• Anonym (Hjälp)

Täppt näsa 1 åring

Hej!

Har en 1 åring hemma som är sjuk. Otroligt täppt i näsan så han inte kan andas. Det går inte att äta , amma eller mata med flaskan.

Jag har testat allt. Näsdroppar/spray, koksaltlösning, snorsug, handduk under madrass för att höja upp huvudet men inget funkar. Har läst lite snabbt på internet vad man kan göra men som sagt inget verkar Funka.

Har ringt 1177 och bara fått tips att fortsätta med det jag gör. BVC skulle ha ringt under dagen men det gjorde dom inte.

Har någon snäll själ något annat tips ni kan rekommendera? Hur gör jag för att få i mat i killen? Han vägrar äta och små dricker vatten ibland.

Har man inget att bidra här så låt bli att kommentera elakheter tack.

• Svar på tråden Täppt näsa 1 åring
  • Anonym (Ssk)

Varför tar ni inte och beställer ett coronarest till honom?

• Aliona
    Anonym (Ssk) skrev 2021-01-08 22:51:31 följande:

Varför tar ni inte och beställer ett coronarest till honom?

FHM rekommenderar väl inte test på barn under 6 år?

Dessutom, på vilket sätt skulle det hjälpa mot nästäppan att veta om det är Covid eller inte?
  • Aliona

Det är nog inte så mycket mer att göra. Ge näsdroppar och sug näsan precis innan han ska äta. Det kanske varar några minuter iaf. Och sitt i badrummet med duschen på så hjälper kanske ångor na.

• Anonym (V)

Köp Nezeril droppar, pipetter, ta en pipett och dela på två, blanda med lite koksaltlösning. Häll ur dropparna i en liten skål el liknande blanda med koksalt och sug upp i pipetten igen. Det inte farligt för småbarn, anledningen till att det inte säljs i Sverige har med typ läkemedelsföretagen att göra, i Norge säljs nässpray även för barn u der två. Apoteket får inte rekommendera det, men vi fick rekommendationen från BVC. Det hjälper bra mot nästäppa.

• Anonym (Hjälp)
    Aliona skrev 2021-01-08 22:56:30 följande:

Det är nog inte så mycket mer att göra. Ge näsdroppar och sug näsan precis innan han ska äta. Det kanske varar några minuter iaf. Och sitt i badrummet med duschen på så hjälper kanske ångor na.

Tack! Jag får testa att sitta i badrummet med honom! Det har jag inte provat.
  • Anonym (Ssk)
    Aliona skrev 2021-01-08 22:53:49 följande:

FHM rekommenderar väl inte test på barn under 6 år?

Dessutom, på vilket sätt skulle det hjälpa mot nästäppan att veta om det är Covid eller inte?

Det hjälper på det sättet att man inte sprider set vidare... det är hela poängen med att man tar coronatest på folk som har syntom just för att försöka minska smittspridning.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (V) skrev 2021-01-08 22:58:46 följande:

Köp Nezeril droppar, pipetter, ta en pipett och dela på två, blanda med lite koksaltlösning. Häll ur dropparna i en liten skål el liknande blanda med koksalt och sug upp i pipetten igen. Det inte farligt för småbarn, anledningen till att det inte säljs i Sverige har med typ läkemedelsföretagen att göra, i Norge säljs nässpray även för barn u der två. Apoteket får inte rekommendera det, men vi fick rekommendationen från BVC. Det hjälper bra mot nästäppa.

Jag får testa imorgon ! Känner att jag testar allt vid det här läget. Speciellt när stackaren får sån panik av att han inte kan andas ordentligt. Tack så mycket.
  • LaFontaine

Nästoalett. Googla på det. Spruta, koksalt och ett jäkla schwung. Barnet ska få som en kallsup. Brutalt med otroligt effektivt.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-01-08 23:26:48 följande:

Det hjälper på det sättet att man inte sprider set vidare... det är hela poängen med att man tar coronatest på folk som har syntom just för att försöka minska smittspridning.

Eftersom både jag och min man testat positivt så tror jag nog att han också blivit smittad. Men vi är friska nu och nu verkar det bara vara lillen som är sjuk. Men vi håller oss inne tills även han blir frisk. Så vi tar ju vårt ansvar när det gäller spridning av smittan.
  • ElaineBenes

Håller med om att testa både nästoalett och nässpray.

Vi höll också på att blanda ut med koksalt och droppa i med pipett, men tyckte inte det hjälpte så bra. Har sprutat nåt sprut med barn Otrivin när vår tjej varit riktigt täppt.

Kan även tipsa om Physiomer baby, tror det är någon typ av koksaltlösning men det är ett jädra tryck i sprutet så det rensar rejält.

Och när nätterna varit rikigt jobbiga har jag helt enkelt suttit och sovit i en fåtölj med henne.

• Anonym (Hjälp)
    LaFontaine skrev 2021-01-08 23:38:52 följande:

Nästoalett. Googla på det. Spruta, koksalt och ett jäkla schwung. Barnet ska få som en kallsup. Brutalt med otroligt effektivt.

Det ska jag kolla upp!! Hellre att det blir lite obehagligt en liten stund än att ha det som nu. Tack!!
  • Räkan77

Prova olika typer av nässprej för lite äldre barn. Det verkar som att människor får bäst effekt av olika märken. Min man tycker Nezeril funkar bäst och för mig är Otrivin bäst.

• Anonym (Hjälp)
    ElaineBenes skrev 2021-01-09 00:02:11 följande:

Håller med om att testa både nästoalett och nässpray.

Vi höll också på att blanda ut med koksalt och droppa i med pipett, men tyckte inte det hjälpte så bra. Har sprutat nåt sprut med barn Otrivin när vår tjej varit riktigt täppt.

Kan även tipsa om Physiomer baby, tror det är någon typ av koksaltlösning men det är ett jädra tryck i sprutet så det rensar rejält.

Och när nätterna varit rikigt jobbiga har jag helt enkelt suttit och sovit i en fåtölj med henne.

Tack snälla du. Jag får testa precis allt imorgon.

Planen är ju att sova med killen i fåtöljen. Han verkar sova bättre i min famn så jag får stå ut inatt tills vi kan testa alla nya tips imorgon
  • Anonym (Pund)

Inte alls för att peta på någons ömma tå osv men .... Du tror inte det kan vara kokain, väl? Du har inte hämtat honom i stan ovanligt sent eller så på sistone?  Inga konstiga beställningar på blöjor från Sydamerikanska länder osv i hans namn?

• Anonym (N)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-01-08 23:38:06 följande:

Jag får testa imorgon ! Känner att jag testar allt vid det här läget. Speciellt när stackaren får sån panik av att han inte kan andas ordentligt. Tack så mycket.

Det V tipsar om funkar jättebra! Vi fick receptet på det när vi var på akuten när vår första var 8 veckor och inte hade ätit och tappade i vikt fort pga av nästäppa och ont i halsen. Sen sa läkaren då att ger man för mycket koksaltlösning för ofta retar det slemhinnorna i näsan och täpper till det mer och det är därför man behöver nezeril då och då.

Jag har sovit med med mina halvt sittandes så de kan få luft. Frisk luft är bra då det kan lösa täppan lite med. Nu vet jag inte om ni har möjlighet om det är cov-19. Men vet jag gick många nattpromenader då min första var sjuk ofta.
  • Anonym (B.m)

Testat droppa bröstmjölk i näsan? Du skriver om att amma så jag antar att du ammar än. B.m är suveränt mot mycket. Man kan ju sitta upp och amma också med barnet i knät sittandes mot dig. 

Svar på tråden Täppt näsa 1 åring