Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:46:40 följande:
    Hon fick veta det under lovet för att våra barn pratade om det. Kompisen är väldigt intresserad av cyklar och mitt barn berättade att hon inte ens kan cykla.
    Varför kan hon inte cykla? Har hon en diagnos?

• TvillingmammaVästgöte

Nör mina barn gick i mellanstadiet för fem år se, fick de cykla i samlad tropp till simhallen. Vi fick klagomål över att sonen cyklade för långsamt. Vi skulle skaffa en mer lättcyklad cykel och träna mer hemma.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (O) skrev 2021-01-11 11:03:41 följande:
    Om folk knappt har råd med mat, ja då kan mkt bli krångligt.. Förstår om vissa ej prioriterar cykel. 
    Socialbidragsnormen är ganska rejäl för barnen, borde räcka till en begagnad cykel. Beror på hur föräldrar prioriterar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Nej, då finns ju en  förklaring. Tycker dock att ni borde försöka hjälpa henna att våga lära sig, det blir ju väldigt begränsande för ett barn att inte kunna cykla. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 14:00:35 följande:
    Nej, den är inte rejäl. Snarare väldigt ynklig.
    Personliga kostnader för en tolvåring är enligt vad jag läser 3520 kr , sen antar jag att man får barnbidrag också? På vilket sätt är det ynkligt? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (O) skrev 2021-01-11 14:20:25 följande:
    Wtf är ju mer än för en vuxen
    Ja, det är met än för vuxen och det är väl för att barn växer och behöver nya cyklar och kläder efter hand samt fritidsaktiviteter. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 15:10:07 följande:
    Nej barnbidrag, underhållsstöd etc räknas bort.
    Ok med 3520 kr för en tolvåring i personliga kostnader är ändå mycket pengar. Så mycket kostar inte mina barn för mat och kläder och mobil och fickpengar. Läkare, tandläkare är ju kostnadsfritt för barn.
    Får man verkligen så mycket för en tolvåring eller snålar kommunerna och lägger sig under normen?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 16:13:30 följande:
    Man får inte gå under normen. Nej jag tycker inte det är stora pengar då du ska räkna med precis allt som förekommer i barnets liv. Mat, kläder, hygien, fritid, kalas, större kostnader som inköp av vinterkäder, mobiltelefon, cykel, julklappar, avgift till fotbollsförening saker som går sönder, tappas bort, insamlingar i klassen, utflykt till Kolmården en gång om året som de flesta av oss tar för givet i vårt vanliga och självförsörjande liv. etc.

Det kanske låter mycket för en enskild månad, men om du tänker att det ska täcka allt, under en längre tid, inte bara en enstaka månad så är pengarna du får mycket mindre än vad barn beräknas kosta enligt alla andra normer i samhället.

Jag tror att dina barn egentligen kostar dig väldigt mycket mer på ett år än vad du inser vid en snabb huvudräkning just denna månad. Försörjningsstöd är lågt tilltaget och beräknat att täcka livets nödtorft och inget mer. Absolut hanterbart under en kortare tid, men många lever så år ut och år in. Det är ingen kravlös dans på rosor.

Ja, det är ju inte tänkt att människor skall leva på socialbidrag år ut och år in, eller hur?

Jag tycker ändå att det är rätt mycket pengar, kan inte vara många andra länder där man år ut och år in får så mycket pengar utan att arbeta. 

Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla