• Cat's eye

    Funderar på att skaffa en mops!

    Jag går i tankarna att skaffa hund inom en snar framtid och funderar på en mops! Är 20 år, har aldrig ägt en hund själv. Jag tycker att mopsar är så söta och otroligt charmiga. Tror att en mops skulle passa mig utmärkt som en förstagångshund. :)

    Ni som har en mops/har haft, vad har ni att säga om rasen? Hur är det att äga en mops? Vad är bra/mindre bra med dem? Vad tycker ni är viktigt att tänka på? Hur brukar ni aktivera dem, bortsett från promenader? Hur gamla brukar de bli?

  • Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!
  • Jemp

    Det är ju en väldigt sjuk ras där många har problem att andas, har du koll på det?

  • Cat's eye
    Jemp skrev 2021-01-08 17:36:31 följande:

    Det är ju en väldigt sjuk ras där många har problem att andas, har du koll på det?


    Ja, såklart vet jag om det.
  • Anonym (Mops)

    Bra: fantastiska, roliga, gosiga, söta
    Dåligt: De har svårt med värmen på sommaren. Extremt svårt. Inte självständiga och kan inte vara ensamma mer än korta stunder. Problem med ögonen. Skadar sig lätt i terräng. Blir lätt tjocka.

  • Anonym (Mops)

    Bra: fantastiska, roliga, gosiga, söta
    Dåligt: De har svårt med värmen på sommaren. Extremt svårt. Inte självständiga och kan inte vara ensamma mer än korta stunder. Problem med ögonen. Skadar sig lätt i terräng. Blir lätt tjocka.

  • Anonym (Ledsen)

    Det är en otroligt sjuk ras, förutom andningsproblenen drabbas de av tandproblem som ofta går så långt att käkbenet förstörs, de har ögonproblem, drabbas av allergier och neurologiska problem, epilepsi, etc

    Tycker du ska läsa Hundtränarlillys blog, där berättar hon om alla turer när hennes mops käkben ruttnade bort av infektioner. Det ger en tydlig inblick i hur det faktiskt är att leva med en hund av så extrem ras, inte bara en mening i någon rasbeskrivning att de har hälsoproblem.

    Men tycker man det är värt att en stor risk att man får höga veterinärkostnader och en hund som lever ett kort liv med smärtor och besvär för att den är charmig är det väl bara att köra..

  • Anonym (Sanna)

    Har själv inte haft en mops men arbetat med hundar och träffat många mopsar. Älskar verkligen deras personlighet och skulle säga att det är en bra första hund av den anledning. Doch har ingen av de mopsar jag träffat hållt sig friska. Främst är det ju luftvägarna som har krävt operation. Flera har haft matallergier. Munnen är trång pga av att nosen är intryckt och det skapar tandproblem. Räkna med flera veterinärkostnader i framtiden och en försäkring kommer inte att täcka operationer för luftvägarna.

    Jag hade gärna velat ha en mops men jag tycker samtidigt att det är djurplågeri att avla på trubbnisade raser. Jag kan inte med gott samvete bidra till en sådan verksamhet. Det finns andra lika trevliga raser som är hälsosamma och friska. Jag rekommenderar av den anledningen att kolla efter en annan ras och bry dig mer om deras egenskap och hälsa än utseende.

  • Jemp
    Cat's eye skrev 2021-01-08 17:38:31 följande:

    Ja, såklart vet jag om det.


    Ok, då borde det väl vara självklart (om man nu ändå väljer att stödja det) att det viktigaste är att välja uppfödare med omsorg; nån som erkänner problemen, har en plan för det och väger hälsa högre än utställningsresultat. Med långnosade djur och såklart övriga hälsotester gjorda.

    Viktigast som ägare är en rejäl buffert för operationer som inte täcks av försäkring, att anpassa sig så hunden inte blir överhettad, tidigt introducera tandvård etc.

    Jättetrevliga hundar de jag träffat, och arbetsvilliga så länge fysiken tillåter.
  • viseversa

    Väldigt lätt och trevlig social ras och jag håller med om att dom är underbara. MEN just mopsen är en ras med många sjukdomsproblem. Framför allt andningen. Det är ingen frisk ras tyvärr. 

  • Anonym (She)

    Fäller otroligt Mkt hår trots att den är liten och låter som en gris När den andas.

  • IceKitten

    Det är en ras som borde antingen sluta avlas på eller avlas bakåt (längre nos, mindre utstående ögon, mindre hundveck, rakare svans osv...).

    Varför skulle man vilja köpa en hund som med största sannolikhet kommer må rejält dåligt i sitt liv? Bara för att den är söt. Jag har en katt med epilepsi, oron jag känner över hennes anfall och eventuell framtida problematik med de inre organen pga hennes medicinering är enorm. Och kostnaden för hennes veterinärvård är löjlig.

    Vill du ha en lite hund så finns det många andra att välja på, kolla upp dem istället. För både din och hundens skull.

    Bichon havanais kanske?

Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!