Orosanmälan - får de göra hur som helst?
Det där brukar ske när det finns en polisanmälan där det finns förundersökningssekretess och man därför inte får ge er mer detaljer då det kan förstöra polisutredningen.
Det där brukar ske när det finns en polisanmälan där det finns förundersökningssekretess och man därför inte får ge er mer detaljer då det kan förstöra polisutredningen.
Och jo, om de tar kontakt med skola måste de ha startats en utredning. Och beslut om att inleda eller ej inleda ska fattas inom 14 dagar som du säger.
Fast måste de inte säga att det är en pågående polisutredning då? Får de ens säga att de inte är en utredning fast de uppenbarligen startat en?
Fattar inte alls vad som skulle ha sagts för att de ska leda till en polisutredning? De är då inte dugg intresserad utav mig så kan utifrån det anta att de rör den "andra familjen".
De sa till oss att de inte säger något eftersom de inte pratat med barnet ännu och att det är så soc jobbar eftersom de är bäst för barnet? Vi skulle få veta mer när hon som leder den här utredningen skulle vara tillbaka från sin ledighet. Plus att den person som höll mötet var sjukt oproffsig. Skämtade om för mig helt olämpliga saker.
Så ni har blivit kallade till samtal osv men de har inte berättat vad anmälan gäller...? I vanliga fall brukar man ha rätt att veta vad man är anklagad för.
Ja varför skulle man säga en sån sak...? Men om det är som du säger med sekretess så måste det ju vara något väldigt allvarligt! Jag tänker misshandel, kroppsliga övergrepp, kanske alkoholism/drogproblem.... Vad mer skulle kunna vara grund för den här typen av process, alltså så som ts beskriver att det gått till?
Personen pratade som att de var en utredning men när vi frågade så nekade han totalt till detta. Han kunde dock säga att de var skolan som anmält och eftersom han bara kunde ena barnets namn så är de ganska enkelt att gissa vilken skola och vilket barn.
Och vad skulle skolan anmält som även leder till en polisanmälan? Samtidigt säger soc att om de varit en allvarlig anmälan hade de inte väntat över jul.
Mötet innan helgen kändes som mest något panik för att hinna träffa oss innan 14 dagar.
Vad mer får er att tro att de är en polisanmälan förutom att de inte berätta något? För jag ifrågasatte de ganska hårt och fick svaret att de måste prata med barnet först så ingen kunde påverka det
Äeh fy fan... Jag hoppas verkligen att det är nån som fått nåt om bakfoten för barn ska inte behöva utsättas för sånt. Jag är glad att jag inte jobbar med såna utredningar, hjärtat skulle nog gå sönder.
Vi blev anmälda av skolan. Eller min sambo blev.
Skolan och soc ringde mig samma dag (skolan gjorde fel när de ringde kom det fram senare iofs)
Jag fick hela storyn i telefonen samma afton.
Ett möte med enbart oss vuxna bokades nån dag senare. (Vi har två barn till)
När vi kom dit hade soc redan kollat av och pratat med både rektor lärare och skolsköterskan.
Vi pratade 45 min kanske. Sedan bokades ett nytt möte nästa dag då det berörda barnet skulle med.
Det mötet tog kanske 30 min och vi var hela tiden tillsammans i samma rum.
Efter det berättade man att beslut skulle fattas (inom 14 dagar) huruvida utredning skulle påbörjas.
Vi ev utredning skulle man prata med berört barn i enrum samt med mig i enrum och med syskonen.
Låter som att man jobbar ganska olika.
Tex känns det ju rimligt att man pratar med skolan INNAN man startar utredning. Som i vårat fall. Vad grundar de annars det beslutet på?
Polisen var aldrig inblandade trots att anmälan rörde grovt våld.
Kanske är det olika från fall till fall?
I vårat fall hade en klasskompis till våran dotter sagt till fröken att dottern sagt att pappa hade slagit henne, dunkat huvudet mot bilrutan och slitit i håret. Detta skulle skett samma morgon.
När fröken frågade dottern nekade hon att hon sagt så.
Skolsköterskan pratade med henne och även där hade hon nekat samt visat att hon inte hade några skador.
Från skolans håll fanns inga misstankar sedan innan att det pågick våld i hemmet.
Man valde trots detta att anmäla, vilket jag tycker var rätt (nu i efterhand. Kändes inte så bra då)
Kanske hade soc redan från början en låg misstanke, eftersom jag tex fick allt presenterat i telefonen och man inte valde att prata med övriga syskonen
Eller så gjorde dem ett tjänstefel
Nu hörde de av sig och berättade att de skulle träffa barnen i skolan. Sedan skulle vi träffas igen och gå igenom det här. De trodde kanske nästa vecka eller ytterligare nästa vecka. Hur dåligt ska man behöva må och barnen, i och med svårigheter med språkbetydelse så kommer det här bli en oerhörd stress för båda.
Det är såklart bra att de utreder men det här är varken bra för barn eller vuxna. Det känns ju inte som att de brinner i knutarna direkt.
Har de rätt att neka mig (bonusförälder) att vara med om samtliga är med på att jag får vara med? Den andra bonusföräldern får vara med men enbart för att de har barn tillsammans.
Får de starta en utredning utan att säga till eller är de fortfarande en väldigt utdragen förhandsbedömning?
Nu hörde de av sig och berättade att de skulle träffa barnen i skolan. Sedan skulle vi träffas igen och gå igenom det här. De trodde kanske nästa vecka eller ytterligare nästa vecka. Hur dåligt ska man behöva må och barnen, i och med svårigheter med språkbetydelse så kommer det här bli en oerhörd stress för båda.
Det är såklart bra att de utreder men det här är varken bra för barn eller vuxna. Det känns ju inte som att de brinner i knutarna direkt.
Har de rätt att neka mig (bonusförälder) att vara med om samtliga är med på att jag får vara med? Den andra bonusföräldern får vara med men enbart för att de har barn tillsammans.
Får de starta en utredning utan att säga till eller är de fortfarande en väldigt utdragen förhandsbedömning?
Ja, eftersom de kontaktar oss först den 12e dagen om man räknar bort röda dagar. Så kan vi utgå från att de inte lagt ner så mycket besvär på att samla information.
Och sagan fortsätter. Vid middagen så kläcker det äldsta barnet ur sig att soc pratat med honom och visste att vi hade träffat dom och att de även pratat med sitt andra syskon. Många frågor och orolig men eftersom vi än idag är helt ovetande så kunde vi inte svara på något. Endast intyga att det var inget farligt och ingen av barnen har gjort fel. Nu är de båda barn som grubblar mycket och kan tänka att de här ligger i bakhuvudet.
På måndag ska vi ha ett videosamtal med utredaren men hon visste inte än om vi då skulle få reda vad det gäller och som de lät så skulle vi kanske aldrig få veta vad utredningen gällde? Vi måste väl ändå ha rätt att få veta vad det här handlade om om man ser att barnen mår bra osv?
Sen har jag en hel del att säga om hur soc lägger upp det hela. Som att rita ett drömhus och mardrömshus skulle få barnen att säg något. Nä, värsta är att de båda kommer tappa förtroendet för skolan. För så mycket fattar de att det är skolan som gjort anmälan. Där den ena har de nog tungt redan!
Har du några råd till ts och pappan om vad de kan göra nu? Det känns ju som att man vill lämna ett klagomål på hur det här har gått till, men vem vänder man sig till då? Och det ska väl helst vara skriftligt så de inte kan slingra sig med vad som är sagt eller inte.
Och begär ett skriftligt avslagsbeslut gällande att ni inte får ta del av inkommen orosanmälan.
Aha, ja vi fick höra barnens version men tack för förtydliganden ????
Vi fick ett sms att de träffat barnen men framgick inte vilken dag utan bara att de träffat dom och ett datum för videosamtal där de är tveksamt om vi får veta vad det handlar om utan lät som hon ville ställa frågor till oss. Utredaren har inte pratat med sin grupp om detta och det är därför de verkar tveksamt om vi får reda på något? Det har ju ändå gått över 1 månad sen anmälan kom in. Hur segt fungerar det här systemet egentligen.
Så nu under videosamtalet, har vi rätt att få reda vad det stod i anmälan? Verkar vara så himla hysh hysh hur anmälan var utformad osv.
Jag antar att de inte får säga att de är en polisutredning? Vad nu det skulle kunna vara..
De borde åtminstone säga om de är en utredning eller inte men det har de nekat till. Att vi inte får har först varit för barnets bästa påstod dom och sen har hon inte pratat med sin grupp och kan därför inte säga vad ärendet handlar om.
Polisundersökning känns så långsökt eftersom vi har träffat skolan under introduktionen. Övrigt så hämtas barnet av taxi och pga Corona så har vi inte haft något möte. Så de kan ju inte ha polisanmält pga att vi ser ut som några knarkare. Skulle de ligga någon utredning från polisens sida borde de vara allvarligt så anser jag väl att soc borde agera kraftigare. Inte avvakta över jul och nyår för att vi skulle få de mysigt och sen avvakta ytterligare 3 veckor. Utredaren sa själv att de inte var så allvarligt och att vi skulle ta de lugnt. Nu är de det samma utredare som bjöd ut mig på en öl och sen när vi skulle gå berättade kontorets svaga punkter så vi kunde skjuta ner det om vi hade vapen hemma..
Jag är så fruktansvärt trött på allt detta och känner att vi behöver veta vad vi har för rättigheter inför mötet åtminstone för barnens skull.