Patton skrev 2021-01-13 16:27:06 följande:
Förstår. Första intrycket av någon kan förstås ge en fingervisning om hur vederbörande fungerar i grupp, men det är ju långt från en garant. Tyvärr sållas väl såna som jag bort eftersom människor kan bli lite obekväma när inte kemin finns där direkt. "Det måste vara nåt fel på'n". Man ska förstås snabbt kunna glida in i gänget. Jag vet ju vem jag är och att jag när folk väl lär känna mig brukar ses som trevlig och jordnära, men det är ju först när min hjärna förstått att personerna jag pratar med inte är farliga. Jag är själv väldigt odömande (man kan inte rakt av avgöra hur en person när man enbart träffat personen i ett sammanhang), men relryterarna måste förstås se till företagets bästa, och då är det väl "rätt" att välja kandidater som vid en första anblick förmedlar vissa egenskaper.
Tyvärr försvårar coronan för mig eftersom jag har lättare att träffa folk irl än via datorn. Det flyter på betydligt bättre. Min spegelneuron står ju då i direkt förbindelse med med den jag pratar med så att min mimik blir mer otvingad. Tror det varit till stor nackdel för mig. Senast jag var på en irl-intervju fick jag jobbet. Var inga större problem. Men på Zoom/Skype osv. sker nåt som gör mer hämmad i framtoningen.
Tänk dig själv, man har valt ut några kandidater till intervju, alla har redovisat vettig utbildning, erfarenhet och kompetens som passar och behövs.
Man kallar till intervju för att stämma av och se hur personen är.
En av kandidaterna ger ett väldigt fyrkantigt och slutet intryck till skillnad från minst en av de övriga. När man dubbelkollar CV mm ser man att det varit lite småstökigt.
Att plocka in en ny processoperatör är en tidskrävande och ofta dyr process, väldigt dumt om det blir fel.
Är det då så konstigt att den personen blir bortval?
Återigen, öva på intervju, då helst på distans.
Har inte vi haft denna diskussion för några månader sen?