• Anonym (Ps)

    Orosanmäla?

    Uppskattar rekommendationer! 
     
    Barn är tvingade att träffa deras Föräldrar A som bor 3 timmar ifrån där barnen bor, barnen bor hos föräldrar B som har egna rum där och dem är 3 stycken tonåringar.

    Föräldrar A har flyttat till en liten lägenhet på 40 kvm och är inskriven med en annan privatperson. 

    Barnen vill ej träffa Föräldrar A men hen jävlas med dem och tvingar dem att åka dit till där hen bor för att förolämpa barnen bara så.

    Till frågan kan man orosanmäla föräldrar A om hur hen förolämpar barnen sen att den boende kan dem ej bo i när barnen är där så trångt med 5 stycken som bor där.

    Prata med socialtjänsten eller familjerätten om barnens situation och Föräldrar A:s boende för så går det ej, inget bra boende för barnen. 

    snälla inga onödiga kommentarer så som om vem du är och bla bla bla.

  • Svar på tråden Orosanmäla?
  • Anonym (Hmmm....)

    Har lite svårt att förstå din svenska. Men det är såklart bra att barnen träffar båda sina föräldrar så länge de inte blir misskötta hos någon. Att det är litet i ena hemmet är inte optimalt men så länge de har sängplats funkar det då alternativet är värre. Ser inget som gör att detta bör anmälas. De är dessutom tonåringar och kommer förmodligen flytta till eget inom de närmaste åren.

    Lämna familjen i fred!

  • Anonym (Ps)
    Anonym (Hmmm....) skrev 2021-01-12 02:40:33 följande:

    Har lite svårt att förstå din svenska. Men det är såklart bra att barnen träffar båda sina föräldrar så länge de inte blir misskötta hos någon. Att det är litet i ena hemmet är inte optimalt men så länge de har sängplats funkar det då alternativet är värre. Ser inget som gör att detta bör anmälas. De är dessutom tonåringar och kommer förmodligen flytta till eget inom de närmaste åren.

    Lämna familjen i fred!


    lite väl onödigt skrivet i slutet! Så om min svenska är så oförstådd så var du väl ej tvungen att svara Flört .. Plus att jag en del av familjen men vill vara anonym i det jag skriver. Föräldrar A har knappast sängar till barnen .. Inget normalt boende för 5 stycken kloka du .. Samt så är vi ute för barnens trygghet, du kanske glömde ordet förolämpning i det svenska rättsystemet så visas ingen hänsyn vad barnen vill och ej! Föräldrar A har inte visat intresse att dra barnen till sig med kärlek och ömhet samt trygghet! dem är barn nu när dem väl flyttar om ca 10 år då är det en annan 5:a men vi snackar om deras trygghet i nutiden! Hoppas du förstår min svenska nu!
  • Anonym (Jo)

    Vet inte vad jag ska svara på riktigt. Du vill ha medhåll bara verkar det som? Klart du kan orosanmäla.

    Är det tonåringar får de väl bestämma själva? Kolla med hyresvärden ang trångboddheten.

  • Anonym (Ps)
    Anonym (Jo) skrev 2021-01-12 02:58:02 följande:

    Vet inte vad jag ska svara på riktigt. Du vill ha medhåll bara verkar det som? Klart du kan orosanmäla.

    Är det tonåringar får de väl bestämma själva? Kolla med hyresvärden ang trångboddheten.


    Tack för svaret, men tyvärr godkänner ju inte familjerätten det dem tycker barnen är inte mogna nog att kunna bestämma när dem går igen dessa sits, för förklara mer vi har haft familjestöd för att barnen ska närma sig och få bättre kontakt med föräldrar A men hen vägrar sammarbeta! och så spelar hen (A) oskyldig!
  • Gameofthrones

    Varför behöver du råd när du klankar ner på andra? - säger Kloka du det är ren jävla sarkasmen, gå till en rätt rådgivare inte här. På FL är det mångasom har åsikter, vill du ha rätt info gå till dem och va inte så jävla bitter och sur, märker hur du beskriver,

  • Kjell2
    Anonym (Ps) skrev 2021-01-12 02:13:59 följande:

    Uppskattar rekommendationer! 

     

    Barn är tvingade att träffa deras Föräldrar A som bor 3 timmar ifrån där barnen bor, barnen bor hos föräldrar B som har egna rum där och dem är 3 stycken tonåringar.

    Föräldrar A har flyttat till en liten lägenhet på 40 kvm och är inskriven med en annan privatperson. 

    Barnen vill ej träffa Föräldrar A men hen jävlas med dem och tvingar dem att åka dit till där hen bor för att förolämpa barnen bara så.

    Till frågan kan man orosanmäla föräldrar A om hur hen förolämpar barnen sen att den boende kan dem ej bo i när barnen är där så trångt med 5 stycken som bor där.

    Prata med socialtjänsten eller familjerätten om barnens situation och Föräldrar A:s boende för så går det ej, inget bra boende för barnen. 

    snälla inga onödiga kommentarer så som om vem du är och bla bla bla.


    Ja, du kan skicka in en orosanmälan.

    Hur är det fastställa umgängesschemat?

    Ett annat förslag är att dra frågan om umgänget till Tingsrätten. Säger barnen då tydligt vad de vill ska det mycket till för att tonåringarnas vilja inte ska styra en dom.
  • Anonym (Mi)

    Förstår inte riktigt, hur förolämpar förälder A barnen?
    Är föräldern elak mot dom, säger nedsättande saker eller vad är det som föräldern gör?
    Ja det låter litet med 40 kvm för 5 personer men nu hur ofta åker barnen dit?
    Antar att det bara gäller varannan helg eller mindre om föräldern bor 3 timmar bort för annars funkar det ju inte med skolan.
    Är det två nätter varannan helg t ex det gäller tror jag inte soc kommer att göra så mycket åt just bostadsproblemet.

    Det soc kan ta upp är ju om föräldern uppför sig dåligt mot barnen.
    Men då får du nog berätta vad föräldern gör mot barnen så att det inte bara är så att förälder B vänt barnen mot förälder A pga något.

  • Anonym (Ty)

    Förstår inte heller vad du menar med att förolämpa? Undrar om det kanske åt nåt annat ord du söker?

    Menar du att han sårar dem? Att han skadar dem fysiskt eller psykiskt?

  • Tom79

    Tyvärr TS gör din svaga förmåga att uttrycka dig i skrift att det är svårt att fullt ut förstå situationen. Men gällande frågan - klart man kan, och bör, orosanmäla. Dvs om man på allvar är orolig, misstänker att barnen far illa. Annars inte.

    Om du är osäker - ring till soc och rådfråga. Du får garanterat bättre svar där än på Familjeliv.

    Lycka till!

  • Kjell2

    Om tonåringar vägar åka till en umgängesförälder och själva är tydliga med det, är det sällan det leder till någon åtgärd från myndigheterna även om det finns ett fastställt umgängesschema.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (Ps) skrev 2021-01-12 02:48:12 följande:
    lite väl onödigt skrivet i slutet! Så om min svenska är så oförstådd så var du väl ej tvungen att svara Flört .. Plus att jag en del av familjen men vill vara anonym i det jag skriver. Föräldrar A har knappast sängar till barnen .. Inget normalt boende för 5 stycken kloka du .. Samt så är vi ute för barnens trygghet, du kanske glömde ordet förolämpning i det svenska rättsystemet så visas ingen hänsyn vad barnen vill och ej! Föräldrar A har inte visat intresse att dra barnen till sig med kärlek och ömhet samt trygghet! dem är barn nu när dem väl flyttar om ca 10 år då är det en annan 5:a men vi snackar om deras trygghet i nutiden! Hoppas du förstår min svenska nu!
    Men ja, vad är det du undrar över? Man kan orosanmäla "allt", bara att göra så bedömer sen Soc om anmälan läggs ner eller om de ska arbeta med frågan. 

    Nu var det inte jag som skrev den kommentaren du svarar på här men det är faktist lite vårt att bena ut vad du menar.  Du är inte speciellt trevlig själv i svaret tillbaka.

    Man förstår rent generellt att du är oroad (detaljerna är lite röriga),  och ja är svaret: har du oro och barnen inte vill dit, då kan du göra en anmälan. 
Svar på tråden Orosanmäla?