• Anonym (Bordis)

    Borderline?

    Jag har länge förstått att jag har borderline, men aldrig fått diagnos på det. Jag ser allt i svart eller vitt, jag är destruktiv i nära relationer och tillåter mig aldrig att vara glad någon längre tid. Jag blir som ett barn en liten egoist. Jag avskyr separationer och går under av det helt, men när jag är i början av en kärleksrelation så är jag bitchig och cool och förstör. Jag beter mig som en 15 åring på alla sätt och vis.

    Någon därute som känner igen sig och vill dela med sig?

  • Svar på tråden Borderline?
  • Anonym (Allt är relativt)

    Jag har hört från alla pojkvänner jag varit med att jag haft borderline. Kanske är borderline bara det att man inte ska vara i relation utan leva själv, för jag har inte borderline när jag är hemma själv med min dotter. Kan dock vara bossig emellanåt när jag är med henne. Men är lyckligast själv, och det tog nästan 30 år att mogna och komma på att jag behöver leva utan en man (även om det kändes omöjligt till en början, men det var VÄRT att lära sig leva så)!!!

    Du tvingar nog in Dig i relationer som i bakhuvudet känns som BORTKASTAD TID, men inget av detta har Du hunnit bli fullt medveten om ännu. Du kanske är en (enligt personlighetstest) Enneagram Type 1 (perfectionist) som jag? Sådana ser saker i svart och vitt, är kaxiga och är som lyckligast när dem jobbar upp sig till en chefs position? <3 Vi alla har väl hört och läst om dem som nått långt men att dem är taskiga narcisister... Inte sällan uppnår enneagram typ 1 professor position i samhället, och nej, typ ingen av det motsatta könet vill dejta dem. Gör lite personlighetstest och läs på. :)

  • Anonym (Bordis)

    Tack för svar!
    Precis, när jag bott ensam och varit ensam, med tex en partner på distans eller mer särboskap så har jag inte borderline. Det är bara i väldigt nära relationer. Är perfektionist och stör mig på nästan allt, framförallt om jag tvingas bo med andras barn dessutom.

    Jag är väldigt bossig och bestämmande av mig ja, samtidigt som jag är en svag och känslig fisk innerst inne. Jag vill ju såklart inte vara ensam resten av livet, utan vill bli normal och i ett förhållande i tvåsamhet.

    Var gör man de här testen?

  • Anonym (Allt är relativt)

    "Enneagram test", mäter HUR man samarbetar med andra:

    truity.com/test/enneagram-personality-test

    "Mbti test" kommer säkert hjälpa Dig också, mäter om individen är kreativ eller praktisk, introvert eller extrovert, känslostyrd eller logikstyrd, planerande eller spontan. Vad man än är så "slås individens alla olika drag ihop sig" och alla människor får helt olika funktioner! Mycket fascinerande, men man måste läsa sig in på det hela för att förstå, läsa på google:

    16personalities.com

    Läs gärna recensioner i stil med att folk fått tårar i ögonen när dem fått sina resultat eftersom det var så på pricken och dem kände sig förstådda för allra första gången. Dem önskar att dem hade vetat resultatet 20 år tidigare, skrivs det.

    Skriv in dina två resultat härinne så kan jag ge Dig en kort beskrivning, sånt här brinner jag för och ska skriva en bok om mina observationer senare, en bok som ska hjälpa andra. Jag kan börja, mina resultat är på mbti : INFJ, och på enneagram : typ 1 som sagt.

    Mer om min mbti (vi gör samma beskrivning för Dig sen):

    "I" Introvert, "N" intuitiv/drömmande/ motsats till jordnära. "F" feeler, lyssnar på hjärtat framför hjärnan. "J" Judger= organiserad person / inte gärna spontan.

    När mina 4 personlighetsdrag slår ihop sig så blir min hjärna programmerad att handla såhär (main functions):

    #1. Introverted intuition.

    Jag älskar att prata teorier som mbti och annat som ännu inte "är bevisat" på att det stämmer. Jag får energi av att observera om en abstrakt, ogripbar teori stämmer eller inte. Dem flesta vanliga människor blir uttråkade och orkar inte syssla med sånt som det inte finns stenhårda bevis på att det är sant, dem vill ha allt serverat och klart. Jag är intuitiv och av samma anledning älskar jag att prata om framtiden framför nuet.

    #2. Extraverted feeling.

    Det här är hur jag "tar kontakt" med min omvärd, eftersom min första huvudfunktion var introvert och ingen kan se detta. Min andra huvudfunktion som är extrovert är att jag visar starkt intresse för hur andra människor mår. Andras känslor är intressantare än mina egna känslor, därför ligger jag i riskzon för att bli utnyttjad och för att få "borderline" typ, för jag är inte så säker på vad jag själv känner, men jag vet hur andra känner sig. När jag lyckas få någon att må bättre mår jag själv toppenbra som resultat. Jag är en naturlig psykolog.

    #3. Introverted thinking.

    Att man är bra på att memorera torra fakta, inte min starkaste sida, men jag utvecklar den gärna.

    #4. Extraverted sensing.

    En funktion som handlar om vad som händer i nuet. Eftersom funktionen är relativt outvecklad så yttrar det sig som att jag förlägger mobilen ofta så jag inte hittar den, att jag börjar prata om massa annat när jag har s*x istället för att njuta av nuet, tankarna är bara "någon annan stans".

    Lycka till med dina test och skriv om det är något Du undrar över angående dem båda testen. Jag hjälper här i tråden mer än gärna, bara ett nöje. MVH

Svar på tråden Borderline?