Inlägg från: Patton |Visa alla inlägg
  • Patton

Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör

När jag gick min utbildning till processoperstör inom läkemedelsbranschen utlovades en god arbetsmarknad. På en av praktikplatserna hävdade de att de skriker efter folk. Prognoserna säger "Lätt attt få jobb". Min tanke inför examen var alltså att det inte kommer vara någon svårighet att hitta anställning - tvärtom skulle jag kunna välja och vraka mellan företagen.

Corona har påverkat, men bara inte överallt. Enligt min utbildningsledare har behovet rentav ökat på flera platser (det är ju trots allt medicin vi talar om). Jag kan alltså inte skylla på pandemin. Mitt CV då? Enligt min jobbcoach och andra som tittat på det ser det alldeles utmärkt ut. Jag har en luckor, men har valt att lägga upp mitt CV på ett sätt som betonar det som faktiskt är relevant (utbildningen och två praktikperioder). Att jag är inåtvänd och obekväm mes intervjuer är naturligtvis ingen fördel, men nu har det gått fyra månader utan en enda sådan och innan dess fick jag knappt heller någon.

Jag har testat alla möjliga vägar - platsbanker, bemanningsföretag, spontanansökningar och LinkedIn men nej, det är omöjligt. Intresset för att anställa mig verkar vara helt obefintligt, och tretton månader efter examen har jag nu börjat inse att jag troligen slösade bort två år av mitt liv på en chimär. Men samtidigt har de flesta i klassen anställning, så det GÅR ju. Mem vad gör man när man gång på gång nekas för att det varit "många sökande"?

Mitt sista hopp är att få hjälp via Arbetsförmedlingens SIUS-program. Fallerar även det ger jag upp detta helt och hållet. Frågan är hur jag i så fall ska våga utbilda mig på nytt.

Tips?

• Svar på tråden Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör
  • Patton
    Jonnynilsson skrev 2021-01-12 11:42:44 följande:

Lyckades du inte knyta några bra kontakter på din praktik?

Hos oss kommer det ofta ansökningar från tidigare studenter som praktiserat eller exjobbat hos oss tidigare. Och har vi behov och vi var nöjda vid praktiken så är de välkomna.

Jag fick utmärkta omdömen och har kollat med de kontakter jag skaffade, men de hade inget förra vintern och sen dess har jag inte hört nåt. Sökt till samma företag utan framgång. En av dem använder jag dock som referens. De kanske inte lockas av min persontyp eller nåt, vet inte. Men i så fall borde jag väl inte fått högsta betyg (vad gäller initiativförmåga, samarbete i grupp osv.).
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 11:44:26 följande:

Får du komma på intervjuer?

Om ja, ligger nog problemet inte i din utbildning utan hur du uppfattas på intervjun. Lägg ditt fokus där.

Har något i din bakgrund som kan ställa till trassel, brott, sjukdom, konstigt cv?

Har du begränsningar i hur du kan jobba, skift, heltid, helger, nätter, bil?

Ja, men väldigt sällan. Får alltså inte ens chansen att visa vem jag är På tretton månader har jag kanske haft fyra intervjuer.

Förutom avsaknad av körkort har jag inger som ligger i vägen. Vore väl om de väljer bort mig på basis av min skrala erfarenhet i övrigt (har bara haft småjobb).
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 12:21:38 följande:

Är du 51 år, inte har körkort och bara haft småjobb ringer en del varningsklockor. Vad har du gjort under 30 år?

Finns det något som hindrar att du tar körkort nu?

Står fel i profilen, är strax över 30. Vad gäller körkort har jag helt enkelt inte råd att spara ihop till ett, då jag lever på existensminimum. Utbildade mig just i tanken att få ordning på livet och spara ihop till ett så snart jag fått jobb.
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 12:19:07 följande:

Vad någon uppskattar kanske inte är det som önskas till jobb du sökt.

Får du komma på intervjuer så är den bakgrund och utbildning du har i ok. Om du sen får nej efter intervjuer är något som brister där. Ta i så fall en rejäl funderar på vilken bild de får av dig vid intervjun. Funder på hur du agerar, är förberedd, vilka svar du gav på frågor mm. Vet många som förstört jobbchanser genom att ge fel intryck under intervju,

Blir tyvärr ganska nervös och fyrkantig på intervjuer, särskilt nu när allt ska ske över datorn. Är en sån som långsamt växer in i sammanhang och har svårt att vara säljande som person. Vet inte riktigt hur jag ska ändra på det just i intervjusituationer. Har rentav funderat på att ta en öl inför nästa för att se om det hjälper.
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 12:37:01 följande:

Ok, har du liknande fel i din ansökan som kommer fram senare?

Vad har du gjort sen efter gymnasiet? En massa konstigheter under 10 år kan också avskräcka en arbetsgivare, hur förklara du på en intervju vad du gjort efter gymnasiet?

Ett förslag är att du via af eller ditt fack kollar på möjligheten att träna och få hjälp med  intervjuer.

De senaste tio åren har jag hoppat av tre utbildningar och haft massa småjobb (budbranschen främst). För det mesta har jag ändå gjort något (delat ut tidningar, jobbat med telemarketing osv). Min förklaring vid fråga om luckor brukar vara att jag inte riktigt känt att jag hittat rätt förrän jag påbörjade utbildningen till processoperatör. Sanningen är att jag hade en för jävlig barndom och därför inte riktigt kom ut i livet ordentligt. Levt ett slags skuggliv och klarat mig på småslantar.

Tack för tipsen! Jag ska som sagt påbörja SIUS så småningom. Där är det tänkt att man ska få mer riktad hjälp i syfte att ordna en praktik (åtminstone) som senare kan leda till anställning. Företaget får då betalt för att ha mig där.
  • Patton
    Anonym (A) skrev 2021-01-12 12:55:05 följande:

Jag tror att en del av anledningen till att du inte får komma på intervjuer är att du är en bit över 30 år och inte har haft ett stadigt "riktigt" jobb. Att ha haft ett stadigt jobb signalerar att man kan ta ansvar och inte bara hoppar mellan ströjobb. Om det är 10 personer som söker det jobb du söker så räcker det med att ett par av de har ett fylligare CV än du och då väljs tyvärr inte du ut för intervju. 

Känns lite moment 22 isf. Jag måste ju skaffa ett jobb för att kunna ha ett. Tyvärr har jag varit fast i en situation där jag bara fått jobb andra inte vill ha (heltid har inte funnits på kartan, liksom). Men hur ska man kunna komma in på arbetsmarknaden i mitt läge? Ljuga på CV:t?

Är lite inne på att leta upp nåt yrke där det veeerkligen ska råda brist och sen försöka den vägen. Sjukvården, byggbranschen, vad som. Synd att det ska vara så oerhört svårt att få in foten.
    Anonym (A) skrev 2021-01-12 12:55:05 följande:

Jag tror att en del av anledningen till att du inte får komma på intervjuer är att du är en bit över 30 år och inte har haft ett stadigt "riktigt" jobb. Att ha haft ett stadigt jobb signalerar att man kan ta ansvar och inte bara hoppar mellan ströjobb. Om det är 10 personer som söker det jobb du söker så räcker det med att ett par av de har ett fylligare CV än du och då väljs tyvärr inte du ut för intervju. 

quote=80885652][quote-nick]Anonym (A) skrev 2021-01-12 12:55:05 följande:[/quote-nick]

[/quote]

Känns lite moment 22 isf. Jag måste ju skaffa ett jobb för att kunna ha ett. Tyvärr har jag varit fast i en situation där jag bara fått jobb andra inte vill ha (heltid har inte funnits på kartan, liksom). Men hur ska man kunna komma in på arbetsmarknaden i mitt läge? Ljuga på CV:t?

Är lite inne på att leta upp nåt yrke där det veeerkligen ska råda brist och sen försöka den vägen. Sjukvården, byggbranschen, vad som. Synd att det ska vara så oerhört svårt att få in foten.
  • Patton

Ah, älskvärt att Familjeliv fortfarande inte har implementerat en redigeringsfunktion. Läs det översta och strunta i resten av det inklippta debaclet.

• Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 17:09:00 följande:

Är lite inne på att leta upp nåt yrke där det veeerkligen ska råda brist och sen försöka den vägen. Sjukvården, byggbranschen, vad som. Synd att det ska vara så oerhört svårt att få in foten.[/quote]

Tyvärr signalerar du strul med din bakgrund. Om du sen inte kan ge ett bra intryck på intervju blir det svårare.

Öva på intervju

Se om du kan få praktik via af

Försök vidga din kompetens, plc, cad, excell tex. Finns mycket bra på nätet.

En fråga till, jobbade du som bud utan körkort?

Vet inte om jag signalerar jättemycket strul rent anställningsmässigt, då jag ända behållit flera av jobben under tid (tex tre år med ett). De avhoppade utbildningarna nämner jag inte specifikt, utan snarare i ordalag som "30 hp inom geologi på Umeå universitet" osv. Däremot är det förstås en nackdel att jag inte har arbetat med något på heltid. är inte ens berättigad A-Kassa, liksom.

Kan det vara bra att nämna något om det i de personliga breven, dvs lite kort redogöra för varför mitt CV ser ut som det gör? "På grund av trasslig omständigheter dröjde mitt inträde på arbetsmarknaden, men jag har därefter jobbat som x och y, varifrån jag har med mig goda referenser" etc.

Lustigt nog fick några av mina klasskamrater anställning utan att ens ha fullföljt hela utbildningen, så det verkar nästan viktigare med ett bra CV än annat.

Ja, det kanske kan vara en idé att försöka bredda mig mer inom branschen. Skulle dock behöva läsa upp gammal matte först, så att jag kan hantera mer abstrakt/teknisk intrikat teknik.

Jobbade som cykelbud (post, mat).

• Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 17:38:39 följande:
    Bortförklaringar blir sällan bra i ansökningshandlingar. Men du ger strulvarning, inte samma sak som att du är trasslig. Olika korta utbildningar, inga stabila jobb. Hur är din familjesituation?

Tycker fortfarande du ska öva intervju i första hand.

Tyvärr är det väl så. Jag har ingen familj (syskonlös, föräldrar döda). Ska absolut öva på intervjuer! Kanske rentav spela in olika klipp där jag övar på olika karaktärer eller nåt. Är väldigt ovan vid att framhäva mig som något speciellt och uttrycka entusiasm inför främlingar (dvs svårt att iklä mig en "social roll").

Praktiker är säkert bra också, så att jag kan fylla i luckor. Kanske bredda sökandet till alla operatörsjobb, och inte bara läkemedel.

• Patton
    Jonnynilsson skrev 2021-01-13 07:27:14 följande:

Ok tror jag börjar få en bild av dig. Och är nog inne på samma sak att det är på själva intervjun som det brister. Hos oss får kandidaten träffa delar av ledningsgruppen på tredje och sista intervjun som är helt avgörande. Här åker ungefär en tredjedel av kandidaterna ut.

Första intervjun är med avdelningschef, går man vidare får man träffa teamet. Är chef och team överens skickas man vidare tredje intervjun som lite humoristiskt internt kallas för Högsta domstolen. Det går inte att överklaga beslutet.

Ledningsgruppen ser inte till de kunskaper som ligger till grund för ansökan det vill säga kandidatens kompetens. De fokuserar på EQ eller social kompetens. Nu för tiden vill man inte ha kufar som sitter i hörn för sig själva oavsett kompetens.

Så jag tror att det är social kompetens som är nyckel i ditt fall.

Lycka till i framtiden. 

Det förhåller sig inte riktigt så i min bransch. Där uppskattas man rentav om man är lite "kufig" eftersom det är så viktigt att vara detalfokuserad i arbetet. Man ska inte vara en person som rlr om för mycket i grytan eller står och pratar hela tiden. Detta var vad chefen för HR-avdelningen på företaget kag praktiserade på. Min nuvarande jobbcoach har sagt samma sak. Ett problem är dock att många av jobben förmedlas via bemanningsföretag (jag har enbart varit på såna intervjuer), och där går rekryterarna efter den mer gängse bilden, dvs att man ska ha mer av den där servicepersonan som är gångbar i yrken med mycket kundkontakt.

Kommer besvara resten av inläggen senare
  • Patton

Ytterst komiskt med felstavningen av detalJfokuserad. Bjussar på den. Har FL ens övervägt att uppdatera sin plattform?

• Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-13 15:19:38 följande:

Inom de flesta skiftgående producerande industrier vill man ha produktionspersonal som funkar i gruppen. Att vara kuf och detaljfokuserad är sällan fel men man ska funka i laget också.

Jobbar man inom bemanning bli det extra vikten att snabbt kunna komma in och funka på en ny arbetsplats.

Sätt inte likhet kuf med asocial och inte funka, eller ickekuf och pratar hela tiden.

Har möt kufar som är detaljfokuserade och helt omöjlig att ha i ett team. De pratar hela tiden och kan inte förstå skillnaden mellan en liten detaljfråga och det stora hela och har en förmåga att skapa otrivsel i ett team.

Vid rekrytering av produktionspersonal är frågan "Kommer personen funka i teamet?" jätteviktig. 

När man har fastställd att rätt kompetens, erfarenhet och  utbildning är det ofta med den frågan nästa sortering sker.

Förstår. Första intrycket av någon kan förstås ge en fingervisning om hur vederbörande fungerar i grupp, men det är ju långt från en garant. Tyvärr sållas väl såna som jag bort eftersom människor kan bli lite obekväma när inte kemin finns där direkt. "Det måste vara nåt fel på'n". Man ska förstås snabbt kunna glida in i gänget. Jag vet ju vem jag är och att jag när folk väl lär känna mig brukar ses som trevlig och jordnära, men det är ju först när min hjärna förstått att personerna jag pratar med inte är farliga. Jag är själv väldigt odömande (man kan inte rakt av avgöra hur en person när man enbart träffat personen i ett sammanhang), men relryterarna måste förstås se till företagets bästa, och då är det väl "rätt" att välja kandidater som vid en första anblick förmedlar vissa egenskaper.

Tyvärr försvårar coronan för mig eftersom jag har lättare att träffa folk irl än via datorn. Det flyter på betydligt bättre. Min spegelneuron står ju då i direkt förbindelse med med den jag pratar med så att min mimik blir mer otvingad. Tror det varit till stor nackdel för mig. Senast jag var på en irl-intervju fick jag jobbet. Var inga större problem. Men på Zoom/Skype osv. sker nåt som gör mer hämmad i framtoningen.
Svar på tråden Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör