• Cat's eye

Funderar på att skaffa en mops!

Jag går i tankarna att skaffa hund inom en snar framtid och funderar på en mops! Är 20 år, har aldrig ägt en hund själv. Jag tycker att mopsar är så söta och otroligt charmiga. Tror att en mops skulle passa mig utmärkt som en förstagångshund. :)

Ni som har en mops/har haft, vad har ni att säga om rasen? Hur är det att äga en mops? Vad är bra/mindre bra med dem? Vad tycker ni är viktigt att tänka på? Hur brukar ni aktivera dem, bortsett från promenader? Hur gamla brukar de bli?

• Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!
  • Anonym (Dss)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-01-08 18:02:50 följande:

Har själv inte haft en mops men arbetat med hundar och träffat många mopsar. Älskar verkligen deras personlighet och skulle säga att det är en bra första hund av den anledning. Doch har ingen av de mopsar jag träffat hållt sig friska. Främst är det ju luftvägarna som har krävt operation. Flera har haft matallergier. Munnen är trång pga av att nosen är intryckt och det skapar tandproblem. Räkna med flera veterinärkostnader i framtiden och en försäkring kommer inte att täcka operationer för luftvägarna.

Jag hade gärna velat ha en mops men jag tycker samtidigt att det är djurplågeri att avla på trubbnisade raser. Jag kan inte med gott samvete bidra till en sådan verksamhet. Det finns andra lika trevliga raser som är hälsosamma och friska. Jag rekommenderar av den anledningen att kolla efter en annan ras och bry dig mer om deras egenskap och hälsa än utseende.

+1 på detta. Jobbat länge inom djursjukvården och just mops, hur söta de än är, står med på min "skaffa aldrig-top 10 lista" ihop med frallor, staffar, taxar, kineser, grand danois, bullmastiff, boxer, basset och dogue de bordeaux. Ni ser hur många av dess som är trubbnosar eller har avvikande fysiska attribut, eller hur? Staffarna sticker ut främst på grund av sin extremt höga förekomst av allvarliga allergier.

Om jag inte minns helt fel så har mer än hälften av mopsar försäkrade hos Agria avlidit innan de fyller sju år.
  • Cat's eye

Tips på någon annan hundras som ni kan rekommendera? Det behöver inte vara enbart en sällskapshund. Är även intresserad av spår, sök osv, apportering, rapport med mera. :)

Bichon havanais vill jag inte ha (tycker tyvärr inte om deras utseende alls). Såklart ska man inte bara gå efter utseendet men vill ju ändå tycka att rasen är fin och söt.

• Cat's eye

Vad säger ni om flatcoated retriver?

Har spenderat mycket tid med en sådan tidigare och jag älskade den verkligen. Blev väldigt fäst vid den. Det enda dåliga med den hunden var att den var så sjukt livlig (kunde knappt varva ner alls) och den hade väldigt svårt för att vara ensam. Som jag förstått det så är detta vanligt inom just den rasen?

• Anonym (Dss)
    Cat's eye skrev 2021-01-08 19:38:38 följande:

Har spenderat mycket tid med en sådan tidigare och jag älskade den verkligen. Blev väldigt fäst vid den. Det enda dåliga med den hunden var att den var så sjukt livlig (kunde knappt varva ner alls) och den hade väldigt svårt för att vara ensam. Som jag förstått det så är detta vanligt inom just den rasen?

Om du gillar den där lite flamsiga och godhjärtade mentaliteten så kan du kika på spanielraserna, många av dem funkar utmärkt i ett aktivt sällskapshundsliv och kan bli väldigt bra i spår/sök om man vill träna/tävla. Livliga men de allra flesta av dem har lite lättare att slappna av när det är lugnt runtom och är i regel mer självständiga än en flat. Jag har irländska settrar (och beaglar) och om jag någonsin skaffar valp igen så vill jag behålla just ettrarmas mentalitet men gå ner lite i storlek och aktivitetsnivå, kikar på springer spaniel, cocker spaniel och welsh springer spaniel.
  • Cat's eye
    Anonym (Dss) skrev 2021-01-08 20:25:38 följande:

Om du gillar den där lite flamsiga och godhjärtade mentaliteten så kan du kika på spanielraserna, många av dem funkar utmärkt i ett aktivt sällskapshundsliv och kan bli väldigt bra i spår/sök om man vill träna/tävla. Livliga men de allra flesta av dem har lite lättare att slappna av när det är lugnt runtom och är i regel mer självständiga än en flat. Jag har irländska settrar (och beaglar) och om jag någonsin skaffar valp igen så vill jag behålla just ettrarmas mentalitet men gå ner lite i storlek och aktivitetsnivå, kikar på springer spaniel, cocker spaniel och welsh springer spaniel.

Har bara lite svårt för utseendet på spanielraserna. :/

Vad säger ni om schäfer?
  • Anonym (Sanna)
    Cat's eye skrev 2021-01-08 19:38:38 följande:

Det är min erfarenhet av flat också. Gillar du dem i övrigt så skulle jag rekommendera en golden retriver dem har samma egenskaper som en flat men jag upplever den som lugnare. Har haft två egna. Inom golden finns det som två grenar. Den mörkare är mot jakt, är mindre i storleken och inte lika sönderavlad som den ljusa/vita golden som är avlad mot utställning. Jag har haft en av varje och båda var fantastiska. Men då många hundraser är sönderavlad vilket innebär sjukdomar och andra hälsoproblem så hade jag valt en jaktgolden. Min nästa hund kommer nog bli en sådan. Just nu har jag en rhodesian ridgeback. Underbar ras men ej en första hund då dem är krävande i uppfostran.

Det som är bra att tänka på när man ska välja ras är:

Aktivitetsnivå - vad vill du göra med hunden? Sällskap, hundsporter eller annan träning?

Päls - hur mycket tid eller pengar vill du lägga på pälsvård?

Storlek - alla storlekar har sina för och nackdelar. Små raser är tandproblem och att knäskålen hoppar ur led (patellaluxation). Stora hundar lever i regel kortare tid. Beroende på storlek så medför det sina problem men vanligt med ledproblem.

Avel - som jag nämnt tidigare ju vanligare rasen är ökar risken för sjukdomar. Så gott som alla raser har något problem så läs på om det. Tex min hunds ras kan få problem pga av deras ridge (dem har en rand på ryggen där håret ligger i motsats riktning). Jag läste på om detta innan jag köpte min hund. Han föddes även utan denna ridge vilket många veterinärer varit positiva över. För mig var det ett ekonomiskt val då han blev billigare för att alla ridgebacks som föds utan ridge eller en felaktig ridge får en avelsspärr på sig.
  • Anonym (Taxar)
    Anonym (Dss) skrev 2021-01-08 19:06:53 följande:

+1 på detta. Jobbat länge inom djursjukvården och just mops, hur söta de än är, står med på min "skaffa aldrig-top 10 lista" ihop med frallor, staffar, taxar, kineser, grand danois, bullmastiff, boxer, basset och dogue de bordeaux. Ni ser hur många av dess som är trubbnosar eller har avvikande fysiska attribut, eller hur? Staffarna sticker ut främst på grund av sin extremt höga förekomst av allvarliga allergier.

Om jag inte minns helt fel så har mer än hälften av mopsar försäkrade hos Agria avlidit innan de fyller sju år.

Varför taxar? På nätet står det att de inte kräver mer sjukvård än de vanligaste raserna. Att det är en "frisk ras". Används många i jakt bör de väl vara ganska friska tänker jag? De taxägare jag känner har haft sina taxar friska och de har blivit väldigt gamla innan de gick bort.
  • Jemp

Börja med att bestämma vad du vill göra med hunden och i vilken mängd. Fundera också över storlek och pälsvård.

Mops och schäfer är ju nästan så olika det kan bli.

• Anonym (tobbe)
    Cat's eye skrev 2021-01-08 20:51:27 följande:
    Har bara lite svårt för utseendet på spanielraserna. :/

Vad säger ni om schäfer?
    Det är en otroligt fin hund på alla sätt. Har mycket erfarenhet av dom och gillar dom. Dock finns det en risk om du skaffar en schäfer också. Det finns många oseriösa uppfödare och det finns många som sönderavlat dom också. Så du kan få en frisk hund men du kan också få en med problem. Du bör därför vara uppmärksam när det gäller uppfödare där också. Sen har dom inte så lång livslängd tyvärr. Du bör även tänka på att du ska klara av den. En schäfer som inte blivit riktigt uppfostrad kan bli ett problem. Så det är nog inte det du ska satsa på som första hund. En golden eller labrador kan vara ett bra val. Köper du av en seriös uppfödare så kommer den att vara frisk. Dom är väldigt bra på att träna apport eller sök. Jag växte upp med en labrador och han var underbar. Han blev 16 år och hade inga hälsoproblem. Han var i bra form hela livet. Väldigt glad när man kommer hem och älskar människor. Något dock man ska tänka på är att dom älskar mat och blir lätt feta så man ska inte ge dom en massa mellan målen. Sköter man det då håller dom sig i kanonform. Har sett alldeles för många labbar som folk övergött. Troligen för att dom är mästare på att titta på en med en blick som får många att smälta. Den labrador som vi hade höll vi i form och då var han frisk också. Golden är det lite samma sak. Men det är en väldigt glad ras som älskar människor.

Men oavsett vilken ras du skaffar var noga med kennel. Det finns allt för många som ser en söt hund på blocket och köper den. Och sen är det en hund från en avelsfabrik i öststaterna. Du måste vara väldigt noga när du köper så du inte sponsrar den skiten. Det är inte bara för hundarnas skull utan det är bra för dig också för köper du en smuggelhund då kan den även ha en massa sjukdomar och problem.
  • Räkan77

Ett tips är att läsa på mycket mer innan du bestämmer dig för en ras och välj sedan en ras som generellt sätt är lätt att uppfostra. Att du först funderar på mops och sen funderar på en flatte för att sen fundera på schäfer visar att du behöver mer kunskap kring olika rasers egenskaper. Du är ung och kommer säkerligen vilja vara i sociala sammanhang med hunden och då underlättar det om du väljer en ras som är anpassad för det livet.

Svar på tråden Funderar på att skaffa en mops!