• Patton

Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör

När jag gick min utbildning till processoperstör inom läkemedelsbranschen utlovades en god arbetsmarknad. På en av praktikplatserna hävdade de att de skriker efter folk. Prognoserna säger "Lätt attt få jobb". Min tanke inför examen var alltså att det inte kommer vara någon svårighet att hitta anställning - tvärtom skulle jag kunna välja och vraka mellan företagen.

Corona har påverkat, men bara inte överallt. Enligt min utbildningsledare har behovet rentav ökat på flera platser (det är ju trots allt medicin vi talar om). Jag kan alltså inte skylla på pandemin. Mitt CV då? Enligt min jobbcoach och andra som tittat på det ser det alldeles utmärkt ut. Jag har en luckor, men har valt att lägga upp mitt CV på ett sätt som betonar det som faktiskt är relevant (utbildningen och två praktikperioder). Att jag är inåtvänd och obekväm mes intervjuer är naturligtvis ingen fördel, men nu har det gått fyra månader utan en enda sådan och innan dess fick jag knappt heller någon.

Jag har testat alla möjliga vägar - platsbanker, bemanningsföretag, spontanansökningar och LinkedIn men nej, det är omöjligt. Intresset för att anställa mig verkar vara helt obefintligt, och tretton månader efter examen har jag nu börjat inse att jag troligen slösade bort två år av mitt liv på en chimär. Men samtidigt har de flesta i klassen anställning, så det GÅR ju. Mem vad gör man när man gång på gång nekas för att det varit "många sökande"?

Mitt sista hopp är att få hjälp via Arbetsförmedlingens SIUS-program. Fallerar även det ger jag upp detta helt och hållet. Frågan är hur jag i så fall ska våga utbilda mig på nytt.

Tips?

• Svar på tråden Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör
  • Jonnynilsson

Lyckades du inte knyta några bra kontakter på din praktik?

Hos oss kommer det ofta ansökningar från tidigare studenter som praktiserat eller exjobbat hos oss tidigare. Och har vi behov och vi var nöjda vid praktiken så är de välkomna.

• Kjell2

Får du komma på intervjuer?

Om ja, ligger nog problemet inte i din utbildning utan hur du uppfattas på intervjun. Lägg ditt fokus där.

Har något i din bakgrund som kan ställa till trassel, brott, sjukdom, konstigt cv?

Har du begränsningar i hur du kan jobba, skift, heltid, helger, nätter, bil?

• Patton
    Jonnynilsson skrev 2021-01-12 11:42:44 följande:

Lyckades du inte knyta några bra kontakter på din praktik?

Hos oss kommer det ofta ansökningar från tidigare studenter som praktiserat eller exjobbat hos oss tidigare. Och har vi behov och vi var nöjda vid praktiken så är de välkomna.

Jag fick utmärkta omdömen och har kollat med de kontakter jag skaffade, men de hade inget förra vintern och sen dess har jag inte hört nåt. Sökt till samma företag utan framgång. En av dem använder jag dock som referens. De kanske inte lockas av min persontyp eller nåt, vet inte. Men i så fall borde jag väl inte fått högsta betyg (vad gäller initiativförmåga, samarbete i grupp osv.).
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 11:44:26 följande:

Får du komma på intervjuer?

Om ja, ligger nog problemet inte i din utbildning utan hur du uppfattas på intervjun. Lägg ditt fokus där.

Har något i din bakgrund som kan ställa till trassel, brott, sjukdom, konstigt cv?

Har du begränsningar i hur du kan jobba, skift, heltid, helger, nätter, bil?

Ja, men väldigt sällan. Får alltså inte ens chansen att visa vem jag är På tretton månader har jag kanske haft fyra intervjuer.

Förutom avsaknad av körkort har jag inger som ligger i vägen. Vore väl om de väljer bort mig på basis av min skrala erfarenhet i övrigt (har bara haft småjobb).
  • Kjell2
    Patton skrev 2021-01-12 12:13:11 följande:
    Jag fick utmärkta omdömen och har kollat med de kontakter jag skaffade, men de hade inget förra vintern och sen dess har jag inte hört nåt. Sökt till samma företag utan framgång. En av dem använder jag dock som referens. De kanske inte lockas av min persontyp eller nåt, vet inte. Men i så fall borde jag väl inte fått högsta betyg (vad gäller initiativförmåga, samarbete i grupp osv.).
    Vad någon uppskattar kanske inte är det som önskas till jobb du sökt.

Får du komma på intervjuer så är den bakgrund och utbildning du har i ok. Om du sen får nej efter intervjuer är något som brister där. Ta i så fall en rejäl funderar på vilken bild de får av dig vid intervjun. Funder på hur du agerar, är förberedd, vilka svar du gav på frågor mm. Vet många som förstört jobbchanser genom att ge fel intryck under intervju,
  • Kjell2
    Patton skrev 2021-01-12 12:16:00 följande:
    Ja, men väldigt sällan. Får alltså inte ens chansen att visa vem jag är På tretton månader har jag kanske haft fyra intervjuer.

Förutom avsaknad av körkort har jag inger som ligger i vägen. Vore väl om de väljer bort mig på basis av min skrala erfarenhet i övrigt (har bara haft småjobb).
    Är du 51 år, inte har körkort och bara haft småjobb ringer en del varningsklockor. Vad har du gjort under 30 år?

Finns det något som hindrar att du tar körkort nu?
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 12:21:38 följande:

Är du 51 år, inte har körkort och bara haft småjobb ringer en del varningsklockor. Vad har du gjort under 30 år?

Finns det något som hindrar att du tar körkort nu?

Står fel i profilen, är strax över 30. Vad gäller körkort har jag helt enkelt inte råd att spara ihop till ett, då jag lever på existensminimum. Utbildade mig just i tanken att få ordning på livet och spara ihop till ett så snart jag fått jobb.
  • Kjell2
    Patton skrev 2021-01-12 12:31:59 följande:
    Står fel i profilen, är strax över 30. Vad gäller körkort har jag helt enkelt inte råd att spara ihop till ett, då jag lever på existensminimum. Utbildade mig just i tanken att få ordning på livet och spara ihop till ett så snart jag fått jobb.
    Ok, har du liknande fel i din ansökan som kommer fram senare?

Vad har du gjort sen efter gymnasiet? En massa konstigheter under 10 år kan också avskräcka en arbetsgivare, hur förklara du på en intervju vad du gjort efter gymnasiet?

Ett förslag är att du via af eller ditt fack kollar på möjligheten att träna och få hjälp med  intervjuer.
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 12:19:07 följande:

Vad någon uppskattar kanske inte är det som önskas till jobb du sökt.

Får du komma på intervjuer så är den bakgrund och utbildning du har i ok. Om du sen får nej efter intervjuer är något som brister där. Ta i så fall en rejäl funderar på vilken bild de får av dig vid intervjun. Funder på hur du agerar, är förberedd, vilka svar du gav på frågor mm. Vet många som förstört jobbchanser genom att ge fel intryck under intervju,

Blir tyvärr ganska nervös och fyrkantig på intervjuer, särskilt nu när allt ska ske över datorn. Är en sån som långsamt växer in i sammanhang och har svårt att vara säljande som person. Vet inte riktigt hur jag ska ändra på det just i intervjusituationer. Har rentav funderat på att ta en öl inför nästa för att se om det hjälper.
  • Kjell2
    Patton skrev 2021-01-12 12:37:20 följande:
    Blir tyvärr ganska nervös och fyrkantig på intervjuer, särskilt nu när allt ska ske över datorn. Är en sån som långsamt växer in i sammanhang och har svårt att vara säljande som person. Vet inte riktigt hur jag ska ändra på det just i intervjusituationer. Har rentav funderat på att ta en öl inför nästa för att se om det hjälper.
    Där har du ett problem, tyvärr lär inte nya utbildning hjälpa. Problemet lär finnas kvar.

Som jag skrev ovan, kolla om du kan få hjälp att öva på intervjuer och få feedback. Har du någon i ditt nätverk som rekryterar och skulle kunna hjälpa dig?
Svar på tråden Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör