• Persan

    Var går gränsen??

    Tjena,

    Jag är 25 år, och har idag en skuld/lån på ca 350,000kr. 
    Har fast anställning, och får ut ca 23.000kr efter skatt. Har avbetalningsplan
    på lånet, med ca 3400kr/mån i 12år. (Blancolån). 

    Har köpt bilar, teknik osv för lånepengarna. Har kvar alla grejer. Dvs skulle
    kunna sälja av precis allt, och i princip bli kvitt från lånet, om jag så vill.. 

    Men har ju tagit lån för att jag vill ha dom grejerna. Att betala av 3400kr/mån,
    är inget jag lider av. Har ca 10k kvar efter att alla räkningar, lån, hyra osv är
    betalt.. 

    Så egentligen är det inget problem så, men 350k är mycket pengar, eller? 
    Känner lite ångest för den skulden. Om man ska köpa hus, eller vad som,
    så är det kanske inte så bra att ha såpass stor skuld redan. 

    Skulle kunna sälja av lite grejer, och få in 90k som jag kan extra amortera. 
    Har redan en köpare... Men har sån jävla beslutsångest. Grejerna jag skulle
    sälja, är såna grejer jag tycker om, och använder. Bara nöjes grejer, men endå. 

    Dock är det rätt tid just nu att sälja, om ett halvår lär de inte vara värda lika mycket längre.. 

    Vad skulle ni gjort i min sits? Sålt av grejerna och extra amorterat, 
    eller haft kvar grejerna och fortsatt betala av varje månad? 

  • Svar på tråden Var går gränsen??
  • Anonym (Tråkig äldre vuxen)

    350.000 kr är jävligt mycket pengar för "skit" om du ursäktar mitt ordval... Du har ju inte gjort en investering utan precis tvärtom..

    Om du nu inte har några problem att lägga den summan varje månad så varför sparar du inte ihop pengar och cashar det du vill ha? Köp en sak i taget och känn nöjet i att kunna ha råd med det du vill ha.

    Tänk ett steg längre fram också och fundera på vad som händer med din ekonomi om du blir sjukskriven för något, blir utan jobb eller andra akuta saker händer. Har du råd att betala ditt blancolån då under en längre period?

  • Fjäril kär

    Innan du betalat klart allting har dina prylar tappat värdet och blivit omodernt...

    Bara fundera på det ett tag....

  • Persan

    Jo ni har rätt, men samtidigt så är detta mitt intresse/hobby.
    Är nog inte många som tjänar pengar på sin hobby. 

    Går det åt skogen de närmsta åren, så kan jag sälja av allt, 
    och betala av i princip hela skulden. Visst värdet på grejerna
    sjunker med tiden.. Men det gör även lånet. 

    Lånet sjunker med över 3000kr per månad, så snabbt sjunker
    inte värdet på grejerna. 

  • Anonym (H)
    Persan skrev 2021-01-07 11:31:11 följande:

    Jo ni har rätt, men samtidigt så är detta mitt intresse/hobby.

    Är nog inte många som tjänar pengar på sin hobby. 

    Går det åt skogen de närmsta åren, så kan jag sälja av allt, 

    och betala av i princip hela skulden. Visst värdet på grejerna

    sjunker med tiden.. Men det gör även lånet. 

    Lånet sjunker med över 3000kr per månad, så snabbt sjunker

    inte värdet på grejerna. 


    Varför frågar du ens då? Du verkar ju ha bestämt dig för att behålla grejerna (och lånet). Bara ute efter att få bekräftelse och medhåll i ditt beslut?
  • Fjäril kär
    Persan skrev 2021-01-07 11:31:11 följande:

    Jo ni har rätt, men samtidigt så är detta mitt intresse/hobby.

    Är nog inte många som tjänar pengar på sin hobby. 

    Går det åt skogen de närmsta åren, så kan jag sälja av allt, 

    och betala av i princip hela skulden. Visst värdet på grejerna

    sjunker med tiden.. Men det gör även lånet. 

    Lånet sjunker med över 3000kr per månad, så snabbt sjunker

    inte värdet på grejerna. 


    På vilket sätt tjänar du pengar på detta när du tagit ett blancolån för att ha råd att köpa det?
  • Anonym (Tråkig äldre vuxen)

    Det tar nästan 10 år innan du betalar klart ditt lån. Vad har hänt på marknaden för dessa prylar under tiden? Du borde nog veta att teknik är i princip noll värt när det uppdateras och kommer nytt hela tiden och på tio år händer mycket i den tekniska utvecklingen. Värsta hifi-anläggningen från. 90/00-talet som kostade skjortan är ju inte värd mer än nån ynka tusenlapp idag och kan köpas på loppis...

    Om du träffar en tjej om ett par år och vill köpa lägenhet, har du råd med det?

    Vad är det för fel på att casha?

  • Anonym (Tujb)

    Gränsen är redan passerad. Kan man inte casha det (utan att länsa sitt bankkonto) så ska man inte ha det. Svårare än så är det inte. Det är dock tyvärr många i detta landet som inte fattar det utan lever över sina tillgångar.

  • Fjäril kär

    Vad händer med andra viktiga kostnader och andra utgifter du anser vara nödvändiga under tiden? Körkort? Köpa bil? Lämna in bilen på reparation? Du kanske vill resa? Du hittar en tjej och vill köpa dyra förlovningsringar? Tandläkaren? Köpa cykel? Kostnad i samband med familjehögtider? Du hittar nya teknikprylar? Röja på krogen?

    Hur ska du ha råd med det?

  • Persan

    Samtidigt beror det på hur man tänker.

    Lånet är på 3400kr/mån. Det är som att jag skulle tjäna
    19,600kr efter skatt, istället för 23,000kr. 

    19,600kr efter skatt är väll också rätt bra? Säg att jag skulle byta jobb,
    hitta mitt drömjobb, men bara få ut 19600kr i lön. Då skulle jag endå 
    överleva på det.

    Det är värre om jag hade haft såpass dålig lön att jag nu precis överlever
    efter att skulderna är betalda.

    Men samtidigt, ska man köpa hus eller liknande, och måste ta ett lån,
    klart det förstör när man redan har ett såpass stort lån nu. Eller skulle jag bli sjukskriven, och få ut betydligt mindre, så kanske det skulle bli tufft. Så risker finns det allt. Och skulle dom grejerna gå sönder helt, och inte försäkringen ersätter, så har jag inget kvar, förutom ett stort lån. 

    Det är nog lika bra att sälja av grejer, och på så sätt bli av med halva lånet.
    150,000kr för i lån, för en ny, pålitlig bil, som man behöver dagligen, är endå bättre än 300k i lån, för massor grejer man inte behöver.

  • Anonym (Tråkig äldre vuxen)
    Persan skrev 2021-01-07 12:34:11 följande:

    Samtidigt beror det på hur man tänker.

    Lånet är på 3400kr/mån. Det är som att jag skulle tjäna

    19,600kr efter skatt, istället för 23,000kr. 

    19,600kr efter skatt är väll också rätt bra? Säg att jag skulle byta jobb,

    hitta mitt drömjobb, men bara få ut 19600kr i lön. Då skulle jag endå 

    överleva på det.

    Det är värre om jag hade haft såpass dålig lön att jag nu precis överlever

    efter att skulderna är betalda.

    Men samtidigt, ska man köpa hus eller liknande, och måste ta ett lån,

    klart det förstör när man redan har ett såpass stort lån nu. Eller skulle jag bli sjukskriven, och få ut betydligt mindre, så kanske det skulle bli tufft. Så risker finns det allt. Och skulle dom grejerna gå sönder helt, och inte försäkringen ersätter, så har jag inget kvar, förutom ett stort lån. 

    Det är nog lika bra att sälja av grejer, och på så sätt bli av med halva lånet.

    150,000kr för i lån, för en ny, pålitlig bil, som man behöver dagligen, är endå bättre än 300k i lån, för massor grejer man inte behöver.


    Kom ihåg att ett blancolån inte är en fördel för dig om du behöver ansöka nytt lån för tex bostad. Alla beslut du tar angående din ekonomi får alltid konsekvenser längre fram när du tar nya beslut. Så tänk långsiktigt istället för att äga allt häftigt.

    Det räcker väl med att du blir sjuk i Coronavirus och får vara hemma i några veckor/nån månad för att det ska bli kännbart i din plånbok.
  • Anonym (Ronja)

    Om du har 10000 kr kvar när allt är betalt, släng in 8-9000 till på lånen. Då är ju allt avbetalat på ca 3 år.

  • Anonym (M)

    Amortera av mer då om du har pengar över? Då blir du kvitt skulden snabbare

  • Anonym (Em)

    Har du ens räknat på hur mycket ränta du betalar på dessa 12 år? Du betalar betydligt mer än 350 000 för dina grejer. Så sälj av eller amortera en betydligt högre summa. I framtiden sparar du ihop pengar innan du tar dyra lån.

  • Kjell2
    Persan skrev 2021-01-07 11:31:11 följande:

    Jo ni har rätt, men samtidigt så är detta mitt intresse/hobby.

    Är nog inte många som tjänar pengar på sin hobby. 

    Går det åt skogen de närmsta åren, så kan jag sälja av allt, 

    och betala av i princip hela skulden. Visst värdet på grejerna

    sjunker med tiden.. Men det gör även lånet. 

    Lånet sjunker med över 3000kr per månad, så snabbt sjunker

    inte värdet på grejerna. 


    Vad har du för ränta? 3000 i amortering, 400 kr/mån i ränta. På ett lån om 350 000 kr blir räntan 1,4%. Väldigt lågt för ett blancolån.

    Ska du ta ett bostadslån i framtiden kan ett blancolån på 350 000 kr ställa till problem.
  • nnnnnnnn

    Om du har 10 000 kr kvar varje månad efter att du betalat allt, som du själv skriver, så lägg in 5 000 kr/månad i extra amortering.
    De 5000 kr du har kvar använder du så klokt och sparsamt som du kan och i slutet på varje månad för du över det som du har sparat på ett sparkonto.
    När du har 10 000 kr på sparkontot så gör du en extra inbetalning på 5000 kr på lånet, så ditt sparkonto håller sig mellan 5000- 10 000 kr.
    Då kanske ditt sparande och amorterande blir såhär:
    jan: vanlig amortering 3000kr, extra amortering 5000 kr, på sparkontot 0 kr, över som sätts in på sparkontot 2200 kr
    feb:vanlig amortering 3000kr, extra amortering 5000 kr, på sparkontot 2200 kr, över som sätts in på sparkontot 2700 kr
    mars:vanlig amortering 3000kr, extra amortering 5000 kr, på sparkontot 4900 kr, över som sätts in på sparkontot 1700 kr
    april:vanlig amortering 3000kr, extra amortering 5000 kr, på sparkontot 6600 kr, över som sätts in på sparkontot 2300 kr
    maj:vanlig amortering 3000kr, extra amortering 5000 kr, på sparkontot 8900 kr, över som sätts in på sparkontot 700 kr
    juni:vanlig amortering 3000kr, extra amortering 5000 kr, på sparkontot 9600 kr, över som sätts in på sparkontot 2000 kr
    juli:vanlig amortering 3000kr, extra amortering 5000 kr, på sparkontot 11600 kr = 5000 extra amortering och sparkontot sjunker till 6600 kr, över som sätts in på sparkontot 900 kr

    Då har du på 7 månader amorterat 3000x7 + 5000x7 + 5000 extra = 21 000 + 35 000 + 5000 = 61 000 kr.
    Då kommer det inte alls ta lång tid att amortera av ditt lån och sen är du van att hålla igång ditt sparande och kommer få ihop en rejäl buffert inför framtiden.

  • Anonym (Tyttebär)

    Varför amorterar du så lite per månad? Du borde kunna betala av betydligt mer än så per månad, om du inte har 14 ungar att försörja eller så. Om du är utan barn är det ju bara att leva snålt och lägga allt som blir över på skulden (och ett sparande). Så höj månadsbeloppet till det dubbla eller mer så är du av med skulden betydligt snabbare.

  • Anonym (vilken gräns?)
    Persan skrev 2021-01-07 11:06:44 följande:

    Tjena,

    Jag är 25 år, och har idag en skuld/lån på ca 350,000kr. 
    Har fast anställning, och får ut ca 23.000kr efter skatt. Har avbetalningsplan
    på lånet, med ca 3400kr/mån i 12år. (Blancolån). 

    Har köpt bilar, teknik osv för lånepengarna. Har kvar alla grejer. Dvs skulle
    kunna sälja av precis allt, och i princip bli kvitt från lånet, om jag så vill.. 

    Men har ju tagit lån för att jag vill ha dom grejerna. Att betala av 3400kr/mån,
    är inget jag lider av. Har ca 10k kvar efter att alla räkningar, lån, hyra osv är
    betalt.. 

    Så egentligen är det inget problem så, men 350k är mycket pengar, eller? 
    Känner lite ångest för den skulden. Om man ska köpa hus, eller vad som,
    så är det kanske inte så bra att ha såpass stor skuld redan. 

    Skulle kunna sälja av lite grejer, och få in 90k som jag kan extra amortera. 
    Har redan en köpare... Men har sån jävla beslutsångest. Grejerna jag skulle
    sälja, är såna grejer jag tycker om, och använder. Bara nöjes grejer, men endå. 

    Dock är det rätt tid just nu att sälja, om ett halvår lär de inte vara värda lika mycket längre.. 

    Vad skulle ni gjort i min sits? Sålt av grejerna och extra amorterat, 
    eller haft kvar grejerna och fortsatt betala av varje månad? 


    Var gränsen går, ja, det beror väl på vilken gräns du pratar om. Min gräns går definitivt innan blancolån.

    Bostadslån ser jag som ett rimligt lån. Studieskulder är generellt sett rimligt. Lån för bil, båt, husvagn och liknande är på gränsen, men så länge det amorteras kraftigt och inte är belånat till 100% är det väl okej. I övrigt - nix pix.

    Skulle jag exempelvis dejta och träffa en person som var 25 år och hade en fast anställning skulle jag vara väldig tveksam till att inleda något seriöst om jag fick veta att den hade hundratusentals kronor i blancolån. Jag hade nog snarare hoppats att den hade börjat spara inför ett potentiellt framtida gemensamt liv med bostadsköp etc... 
  • Anonym (Petra)

    För min del går gränsen betydligt lägre - jag tycker bara det är rimligt att låna till bostad. Ev. bil om man plötsligt fått ökade inkomster men inte hunnit spara än.

    Tänk på att du kommer att betala på detta i 12 år! Kommer sakerna att kännas lika "rätt" om 12 år? Kommer du inte att vilja köpa några nya saker under dessa 12 åren? Hur ska du i så fall betala för dem? Nya lån?

    I din ålder och situation borde du istället spara pengar till tex boende.

    Jag hade nog försökt sälja det som känns minst viktigt, och även ökat amorteringstakten, så att du blir av med lånet fortare. Och aldrig någonsin mer köpt saker för lånade pengar!

  • Anonym (-)
    Persan skrev 2021-01-07 11:06:44 följande:

    Tjena,

    Jag är 25 år, och har idag en skuld/lån på ca 350,000kr. 
    Har fast anställning, och får ut ca 23.000kr efter skatt. Har avbetalningsplan
    på lånet, med ca 3400kr/mån i 12år. (Blancolån). 

    Har köpt bilar, teknik osv för lånepengarna. Har kvar alla grejer. Dvs skulle
    kunna sälja av precis allt, och i princip bli kvitt från lånet, om jag så vill.. 

    Men har ju tagit lån för att jag vill ha dom grejerna. Att betala av 3400kr/mån,
    är inget jag lider av. Har ca 10k kvar efter att alla räkningar, lån, hyra osv är
    betalt.. 

    Så egentligen är det inget problem så, men 350k är mycket pengar, eller? 
    Känner lite ångest för den skulden. Om man ska köpa hus, eller vad som,
    så är det kanske inte så bra att ha såpass stor skuld redan. 

    Skulle kunna sälja av lite grejer, och få in 90k som jag kan extra amortera. 
    Har redan en köpare... Men har sån jävla beslutsångest. Grejerna jag skulle
    sälja, är såna grejer jag tycker om, och använder. Bara nöjes grejer, men endå. 

    Dock är det rätt tid just nu att sälja, om ett halvår lär de inte vara värda lika mycket längre.. 

    Vad skulle ni gjort i min sits? Sålt av grejerna och extra amorterat, 
    eller haft kvar grejerna och fortsatt betala av varje månad? 


    Jag håller med de som tycker att bostadslån, studielån och liknande är vettiga lån och konsumtionslån inte är det. Alla gör ju dock sin egen bedömning och visst, du kanske har råd men är det värt det? Vad vill du med din framtid? Bostadslån kan bli svårt. Vad händer om du inte längre har kvar ditt jobb? 

    Den största frågan är ju om sakerna du köpt har en förväntad livslängd på minst 12 år? Känner du att du behöver uppdatera dig innan dess så är det ett väldigt dåligt beslut att ta lån. Har man något som hobby som innefattar teknik så har jag fått uppfattningen av att det uppgraderas i en snabbare takt än så.. 

    För dom där 350 000 kr betalar du dessutom totalt ca 490 000, det är ca 140 000 kr mer än sakerna kostade att köpa. 

    Om du har ca 13 000 kr att spendera varje månad bör du kunna köpa mycket av det du vill ha löpande. Det är ju inte lite pengar. 
Svar på tråden Var går gränsen??