• KNAS2

BIM Februari 2021 - första barnet

Hej!

Skapade en tråd för oss som går i längtan efter en bebis! Kan februari bli vår mirakelmånad tros? Här stöttat och peppar vi varandra, och samtidigt kan vi kräkas på den eviga väntan när vi känner oss deppiga.

Det är högt och lågt men tillsamman blir vi starkare!

Hoppas på många plus i denna grupp! HEJA OSS!

Listar mig själv så här långt, vill ni vara med? Kopiera listan och lägg till ditt namn och förväntad BIM.

LISTA:

KNAS2, 3/2, 31 år (7:e försöket)

• Svar på tråden BIM Februari 2021 - första barnet
  • bananmilkshake
    zelling skrev 2021-01-29 11:51:50 följande:
    Verkligen! Man hinner ju tänka och känna efter ungefär tusen gånger innan BIM! 
    Ja! Den här gången har jag gett mig fan på att inte fundera, känna efter, tolka symptom, räkna dagar. Inte förrän nu visste jag vilken veckodag min bim är på ens (råkade kolla i en kalender som visar en bit in i februari, typiskt). 

Tidigare har jag gärna googlat runt (typ äl+6 symptom), mest för att jag tycker det är kul och intressant, men ju mer fokus jag lägger på det desto långsammare går tiden!
  • zelling
    Vickan31 skrev 2021-01-29 09:15:26 följande:

Fråga om temp: Jag har precis börjat tempa för första gången och har väntat med det så pass länge för att jag trodde att det inte skulle passa mig som den morgontrötta zombie jag är. Mycket riktigt är jag lite förvirrad på morgonen, så jag vaknade någon gång i natt/morse och tog tempen: 36:35. Somnade om, har ingen aning om vad klockan var, och när jag sen vaknade av väckaren så tänkte jag: jaha det är nu det är morgon! Tempade igen: 36:51. Frågan är då vilken jag ska gå på tycker ni? Är ganska stor skillnad ändå, men vet inte om jag ska räkna den då jag vaknade första gången (jag tror att det var morgon och inte natt) eller om jag ska räkna den när väckaren ringde och jag skulle kliva upp?

Link92 skrev 2021-01-29 09:51:18 följande:
    Jag skulle ha tagit den som är närmast den tiden du brukar tempa, så att du får samma klockslag på alla temperaturer denna cykel. Brukar visa mest rätt för mig! I framtiden skulle jag råda att bara ta tempen den tid du har tänkt, och inte tempa om du vaknar mitt i natten, det förvirrar bara tycker jag :)

För mig är 36,51 över cover line och 36,35 under, var i cykeln är du? :)
    Håller med Link92, den som är närmast när du brukar vakna borde vara bäst. 

Ni kanske redan tänker på det här, men jag hörde på nån podd att man borde ha termometern i munnen 10 min innan man mäter. Spontant känns det som evighet :P men jag värmer den en stund mellan knäna, och väntar kanske 3-5 min efter att jag stoppat den i munnen innan jag startar termometern. Kurvorna känns lite mer rimliga efter att jag började med det. 

För mig verkar 36,60 vara gränsen för ägglossning. Bara mätt i tre cykler, så har inte så mkt att gå på än. Link92, har du mätt länge? 
  • Vickan31
    Jag skulle ha tagit den som är närmast den tiden du brukar tempa, så att du får samma klockslag på alla temperaturer denna cykel. Brukar visa mest rätt för mig! I framtiden skulle jag råda att bara ta tempen den tid du har tänkt, och inte tempa om du vaknar mitt i natten, det förvirrar bara tycker jag :)

Bra tänkt, tack! Haha nä jag kommer inte medvetet att ta tempen på natten eller när jag inte vet vad klockan är, jag gjorde det halvt i sömnen och trodde i mitt zombie-liknande tillstånd att det var morgon och att klockan hade ringt trots att den inte hade det, haha :) 

Jag är väldigt nära ägglossning, egentligen beräknas den vara idag eller imorgon men tempen kan tyda på att den redan varit då jag tidigare dagar legat mellan 36,10 och 36,20. Eller vad tror du som tempat längre än vad jag gjort (bara ett par veckor)?
  • zelling
    bananmilkshake skrev 2021-01-29 12:03:33 följande:
    Ja! Den här gången har jag gett mig fan på att inte fundera, känna efter, tolka symptom, räkna dagar. Inte förrän nu visste jag vilken veckodag min bim är på ens (råkade kolla i en kalender som visar en bit in i februari, typiskt). 

Tidigare har jag gärna googlat runt (typ äl+6 symptom), mest för att jag tycker det är kul och intressant, men ju mer fokus jag lägger på det desto långsammare går tiden!
    Samma här, har verkligen ansträngt mig för att inte tänka på det de senaste cyklerna. Men det är så svårt ändå! 

Jag får molvärk som startar ungefär en vecka efter ÄL, så jag påminns om min livmoder typ varje dag då *suck*. Har lite känslig mage oxå, och mår jag illa en dag så undrar jag om det är nåt dåligt jag ätit eller att det tagit sig. Man förstår att det är lite enklare för killarna i detta :P

Haha känner igen det där. "Early pregnancy signs" fanns ofta i min sökhistorik förr. Mer sällan nu eftersom vi försökt ett tag, känns som att jag kan de där symptomen ut och innan
  • Vickan31
    zelling skrev 2021-01-29 12:06:29 följande:

Ni kanske redan tänker på det här, men jag hörde på nån podd att man borde ha termometern i munnen 10 min innan man mäter. Spontant känns det som evighet :P men jag värmer den en stund mellan knäna, och väntar kanske 3-5 min efter att jag stoppat den i munnen innan jag startar termometern. Kurvorna känns lite mer rimliga efter att jag började med det. 

För mig verkar 36,60 vara gränsen för ägglossning. Bara mätt i tre cykler, så har inte så mkt att gå på än. Link92, har du mätt länge? 
    Vad bra, tack för svar! :) Vet som sagt inte alls vad klockan var första gången eftersom jag i stort sett sov (brukar göra saker i sömnen, haha) men jag skulle tro att andra gången var närmare tiden jag brukar ta tempen, och då kanske det inte spelar någon roll att jag varit vaken en gång innan det.

Ahaa, nä det hade jag ingen aning om faktiskt! Är väldigt ny på det här med att tempa som sagt, men ja jag kan hålla med dig om att det låter som en halv evighet, haha!

Menar du att tempen visar runt 36,60 när ägglossningen sker eller att den visar det som högst när ägglossningen är över och tempen stigit 2-3 dagar? Som sagt får du förlåta om jag har dumma frågor, men har inte riktigt greppat allt kring denna metod förrän jag kanske har provat det själv längre än bara ett par veckor :) 
  • Link92
    zelling skrev 2021-01-29 12:06:29 följande:

Jag har också hört de som har termometern i munnen ett par minuter innan de startar den, men jag tänker att bara man gör på samma sätt varje dag så borde det inte vara så stor skillnad. Jag brukar värma den i munnen några sekunder innan jag startar.

Jag har mätt sedan juni 2019, har alltid haft cover line mellan 36,45-36,55. Sånt är ju så individuellt och kan diffa litegrann mellan cykler också :)
  • Link92
    Vickan31 skrev 2021-01-29 12:09:42 följande:

Bra tänkt, tack! Haha nä jag kommer inte medvetet att ta tempen på natten eller när jag inte vet vad klockan är, jag gjorde det halvt i sömnen och trodde i mitt zombie-liknande tillstånd att det var morgon och att klockan hade ringt trots att den inte hade det, haha :) 

Jag är väldigt nära ägglossning, egentligen beräknas den vara idag eller imorgon men tempen kan tyda på att den redan varit då jag tidigare dagar legat mellan 36,10 och 36,20. Eller vad tror du som tempat längre än vad jag gjort (bara ett par veckor)?

Okej! När du ser ett tempskifte på ca 0,3 grader (alltså vid 36,50 för dig då) och temperaturen fortsätter hålla sig över den nivån i tre dagar brukar man säga att man kan bekräfta att ägglossning skett. Då räknar man att ÄL skedde den sista dagen med lägre temperatur. Sedan håller sig temperaturen vanligtvis ovan cover line tills mensen dyker upp. Har man blivit gravid sjunker inte temperaturen under cover line igen :)
  • zelling
    Vickan31 skrev 2021-01-29 12:25:39 följande:
    Vad bra, tack för svar! :) Vet som sagt inte alls vad klockan var första gången eftersom jag i stort sett sov (brukar göra saker i sömnen, haha) men jag skulle tro att andra gången var närmare tiden jag brukar ta tempen, och då kanske det inte spelar någon roll att jag varit vaken en gång innan det.

Ahaa, nä det hade jag ingen aning om faktiskt! Är väldigt ny på det här med att tempa som sagt, men ja jag kan hålla med dig om att det låter som en halv evighet, haha!

Menar du att tempen visar runt 36,60 när ägglossningen sker eller att den visar det som högst när ägglossningen är över och tempen stigit 2-3 dagar? Som sagt får du förlåta om jag har dumma frågor, men har inte riktigt greppat allt kring denna metod förrän jag kanske har provat det själv längre än bara ett par veckor :) 
    Link92 skrev 2021-01-29 12:52:15 följande:
    Jag har också hört de som har termometern i munnen ett par minuter innan de startar den, men jag tänker att bara man gör på samma sätt varje dag så borde det inte vara så stor skillnad. Jag brukar värma den i munnen några sekunder innan jag startar.

Jag har mätt sedan juni 2019, har alltid haft cover line mellan 36,45-36,55. Sånt är ju så individuellt och kan diffa litegrann mellan cykler också :)
    Jag brukar ligga runt 36,5 i follikulärfasen (innan ÄL) och går (typ) aldrig över 36,6 då. Sen får jag en dipp några dagar innan ÄL och är nere runt 36,4. Dagen efter ÄL är jag uppe på minst 36,6 och den temperaturen går uppåt i typ en vecka. Hoppas det blev lite tydligare :)  Inga dummar frågor alls, Vickan31! Bättre att vi delar med oss om funderingar så vi kan hjälpa varandra. Jag tror det blir lite enklare oxå när man har några stycken egna cykler att titta på, så kan man enklare se samband. 

Ja, håller med dig Link92 om att det såklart blir rätt om man alltid gör på samma sätt. Jag kände mest att jag ville få resultat närmare den faktiska temperaturen eftersom väldigt låga temperaturer under follikulärfasen skulle kunna vara tecken på problem med sköldkörteln. 
  • paperlanterns
    Micaelaaa skrev 2021-01-29 11:50:56 följande:

Hej tjejer!

Är det nån fler här som har en partner som har svårt att komma?

Min sambo har svårt i perioder att få utlösning. Speciellt när jag har ÄL... Han säger att han känner sig pressad vilket jag kan förstå. Men samtidigt är det ju så att han måste komma för att det ska bli nånting! Jag vill ju inte pressa honom ännu mer men samtidigt blir jag så frustrerad! ???? Nån fler som har samma problem?? Nån som kanske har en lösning på hur jag ska få honom att slappna av lite??

Har samma problem som du, har tyvärr inga jättebra tips. Han säger att det beror på att han känner sig pressad och att han börjar tänka en massa och då går det inte att komma för honom. Och då blir det en ond spiral av att han känner att han gör mig besviken osv. Tror det viktigaste är att försöka få varandra avslappnade, inte schemalägga liggandet för mycket och att det inte finns några krav men det är ju lättare sagt än gjort när man bestämt sig för att skaffa barn.
  • Link92
    zelling skrev 2021-01-29 13:46:32 följande:

Jag brukar ligga runt 36,5 i follikulärfasen (innan ÄL) och går (typ) aldrig över 36,6 då. Sen får jag en dipp några dagar innan ÄL och är nere runt 36,4. Dagen efter ÄL är jag uppe på minst 36,6 och den temperaturen går uppåt i typ en vecka. Hoppas det blev lite tydligare :)  Inga dummar frågor alls, Vickan31! Bättre att vi delar med oss om funderingar så vi kan hjälpa varandra. Jag tror det blir lite enklare oxå när man har några stycken egna cykler att titta på, så kan man enklare se samband. 

Ja, håller med dig Link92 om att det såklart blir rätt om man alltid gör på samma sätt. Jag kände mest att jag ville få resultat närmare den faktiska temperaturen eftersom väldigt låga temperaturer under follikulärfasen skulle kunna vara tecken på problem med sköldkörteln. 

Jag testar slänga in en bild här på månadens cykel ifall Vickan31 vill se :)

Jag skulle också gärna testa värma termometern mer innan men har så himla lätt att somna om så tror inte det skulle funka tyvärr. Har också rätt låga temperaturer generellt (känner mig tex febrig när morgontemperaturen är över 36.9) men har kollat sköldkörteln och värdena ser bra ut som tur är :)
Svar på tråden BIM Februari 2021 - första barnet