Inlägg från: Stenstare |Visa alla inlägg
  • Stenstare

Behöver ärliga svar kring eget företagande

Jag tycker inte man ska vara rädd för skatteverket i onödan. Dom är mycket hjälpsamma och tillmötesgående så länge det handlar om att du söker svar på hur du ska göra för att göra rätt. Om dom däremot kommer på någon med att medvetet fuska så åker silkesvantarna av och dom är inte lika snälla längre. Om du bara har dragit in 1500-2000 kr per månad är det ju nästan skattefritt som inkomst av hobby om jag inte tar fel. Har varit egen i 12 år.

• Stenstare
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 20:49:24 följande:
    Det finns ingen inkomst som är skattefri, hobby eller inte. Förut fanns en gräns för när man behövde skatta, den är borttagen sedan länge.
    Är du helt säker? Orkar inte gräva men kollade lite snabbt och hittade detta.

Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr. ... Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomstgivande verksamhet.

vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hobbyverksamhet~:text=Hobby%20r%C3%A4knas%20enligt%20Skatteverket%20till,mindre%20%C3%A4n%2020%20008%20kr.&text=Inom%20inkomstslaget%20tj%C3%A4nst%20skiljer%20man%20p%C3%A5%20hobbyverksamhet%20och%20annan%20inkomstgivande%20verksamhet.

Ser rätt ut vid en snabb koll från mig. Om det stämmer är gränsen 20 008 kr. Känns konstigt med en noll gräns, det skulle göra hundra tusentals personer skatteskyldiga för småsummor och det skulle kosta mer för staten att hantera än vad det ger i intäkt. Men jag har haft fel förr!
  • Stenstare
    Anonym (Barbaren) skrev 2021-01-13 09:01:40 följande:

Men, så otroligt konstigt. Skatteverket säger ju tvärtom, "I princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga." 

Prata med skatteverket. Dom förklarar säkert hur det ska vara. 
    Lycka till!
Svar på tråden Behöver ärliga svar kring eget företagande