Kräva tillbaka pengarna
Om man sätter in en stor summa pengar på en bekants konto och säger till banken att det var en olyckshändelse, kan de föra tillbaka pengarna då?
Om man sätter in en stor summa pengar på en bekants konto och säger till banken att det var en olyckshändelse, kan de föra tillbaka pengarna då?
Det är jag som fått pengarna, men det var inte ett misstag som hen påstår nu. Hen har av någon anledning ångrat sig och säger att hen kommer kontakta banken. Jag ville veta om det var möjligt.
Har du någon konversation som styrker att det inte var ett misstag?
En gåva för att hjälpa mig nu när jag har det tight som tack för tidigare tjäster jag gjort för hen.
Då rycker jag du inte ska göra något. Du har fått en gåva, det kan man inte ångra.
Men jag har inga bevis på det.
Det är jag som fått pengarna, men det var inte ett misstag som hen påstår nu. Hen har av någon anledning ångrat sig och säger att hen kommer kontakta banken. Jag ville veta om det var möjligt.
Nu har ju vederbörande av nån anledning ångrat sig och vill inte längre ge dig denna större summa pengar. Jag vet ju inte vad som ligger bakom, men det moraliskt riktiga känns ju ändå som att låta vederbörande få tillbaks pengarna frivilligt. Man kan inte tvinga någon att hjälpa en.
När det dessutom handlar om nån som bara är en bekant och det handlar om en större summa pengar känns det ännu märkligare att behålla pengarna. Hursomhelst så kan nog inte banken göra mycket utan vederbörande lär behöva göra en stämning för att få tillbaks pengarna. Det kan bli en kostsam historia för er båda. Den som förlorar tvistemålet kan bli skyldig att betala hela rättegångskostnaden.
Men jag har inga bevis på det.
Det sista om det handlar om mer än 23 800 kronor. Annars står var och en för sina egna rättegångskostnader.
Var det länge sedan?
Har någon form av sms, email där personen säger att det är en gåva eller uttrycker ånger och vill ha tillbaka?
Hur väl känner ni varandra?
Vad vill du ha för relation med personen i framtiden?