• Sat 9 Jan 2021 05:11
    896 visningar
    11 svar
    11
    896

    När tar ni bort adventsstakar och stjärnor.

    Vi har en liten diskussion här hemma och är inte riktigt överens. Jag tänkte ta bort det sista från julen nu denna helgen och maken protesterar vilt och vill ha det kvar i några veckor till. Granen och allt pynt är redan undanplockat och det är bara stakar och stjärnor i fönstren kvar. När tar ni bort dem?

  • Svar på tråden När tar ni bort adventsstakar och stjärnor.
  • Sat 9 Jan 2021 05:21
    #1

    När det blir ljusare. Tycker januari och februari är så tråkiga månader så brukar ta bort dem i slutet på februari. Har inga andra hängande lampor i fönstret.

    Dock plockade jag bort allt annat julpynt den 28:e för jag orkade inte vänta till tjugondag knut (13/1).

  • Sat 9 Jan 2021 08:49
    #2

    Tog bort allt igår. Granen och adventsstjärnorna kändes tråkigast men efter nyår vill jag liksom starta om.

  • sextio­talist
    Sat 9 Jan 2021 09:16
    #3

    Julsakerna försvinner på nyårsdagen. Resten under trettonhelgen.

    Hade sambon fått bestämma själv så hade han slängt ut allt på annandagen.

  • Magica­l
    Sat 9 Jan 2021 09:19
    #4
    Virriga Vera skrev 2021-01-09 05:11:41 följande:

    Vi har en liten diskussion här hemma och är inte riktigt överens. Jag tänkte ta bort det sista från julen nu denna helgen och maken protesterar vilt och vill ha det kvar i några veckor till. Granen och allt pynt är redan undanplockat och det är bara stakar och stjärnor i fönstren kvar. När tar ni bort dem?


    Vi ska ta bort den här helgen. Efter jullovet = vardag igen. Om det är väldigt mörkt kan man ju alltid spara en adventsljusstake i köksfönstret för det är lite mysigt på morgonen. 

    Men om du inte dör av att det står kvar så får väl mannen ansvara för att det verkligen tas bort om ett par veckor. 
  • Sat 9 Jan 2021 09:27
    #5
    +1

    Stjärnor och ljusstakar åker ut tjugondedag Knut. Stjärnorna ersätts i ett par fönster av smålampor. Granen kastades ut på Trettondagen i år, för ena barnet visade sig vara allergisk. Övrigt julpynt tar vi ner på Knut.

    Stjärnor och ljusstakar sattes upp första advent och julpynt och julgran 23 december.

  • Sat 9 Jan 2021 09:32
    #6

    I år får adventsljusstaken i fönstret stå kvar ett tag till. Vi behöver lite mer ljus.

  • Sat 9 Jan 2021 09:34
    #7

    Vi började pynta så tidigt i år att jag kände mig klar med allt det röda till nyår, eftersom vi också bara varit hemma hela jullovet utan några distraktioner fanns det tid att plocka bort allt.

    Utebelysningen sitter kvar ett tag till men allt annat är borta, utbytt mot tulpaner och vita dukar.

  • Sat 9 Jan 2021 12:16
    #8

    Jag städade bort julen på Trettondagen.

  • Berguv­en
    Sat 9 Jan 2021 12:30
    #9

    Jag tog bort allting innan nyår. Men det beror mestadels på att jag är höggravid och ville ha allting ordnat innan bebis kommer, så jag slipper stå i mars månad och ha massa juldekorationer kvar!

  • Sat 9 Jan 2021 13:32
    #10

    Har plockat bort litegrann, men det mesta är kvar till 20:e-dag Knut. De som sätter upp allt i mitten av oktober inkl. julgran fattar jag om de tröttnat och redan plockat bort allt.

  • Sat 9 Jan 2021 13:37
    #11

    Tjugondag Knut. Vissa år, när det är mitt i veckan och jag vet att jag kommer att vara upptagen, så tar jag bort det helgen före.
    I år plockar jag bort julen på rätt dag. Jag jobbar bara halva onsdagen, så jag får gott om tid över.

Svar på tråden När tar ni bort adventsstakar och stjärnor.