• SvenOlsson

För oss som behöver gå ner i vikt för att göra IVF

Vi2Ivf skrev 2021-01-06 18:06:16 följande:

Någon som har tips på att på ett så bra sett som möjligt gå ner i vikt inför IVF, behöver gå ner 14 kg för att få skicka iväg remissen.

Har tidigare gjort 4 st Insemination som ej tog. Det är 3 år sedan sista insemination, tog en paus pgr depression. Nu ska jag och min sambo gå vidare med IVF.

Min man har inga spermier så vi kommer fortsätta med donerade spermier.

Jag förstår vilken kamp det är att gå ner i vikt. Jag hade själv problem med det förr i tiden. Motion är bra, men kosten är väldigt mycket viktigare för en effektiv viktminskning. Speciellt om en har en fallenhet att vilja unna sig något gott efter motion, för då kan det lätt bli att en får i sig fler kalorier än en gör av med. Själv har jag fått väldigt bra resultat av LCHF-diet, vilket för mig innebär att jag försöker äta så mycket kött som möjligt. Jag kan tänka mig det kommer ta ett tag att gå ner de kilona som remissen kräver. Har ni övervägt om det finns alternativ under viktresan, som t.ex direkt donation?
  • SvenOlsson
    Clemmentina skrev 2021-01-07 09:05:17 följande:

För en del funkar lchf, för andra inte. Det viktigaste är att minimera sockerintaget (och gärna snabba kolhydrater). Själv försöker jag äta någon slags medelhavsdiet med mycket grönsaker, en till två frukter per dag, mycket fisk, skaldjur och kyckling, lite mjölkprodukter (äter yoghurt och smör) och bra fett (olivolja ffa). Därtill har jag uteslutit gluten, sojaprodukter, koffein och dricker minimalt med alkohol.

Jag håller helt med dig. Det händer ofta att jag slarvar med uttrycket LCHF. Det är inte "high fat"-komponenten som gjort susen för mig, utan "low carb" som du nämner. När jag går helt in på dieten äter jag bara kolhydrater en dag i veckan och då rasar kilona av mig i rask takt. För mig funkar kött bra, för det gör att jag känner mig helt nöjd och blir inte sugen på att äta något annat. För andra kan t.ex grönsaker och fisk ge samma effekt med lika bra resultat
Svar på tråden För oss som behöver gå ner i vikt för att göra IVF