• Vi2Ivf

    För oss som behöver gå ner i vikt för att göra IVF

    Någon som har tips på att på ett så bra sett som möjligt gå ner i vikt inför IVF, behöver gå ner 14 kg för att få skicka iväg remissen.

    Har tidigare gjort 4 st Insemination som ej tog. Det är 3 år sedan sista insemination, tog en paus pgr depression. Nu ska jag och min sambo gå vidare med IVF.

    Min man har inga spermier så vi kommer fortsätta med donerade spermier.

  • Svar på tråden För oss som behöver gå ner i vikt för att göra IVF
  • Ockisen

    Är i samma sits. Behövde gå ner 10kg för att få göra ivf som är planerad till feb/mars (eller senare beroende på coronan). Är sen tidigare försök usel på att gå ner vikt. Nu har jag hunnit gå ner 4 kg på 3 veckor och är så stolt över mig själv. Motivationen har aldrig varit starkare. 

    Min metod är att jag helt enkelt räknar kalorier. Har skärpt till mig och slutat fuska. 30 min powerwalk varje dag. Ibland det dubbla. Dricker mycket vatten. Noga med att äta fyra gånger/dag. Det har fungerat över förväntan för mig.

  • MeandHim

    Ladda ner lifesum appen och håll koll på vad du äter. Lägg dig sen på ett underskott av kalorier.

    Ta en powerwalk varje morgon innan frukost och ladda ner en app för hemmaträning. Tänk på att det inte är Nån idé med Quick fix utan att det tar tid. Lycka till :)

  • SvenOlsson
    Vi2Ivf skrev 2021-01-06 18:06:16 följande:

    Någon som har tips på att på ett så bra sett som möjligt gå ner i vikt inför IVF, behöver gå ner 14 kg för att få skicka iväg remissen.

    Har tidigare gjort 4 st Insemination som ej tog. Det är 3 år sedan sista insemination, tog en paus pgr depression. Nu ska jag och min sambo gå vidare med IVF.

    Min man har inga spermier så vi kommer fortsätta med donerade spermier.


    Jag förstår vilken kamp det är att gå ner i vikt. Jag hade själv problem med det förr i tiden. Motion är bra, men kosten är väldigt mycket viktigare för en effektiv viktminskning. Speciellt om en har en fallenhet att vilja unna sig något gott efter motion, för då kan det lätt bli att en får i sig fler kalorier än en gör av med. Själv har jag fått väldigt bra resultat av LCHF-diet, vilket för mig innebär att jag försöker äta så mycket kött som möjligt. Jag kan tänka mig det kommer ta ett tag att gå ner de kilona som remissen kräver. Har ni övervägt om det finns alternativ under viktresan, som t.ex direkt donation?
  • Clemmentina

    Jag är inte i samma situation riktigt. Känner att jag vill gå ner i vikt även om sjukvården inte säger att jag måste.

    Håller med om att Lifesum-appen är toppen. Om en vill gå ner 0,5 kg i veckan kan en riktlinje vara att äta 500 kcal mindre än vad en egentligen ska äta baserat på längd och vikt. Att äta mer än 1000 kcal mindre än vad en behöver (mer än enstaka dagar) har jag förstått är farligt.

    För en del funkar lchf, för andra inte. Det viktigaste är att minimera sockerintaget (och gärna snabba kolhydrater). Själv försöker jag äta någon slags medelhavsdiet med mycket grönsaker, en till två frukter per dag, mycket fisk, skaldjur och kyckling, lite mjölkprodukter (äter yoghurt och smör) och bra fett (olivolja ffa). Därtill har jag uteslutit gluten, sojaprodukter, koffein och dricker minimalt med alkohol.

  • SvenOlsson
    Clemmentina skrev 2021-01-07 09:05:17 följande:

    För en del funkar lchf, för andra inte. Det viktigaste är att minimera sockerintaget (och gärna snabba kolhydrater). Själv försöker jag äta någon slags medelhavsdiet med mycket grönsaker, en till två frukter per dag, mycket fisk, skaldjur och kyckling, lite mjölkprodukter (äter yoghurt och smör) och bra fett (olivolja ffa). Därtill har jag uteslutit gluten, sojaprodukter, koffein och dricker minimalt med alkohol.


    Jag håller helt med dig. Det händer ofta att jag slarvar med uttrycket LCHF. Det är inte "high fat"-komponenten som gjort susen för mig, utan "low carb" som du nämner. När jag går helt in på dieten äter jag bara kolhydrater en dag i veckan och då rasar kilona av mig i rask takt. För mig funkar kött bra, för det gör att jag känner mig helt nöjd och blir inte sugen på att äta något annat. För andra kan t.ex grönsaker och fisk ge samma effekt med lika bra resultat
Svar på tråden För oss som behöver gå ner i vikt för att göra IVF