte verkar ha gravidförsäkring som gruppförsäkring.
  • Limeblad
    Anonym (J) skrev 2021-01-06 22:16:58 följande:

Någon anhörig då? Vad har du för fack?

Ja verkligen bra att läsa på innan! När du vet att bebisen kan födas med komplikation.

Jag är också gravid, riskgraviditet och kommer teckna folksam när det är dags :)

Akavia. Min man är inte ansluten men jobbar i samma bransch så hade haft samma där.
  • Limeblad
    Anonym (Hur?) skrev 2021-01-07 22:00:27 följande:

Om man köper försäkring från två olika bolag, betalar de verkligen ut från båda ställena då? Är det inte bara ett ställe?

Har reseförsäkring på olika ställen för något år sedan då det hände en skada. Ett bolag fick betala ut bara, medan de andra två skulle avstå om ett bolag betalat. Vet dock inte hirder fungerar i gravidförsäkring?

Jag tror (försäkringar brukar funka så) att kostnader täcks bara en gång medan ersättning för ideell ersättning för skada kan utbetalas från flera försäkringar.
Svar på tråden Graviditetsförsäkring