• Anonym (Upprörd)

Kräva tillbaka pengarna

Om man sätter in en stor summa pengar på en bekants konto och säger till banken att det var en olyckshändelse, kan de föra tillbaka pengarna då?

• Svar på tråden Kräva tillbaka pengarna
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Helena) skrev 2021-01-12 17:38:13 följande:

Men hur hade du tänkt klara dig de närmaste månaderna om du inte fått dessa pengar? De kom ju helt oväntat om jag förstod saken rätt. Är väl bara att betala tillbaka dessa och fortsätta enligt sin ursprungliga plan?

Jag hade aldrig kunnat med att behålla så mycket pengar, även om du skiter i att er relation för alltid är förstörd, hen kommer även, kan du räkna, med prata så mycket illa som hen kan om dig till alla som kan tänkas vilja lyssna på hen.

Skulle inte kunna sova heller alls om jag bara behållit pengarna, skulle uppfattat det som om jag faktiskt stulit dem.

Har du redan spenderat dem för du väl göra upp en återbetalningsplan med hen?

Jag har levt så sparsamt jag kunnat och skulle söka hjälp hos soc snart.

Hen levde gratis hos mig i närmare ett år medan hen kom på fötter, så jag tycker inte pengarna är orimliga egentligen nu när det är omvänt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 17:39:20 följande:
    Hur ska jag kunna veta det?
    Du vet väl vad ni kommit överens om, har ni inte pratat om att du skulle få pengar av hen?
  • Anonym (.)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 17:41:29 följande:
    Jag har levt så sparsamt jag kunnat och skulle söka hjälp hos soc snart.

Hen levde gratis hos mig i närmare ett år medan hen kom på fötter, så jag tycker inte pengarna är orimliga egentligen nu när det är omvänt.
    Men hade ni kommit överens om att hen skulle ge dig dessa 30 000 kr?
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 17:42:17 följande:

Du vet väl vad ni kommit överens om, har ni inte pratat om att du skulle få pengar av hen?

När hen bodde hos mig sa hen att hen ska "betala tillbaka allt jag gjort för hen en dag", men inte mer än så.
  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (Helena) skrev 2021-01-12 17:38:13 följande:
    Men hur hade du tänkt klara dig de närmaste månaderna om du inte fått dessa pengar? De kom ju helt oväntat om jag förstod saken rätt. Är väl bara att betala tillbaka dessa och fortsätta enligt sin ursprungliga plan?
    Jag hade aldrig kunnat med att behålla så mycket pengar, även om du skiter i att er relation för alltid är förstörd, hen kommer även, kan du räkna, med prata så mycket illa som hen kan om dig till alla som kan tänkas vilja lyssna på hen.
    Skulle inte kunna sova heller alls om jag bara behållit pengarna, skulle uppfattat det som om jag faktiskt stulit dem.
    Har du redan spenderat dem för du väl göra upp en återbetalningsplan med hen?
    Ta inte i så du spricker. En gåva, även om personen ångrar sig i efterhand, är inte stöld. 
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Ellinor) skrev 2021-01-12 17:55:18 följande:
    Ta inte i så du spricker. En gåva, även om personen ångrar sig i efterhand, är inte stöld. 
    Jag skriver att jag hade personligen känt det som om att jag stulit pengarna.
  • Anonym (.)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 17:51:37 följande:
    När hen bodde hos mig sa hen att hen ska "betala tillbaka allt jag gjort för hen en dag", men inte mer än så.
    Ja, det kan ju ses som ett löfte, som nu infriades. Men är 30 000 rimligt då?
  • Anonym (V)
    Anonym (Helena) skrev 2021-01-12 17:56:41 följande:

Jag skriver att jag hade personligen känt det som om att jag stulit pengarna.

Även om personen är orsaken att du inte har möjlighet till annan försörjning?

Se TS inlägg.
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 17:06:39 följande:

För att antingen riskerar jag att dras till domstol och åka på massa avgifter eller så betalar jag tillbaka och har inget att klara mig på närmaste månaderna eftersom jag inte kommer kunna söka hjälp hos soc iom att jag haft pengarna på kontot.

• Anonym (.)
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-12 16:59:27 följande:

Hen kan tydligen förstöra totalt för mig... Har sån jäkla ångest nu. Jag kan inte betala några rättegångskostnader!

Har du inte kvar de 30 000 kr?
  • Drottningen1970

Man behåller inte 30 papp som någon gett bort på fyllan om någon sedan nyktrar till och vill ha tillbaks...

Det gör man bara inte...

Svar på tråden Kräva tillbaka pengarna