• Anonym (TS)

    Hård avföring hos bebis

    Min 6 månaders har sedan ett par veckor fått börja med vanlig mat. Vi brukar ge gröt, puréer och välling samt bröstmjölk och ersättning ungefär som tidigare. Nu har hon blivit väldigt hård i magen och det verkar inte vilja gå över. Bajset kommer ut som mörka, hårda små kluttar och huden blir röd och irriterad.

    Är detta vanligt när de börjar äta vanlig mat eller tyder det på något fel i kosten? Kommer såklart söka vård om det fortgår men vill gärna se om någon här har något tips.

  • Svar på tråden Hård avföring hos bebis
  • Carolaline

    Hej! Får hon mer vatten? Hon behöver dricka lite mer vatten nu när hon får mat. Om hon har vätskebrist kommer avföringen att svara på det och bli hård.

    Man kan också testa att blanda i lite olja i maten, det kommer inte göra det mindre hårt men däremot lite lättare att komma ut. Sen är ju svaret på irriterade och röda rumpor (eller anus snarare) alltid INITYOL! Haha jag hade dött utan den salvan, skämt åsido.

  • Anonym (Hmm..)

    Ganska vanligt när man börjar med mat i lite större mängd. Men menar du att du verkligen börjat med ganska mycket mat på en gång eller började ni med smaksensationer från början- som man ju bör? För snabb intro. kan paja magen. Ibland får man backa lite med maten, amma mer igen. Köpesgröt var rena döden för min lilles mage. Provade en gång med provet man fick gratis, men aldrig mer. Gjorde egen.

  • Anonym (Fanny)

    Usch vet hur jobbigt det är med bebisar som är förstoppade. Mitt tips är att ge MYCKET vätska, ofta behövs det dubbelt så mkt än vad man själv tror . Gillar din lille inte rent vatten så testa att blanda med ex lite mangopure . Jag brukar även lägga till vätska i själva maten, även i klämmisarna.

    Plus även samtidigt erbjuda ytterligare vatten ifrån flaskan vid måltiderna.

    Vill bebisen inte dricka ex mangovattnet från flaskan så erbjud på andra sätt, tex mata med sked, låt bebisen dricka själv ur tex snapsglas, etc.

    Det har iaf hjälpt min bebbe.

  • Anonym (TS)

    Tack för era tips!

    Gällande vatten så har hon inte varit så förtjust i det, men ska försöka se till att hon får i sig mer!

    När hon var 4 månader började jag introducera gröt på morgonen (såndär från Semper från 4 mån) i små mängder och ökade till ett par skedar. Hon fick även smaka små, små mängder av vår egen mat.

    Nu när hon blev 6 månader började vi lägga till smakportionerna. Tanken var ju att gå långsamt fram, men jag vet inte.. Kanske har vi gått för fort fram? Matachemat, utöver amning + ersättning, vi är uppe i nu efter 3 veckor är på ett ungefär:

    Morgon: En halv portion Sempergröt (alltså 1/2 dl + 2,75 msk pulver).

    Lunch: 1-2 smakportioner (i storlek av en istärning) grönsakspuré. Lite olja eller margarin i.

    Eftermiddag: En halv portion gröt och någon sked fruktmos.

    Kväll: 1/2 - 1 dl välling.

  • Tooja

    Jag blandade i urpumpad bröstmjölk i gröten för min dotter,

    hade även i det i grönsakspureer. Kanske ett alternativ under övergången? :)

  • Anonym (Hej)

    Min son är sex månader. Han var hård i magen tills jag började ge honom en halv isbit fryst katrinplommonpuré i frukostgröten. Jag gör katrinplommonpuren själv, så den innehåller bara katrinplommon och vatten.

  • nnnnnnnn

    3 mål gröt/välling är ganska mycket när det är så lite mat för övrigt.
    Testa att skippa gröten/vällingen ett tag tex bara ge 1 sådant mål per dygn. Öka istället amningen/ersättningen eller den vanliga maten. Känns det konstigt att ge "middag" till frukost, så ge yoghurt + fruktpure tex katrinplommon + kokt ägg + någon grönsak.
    Samma sak på eftermiddagen, ge riktig mat. Känns det konstigt att ge "middag" på eftermiddagen så vänta med det och ge annat mellanmål, så kan barnet äta riktig mat när ni själva äter.

  • Carolaline

    Gröt och välling efter varandra kan ju vara det som gör magen lite trög. Jag hade bytt ut eftermiddagens gröt mot något annat. Välling inför natten är ju bra, så om gröten på eftermiddagen hade blivit en god puré med någon majskrok eller typ en yoghurt med mosad banan eller liknande så hade det inte sugit upp så mycket vätska. Så tänker jag i alla fall :)

Svar på tråden Hård avföring hos bebis