Inlägg från: Anonym (Närsynt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Närsynt)

Närsynthet och ärftlighet?

Det som är viktigt är att barnen är ute mycket i dagsljus, Forskning har visat att ju mer barnen är ute i dagsljus ju mindre närsynta blir de, Fram till tjugoårsåldern växer ögat, efter det spelar det ingen roll vad man gör, 

Både min man och jag har glasögon, men våra barn har det inte ännu och de är ändå snart arton år. Jag har varit väldigt noga med att de har varit utomhus mycket.

• Anonym (Närsynt)

Ärftlighet spelar ock roll, har man ärftligt påbrå för närsynthet är det därför ännu viktigare med utevistelse i dagsljus, helst i sol.

• Anonym (Närsynt)
    Anonym (Både ock) skrev 2021-01-12 21:15:06 följande:

Jag var ute jämt som barn året runt och är väldigt närsynt. Tror inte alls på den teorin. Tvärtom blev jag synskadad av solen på ena ögat så på med solbrillorna om ni är ute i solen!  Min barn har solglasögon på sommaren när det går få på dom. Mamma är också närsynt, men inte lika mycket. Pappa var inte närsynt, men behövde läsglasögon efter 50. Jag behöver läsglasögon om jag har linserna på mig. Har jag glasögon sätter jag på mig några gamla svagare så läser jag bra.

Det är ingen teori, det fins massor av studier som visar detta. Varje timme i solen skyddar. 
  • Anonym (Närsynt)

Det är också viktigt att ta pauser från skärmar, böcker och liknande. I Sydkorea har 96 % av de unga närsynthet idag, de studerar hela dagarna och får inte gå ut.

• Anonym (Närsynt)

Risken för myopi påverkas av närarbete och inomhusvistelse

Under senare år har ytterligare en riskfaktor presenterats. Tillbringad tid utomhus minskar betydelsen av både ärftlighet och närarbete. I en studie på fler än 2 000 barn i Australien ökade oddskvoten för myopi mer än trefaldigt i de grupper som sällan vistades utomhus jämfört med referensgruppen [11]. Vad man ägnar sig åt utomhus tycks spela mindre roll. Fysisk aktivitet inomhus har inte visat samma effekt.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2018/07/mojlig-okning-av-narsynthet-bland-barn-i-sverige/

• Anonym (Närsynt)

Barn som ofta vistas utomhus blir mer sällan närsynta. Varför det är så är inte helt fastställt men att det händer blir mer och mer tydligt.

I en studie som publiceras i veckans utgåva av JAMA visar en grupp kinesiska forskare att barn som fått vara utomhus mer än sina vänner i samma ålder i mindre utsträckning utvecklar närsynthet, något som drabbar runt 50% av ungdomar som växt upp i Kina.

Men resultatet i sig är inget nytt, menar Tony Pansell, docent vid Karolinska institutet i Stockholm.

? Det var en australiensisk grupp som såg det hela först om jag inte missminner mig. Men nu börjar så pass många på olika platser se samma tendenser i sina material att man kan börja dra slutsatser, säger han och menar på att forskare sagt samma sak under en längre tid.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/solljus-kan-forhindra-narsynthet

• Anonym (Närsynt)

I slutet av 1960-talet stod det klart att närsynthet inte bara är genetiskt: också ens levnadsvanor påverkar om man får glasögon i tonåren eller kanske redan som barn.

I dag är det vanligt att fokusera blicken på nära håll. I kombination med dunkelt ljus bidrar det till risken att bli närsynt.

- Människans liv handlar inte längre om jakt och fiske, utan snarare läsplattor och mobiltelefoner. Det har visat sig att närsynthet är vanligare bland akademiskt utbildade, eftersom de har varit tvungna att läsa mycket för att kunna utexamineras, säger professor Timo Tervo, avdelningsöverläkare vid HNS ögonklinik.

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/17/snart-ar-halften-av-varldens-befolkning-narsynt

Svar på tråden Närsynthet och ärftlighet?