Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Var går gränsen??

Persan skrev 2021-01-07 11:06:44 följande:

Tjena,

Jag är 25 år, och har idag en skuld/lån på ca 350,000kr. 
    Har fast anställning, och får ut ca 23.000kr efter skatt. Har avbetalningsplan
    på lånet, med ca 3400kr/mån i 12år. (Blancolån). 

Har köpt bilar, teknik osv för lånepengarna. Har kvar alla grejer. Dvs skulle
    kunna sälja av precis allt, och i princip bli kvitt från lånet, om jag så vill.. 

Men har ju tagit lån för att jag vill ha dom grejerna. Att betala av 3400kr/mån,
    är inget jag lider av. Har ca 10k kvar efter att alla räkningar, lån, hyra osv är
    betalt.. 

Så egentligen är det inget problem så, men 350k är mycket pengar, eller? 
    Känner lite ångest för den skulden. Om man ska köpa hus, eller vad som,
    så är det kanske inte så bra att ha såpass stor skuld redan. 

Skulle kunna sälja av lite grejer, och få in 90k som jag kan extra amortera. 
    Har redan en köpare... Men har sån jävla beslutsångest. Grejerna jag skulle
    sälja, är såna grejer jag tycker om, och använder. Bara nöjes grejer, men endå. 

Dock är det rätt tid just nu att sälja, om ett halvår lär de inte vara värda lika mycket längre.. 

Vad skulle ni gjort i min sits? Sålt av grejerna och extra amorterat, 
    eller haft kvar grejerna och fortsatt betala av varje månad? 

Jag håller med de som tycker att bostadslån, studielån och liknande är vettiga lån och konsumtionslån inte är det. Alla gör ju dock sin egen bedömning och visst, du kanske har råd men är det värt det? Vad vill du med din framtid? Bostadslån kan bli svårt. Vad händer om du inte längre har kvar ditt jobb? 

Den största frågan är ju om sakerna du köpt har en förväntad livslängd på minst 12 år? Känner du att du behöver uppdatera dig innan dess så är det ett väldigt dåligt beslut att ta lån. Har man något som hobby som innefattar teknik så har jag fått uppfattningen av att det uppgraderas i en snabbare takt än så.. 

För dom där 350 000 kr betalar du dessutom totalt ca 490 000, det är ca 140 000 kr mer än sakerna kostade att köpa. 

Om du har ca 13 000 kr att spendera varje månad bör du kunna köpa mycket av det du vill ha löpande. Det är ju inte lite pengar. 
Svar på tråden Var går gränsen??