Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Funderar på att skaffa en mops!

Tycker det är fel att stödja över-avlade raser såsom mopsar. Att de är söta känns inte som ett tillräckligt starkt argument för att skaffa en. Satsa på en friskare ras.

Jag skaffade min första hund för ett par år sedan - ville ha en ren sällskapshund och valde malteser. Otroligt fin ras som jag verkligen kan rekommendera - fäller inte, har mjuk päls, tillgiven, glad och gosig! Alla andra maltesers jag träffat har haft samma egenskaper. Min maltesertik väger 3,5kg men vissa hanar kan väga upp till 5kg. Liten och smidig hund, men inte sådär pytteliten som typ chiuaua eller pomerainian. Enda negativa med malteser är att pälsen är vit, så behöver skölja tassarna efter varje promenad såhär i slasktider. Är dock inget som stör mig vidare, då jag "valpklipper" henne och håller pälsen kort och fin och inte sådär lång och löjlig som de har på utställningar. Googla på malteservalp så ser du hur min tik ser ut - många tror att hon fortfarande är valp!

Kan också rekommendera bichon havanais som någon skrev ovan - 5-7kg sällskapshund som varierar i färg. Superfin ras!

Obs TS köp från en seriös, svensk uppfödare som finns registrerad på svenska Kennelklubbens hemsida! Där står all info om vilka valpar som är på g, telefonnummer så att du kan ta kontakt till uppfödare osv - det var såklart där jag köpte min hund. Stöd INTE säljare från blocket där det är stor risk att det är smuggel-valpar!!

• Anonym (...)
    Cat's eye skrev 2021-01-09 01:38:16 följande:

Jag har självklart läst på om samtliga raser. Anledningen till att jag först skriver mops, sedan flatte och schäfer är på grund av att jag kan tänka mig en hund som enbart är till för sällskap men jag kan också tänka mig en hund som behöver arbeta mycket, för det är jag villig att göra! Så det spelar liksom ingen större roll där. Då är det viktigare att de inte har för mycket hälsoproblem osv, därav tvivlar jag på mops.

En sällskapshund är fortfarande en hund och behöver arbeta både fysiskt och psykiskt. Min malteser kan absolut vara aktiv en hel dag, samtidigt som hon inte heller har något emot att ligga i soffan en halv dag om vi människor gör det. Du får tänka vad olika hundar är specifikt avlade för och det livet de är tänkta att ha. Vallhundar exempelvis behöver mycket motion och passar inte bra i stadsmiljö, grythundar kommer antagligen bli galna när de ser en kanin osv. Skulle verkligen rekommendera dig att skaffa en hund under kategori "sällskapshund" som första ras, speciellt om du bor i lägenhet.
Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!