• AndreaBD

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Men då är det ju bara att förklara det. Det förstår ju soc säkert. 
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 18:25:37 följande:
    Det är ingen ursäkt. Bara en lam bortförklaring.

Barn har ofta rädslor. Som förälder är det ens uppgift att komma övervinna dessa. Finns föräldrar som är så svaga att de låter vara hemma från skolan för att de är rädda för den. Det blir bara värre om man bejakar rädslorna.
    Jag antar att du inte har barn, eller åtminstone att du aldrig har haft att göra med ett barn på autism-spektrum. Det är fullständigt orimligt att försöka tvinga ett barn med autism-diagnos att cykla, om barnet är rädd. 
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-11 19:01:51 följande:
    Jag har barn själv och arbetar dessutom med barn som har autism. Du behöver ta saker steg för steg. Jobbar du målmedvetet, dagligen under lång tid når du resultat.
    Jag jobbar också med barn som har autism och jag håller inte med dig riktigt där. Minst en del av dem, egentligen ganska många av dem, blir då ännu mer rädda och vägrar totalt. Det där är något som man gör i vanlig fall, med vanliga barn.

Det är klart att man sätter mål och försöker minska en del rädslor och träna upp förmågor. Men just med barn på autismspektrum händer det, och inte så sällan, att det finns något område där det inte går att komma längre (för tillfället). 
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:03:48 följande:
    I så fall har man pushat för hårt och på fel sätt. Gäller att hålla posivitet och att med små steg hjälpa barnet så att det lyckas. Barnet ska i det här fallet lära sig cykla, inte att bli klassens bästa kompis.

Det är på det sociala området som de med autism har sitt handikapp även om de ofta dessutom är ovanligt klumpiga. Men det är fortfarande ingen ursäkt för att inte lära sig att cykla. Det tar bara mer energi och längre tid att lära sig.

Sedan används tyvärr diagnos ofta som en ursäkt av föräldrar för att agera. Det är tvärtom ett skäl till att agera då sådana barn behöver extra mycket stöd för att utvecklas tillfredsställande.

Jag har inga egentliga synpunkter på TS annat än att det tycks inte finnas någon vilja att faktiskt lära barnet att cykla. Läggs den typen av brister i förmågor på autismdiagnosen hamnar barnet än mer utanför än vad det normalt sett hade.

Och om detta barn nu länge behöver lära sig att cykla. Vad är det mer som är onödigt? Att simma? Att laga mat? Att motionera?

Om någon skulle lämnat en soc-anmälan skulle min första tanke vara självkritik. Inte att såga budbäraren vilken liksom soc bara har barnets bästa i åtanke.
    Jag förstår mycket väl vad du säger. Samtidigt blir jag förbannad, eftersom jag själv har en son med ganska rejäl funktionshinder (antagligen inte autism-spektrum men svår ADHD och Tourette). Och min ex-man hade inställningen att man måste träna honom till att bli så normal som möjligt. Utan tillräckligt med hänsyn till hans psykiska välbefinnande. Och han har åstadkommit mycket skada med detta. Det är därför jag blir förbannad!!

Och även om jag nu inte ska utgå bara ifrån min erfarenhet - det kräver alltid balans. Du kan inte få ett barn med funktionshinder att bara träna och träna , utan att det barnet kommer att känna sig stressad, pressad, överbelastad. Jag har sett barn som fått en slags burn-out med 12 eller 13 år. Och då var de på en nivå där DU säkert skulle tycka att det inte räcker, att de måste träna mer och bli mer "normala". Du ser bara dem praktiska resultaten. Men du ser inte om barnet sedan kanske har (fler) psykiska problem pga stress. 
  • AndreaBD
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 11:18:36 följande:
    Precis så är det. Alla kan inte lära sig allt som neurotypiska barn gör och att lära sig saker bara för att det ska vara så är. Ibland triggar det psykisk ohälsa helt i onödan.
    Mycket viktigt! Det är precis det det gör, dvs. för mycket press, för mycket krav kan trigga psykisk ohälsa som personen sedan kämpar med hela vuxenlivet, i värsta fall. 

En del som jobbar med dessa barn förstår nog inte vilket ansvar de har där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 11:31:12 följande:
    Hoppas detsamma. Det är personer med den inställningen som ger npf-barn psykisk ohälsa.
    JAPP. 
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:37:21 följande:
    Samma sak kan sägas om för lite krav.

Det är ingen särskilt trevlig utveckling där det numera snart är standard att barn med diagnoser lever framför datorn.
    Att för lite krav triggar psykiskt ohälsa??? Nej du. Det vi pratar om här är ungdomar där den psykiska hälsan verkligen utlöses, helt plötsligt alltså. De blir liksom knäckta. De blir uppstressade och får som ett slags psykisk burn-out som de ALDRIG återhämtar sig ifrån. Att påstå att för lite krav skulle utlösa det, är bara löjligt. 

Och jag ska berätta en mycket relevant historia:
    Min ex-man soc-anmälde mig, och då var vi fortfarande ihop. Han tyckte jag ställde för låga krav på sonen. Så soc utredde och kom fram till att de tyckte att vi BÅDA ställde för höga krav på honom. Du verkar ganska lik mitt ex. Han följde också sin plan, tyckte att det "borde" ju funka, och såg inte alls hur folk mår. 
  • AndreaBD
    Kvarna skrev 2021-01-12 22:10:10 följande:
    Jag anser att man bör tvinga aktiviteter på sina barn. Sen att man inte behöver ta det till världens ände och passar inte det ena kanske det andra gör det. Vissa saker är tråkiga i början tills barnet själv kliver över tröskeln.

För ett problem med dagens unga och unga vuxna är att dom är rotlösa, har svårigheter att göra tråkiga saker, ta sig an uppgifter som är ovanliga.

Att barnet själv ska styra på förhand vad som är kul och inte brukar leda till att dom går miste om saker dom längre fram har nytta av eller rent av blir en passion. Eftersom dom är barn och har inget att jämföra med så blir det mesta nytt en uppförsbacke.

Exempelvis jag är glad att mina föräldrar mer eller mindre tvingade mig att lära mig cykla och simma. Hade inte mina föräldrar pushat mig att delta i lagidrotter hade jag inte haft en så bekväm skolgång(då jag lärde känna de flesta innan skolan började) och senare i livet haft ett så bra kontaktnät(på arbetsmarknaden). Sen att fotboll blev min passion är ju ett stort plus. Hade jag som 5-åring fått välja så hade det inte blivit så.

En nytta är också saker som jag blev påtvingad som jag sedan kunde avfärda så som inte min grej. 

När jag tänker tillbaka på min skoltid så dom som hade det tuffast var ju andra barn som inte hade lika många sociala kontakter, ansågs som konstiga för att dom inte kunna simma eller cykla, inte deltog/samarbetade i gruppövningar eller på gympan för att dom antagligen inte visste hur dom skulle agera och dom förblev kufar under hela skolgången.  
    Men du har inte autism eller Asperger? Och där har du den stora skillnaden!
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-13 20:00:39 följande:
    Spelar ingen roll. Om du inte ställer några som helst krav på någon med autism är risken överhängande att barnet hamnar fastlåst vid datorn och inte ens går till skolan. Det är det vi har sett på senare år när föräldrars krav minskat och hemmasittandet ökat lavinartat och då i synnerhet för barn med autism.

I relationen med barn med autism gäller det att ha ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.

Att vissa lekmän i tråden uttalar sig om att det skulle vara bra för ett barn med autism att inte ha några som helst krav är rent bedrövligt att höra. Det kan vara oerhört skadligt om man på så vis inte ens lyckas upprätthålla hälsosamma rutiner.

Så om någon förälder med barn med autism läser detta upprepar jag. Använd er av ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.
    VEM är lekman här??? Vad har du för utbildning då? 

Du låter som en ganska outbildad personal som har jobbat lite med dessa barn i några få år och som tror sig veta allt. 

INGEN har sagt att man inte ska ställa krav, så du förvrider också det som andra säger. 

Det säger sig självt att man inte kan gå efter en mall och tro att det fungerar för varenda barn med autism. 
  • AndreaBD
    Kvarna skrev 2021-01-13 20:18:49 följande:
    Tro mig jag dömer ingen förälder, ett barn med autism är ett extremt krävande barn och kanske har man fler barn som knappt får någon uppmärksamhet alls. Dessutom vet jag hur jobbigt det är att jobba med det och jag kunde gå hem efter 10-12 timmar och sen släppa det hyfsat medan föräldrar lever med det 24/7.
    Plus att det går bättre på ett nytt ställe just för att det är ett nytt ställe och barnet får annan input. Har man haft dessa barn i två, tre år, så brukar de låsa sig ungefär som de gör hos föräldrarna. 
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla