Inlägg från: Anonym (Taxar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Taxar)

Funderar på att skaffa en mops!

Anonym (Dss) skrev 2021-01-08 19:06:53 följande:

+1 på detta. Jobbat länge inom djursjukvården och just mops, hur söta de än är, står med på min "skaffa aldrig-top 10 lista" ihop med frallor, staffar, taxar, kineser, grand danois, bullmastiff, boxer, basset och dogue de bordeaux. Ni ser hur många av dess som är trubbnosar eller har avvikande fysiska attribut, eller hur? Staffarna sticker ut främst på grund av sin extremt höga förekomst av allvarliga allergier.

Om jag inte minns helt fel så har mer än hälften av mopsar försäkrade hos Agria avlidit innan de fyller sju år.

Varför taxar? På nätet står det att de inte kräver mer sjukvård än de vanligaste raserna. Att det är en "frisk ras". Används många i jakt bör de väl vara ganska friska tänker jag? De taxägare jag känner har haft sina taxar friska och de har blivit väldigt gamla innan de gick bort.
  • Anonym (Taxar)
    Anonym (Dss) skrev 2021-01-10 12:48:18 följande:

Kan inte hålla med om att tax överlag är en frisk ras, men jag syftade nog främst på just de strävhåriga jaktvarianterna (jag är ju jägare så det skulle vara en sån som vore av intresse), för situationen har blivit mycket bättre bland de sällskapsavlade varianterna. Ser jag på de strävhåriga valpkullarna jag haft att göra med genom åren så tror jag att ca hälften av valparna har haft svåra problem med rygg eller knän efter 5 års ålder. Vi ser också ofta taxar med epilepsi och allergier.

De taxar som klarar sig undan problem blir ju dock ofta gamla.

Jag vill så gärna skaffa en långhårig i framtiden, men kan man få reda på hur det ligger till med såna problem via uppfödare? Att man får information om huruvida risken finns i just deras kullar. Registreras sånt liksom?
Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!