• Anonym (?)

Närsynthet och ärftlighet?

Någon som vet ifall det finns någon statistik på hur ärftligheten ser ut om ena föräldern är närsynt? Och andra partnern bra syn?

Min partner är närsynt och ser förfärligt dåligt utan glasögon om inte saken han tittar på hålls precis framför ansiktet.

Började nyligen fundera på hur stor risk det är att våra framtida barn blir det. Inte för spelar större någon roll för mig om barnet har glasögon, men tänker mer att det är trist för individen att ha synfel.

Undrar alltså om mina ögon- gener blir mer dominanta eftersom de är bra? Kanske inte alls funkar så, har noll koll, men nyfiken!

• Svar på tråden Närsynthet och ärftlighet?
  • Anonym (Närsynt)

Det som är viktigt är att barnen är ute mycket i dagsljus, Forskning har visat att ju mer barnen är ute i dagsljus ju mindre närsynta blir de, Fram till tjugoårsåldern växer ögat, efter det spelar det ingen roll vad man gör, 

Både min man och jag har glasögon, men våra barn har det inte ännu och de är ändå snart arton år. Jag har varit väldigt noga med att de har varit utomhus mycket.

• Anonym (Närsynt)

Ärftlighet spelar ock roll, har man ärftligt påbrå för närsynthet är det därför ännu viktigare med utevistelse i dagsljus, helst i sol.

• Anonym (Både ock)

Jag var ute jämt som barn året runt och är väldigt närsynt. Tror inte alls på den teorin. Tvärtom blev jag synskadad av solen på ena ögat så på med solbrillorna om ni är ute i solen!  Min barn har solglasögon på sommaren när det går få på dom. Mamma är också närsynt, men inte lika mycket. Pappa var inte närsynt, men behövde läsglasögon efter 50. Jag behöver läsglasögon om jag har linserna på mig. Har jag glasögon sätter jag på mig några gamla svagare så läser jag bra.

• Anonym (Hm)

Vet ej, mamma jättedålig syn, pappa jättebra, vi alla tre syskon jättedålig syn.

Maken är detsamma, barnmorskan sa att våra barn har noll chans att undvika glasögon.

Det gör dock inget. Vi både opererade ögonen, för maken gick laser för relativt billig peng, jag var tvungen för att betala för en dyrare ingrepp. Men båda lever glatt o fritt utan brillor. Tack modern medicin!

• Anonym (Olika)

Har bara egen erfarenhet, inte statistik. Min pappa ser fortfarande bra, han är 60+, min mamma fick glasögon som 14-åring tror jag. Jag började få sämre syn i ca 13-årsåldern så det lär ju ha varit ärftligt. Har två yngre syskon, den ena 20 år har fortfarande bra syn medan den andra 17 år började få dålig syn precis som jag och mamma i 13-14-årsåldern. Det verkar vara lite som ett lotteri.

• Anonym (Ändra ”synsätt”)

Jag tror att dina barn kommer att behöva korrigeringshjälp redan i unga år och då är det glasögon som gäller. När de blir äldre kan de använda linser eller operera.

Ett tips är att du o din man bara pratar om glasögon som något roligt - ni går och provar tillsammans, ungefär som med modekläder.

Och inget knot så att de kan höra om hur dyrt det är.

Dessutom behöver de sportglasögon, så att de inte blir hämmade funktionsmässigt eller pga rädsla för att glasögonen ska gå sönder.

• Anonym (Närsynt)
    Anonym (Både ock) skrev 2021-01-12 21:15:06 följande:

Jag var ute jämt som barn året runt och är väldigt närsynt. Tror inte alls på den teorin. Tvärtom blev jag synskadad av solen på ena ögat så på med solbrillorna om ni är ute i solen!  Min barn har solglasögon på sommaren när det går få på dom. Mamma är också närsynt, men inte lika mycket. Pappa var inte närsynt, men behövde läsglasögon efter 50. Jag behöver läsglasögon om jag har linserna på mig. Har jag glasögon sätter jag på mig några gamla svagare så läser jag bra.

Det är ingen teori, det fins massor av studier som visar detta. Varje timme i solen skyddar. 
  • Anonym (Närsynt)

Det är också viktigt att ta pauser från skärmar, böcker och liknande. I Sydkorea har 96 % av de unga närsynthet idag, de studerar hela dagarna och får inte gå ut.

• Anonym (Närsynt)

Risken för myopi påverkas av närarbete och inomhusvistelse

Under senare år har ytterligare en riskfaktor presenterats. Tillbringad tid utomhus minskar betydelsen av både ärftlighet och närarbete. I en studie på fler än 2 000 barn i Australien ökade oddskvoten för myopi mer än trefaldigt i de grupper som sällan vistades utomhus jämfört med referensgruppen [11]. Vad man ägnar sig åt utomhus tycks spela mindre roll. Fysisk aktivitet inomhus har inte visat samma effekt.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2018/07/mojlig-okning-av-narsynthet-bland-barn-i-sverige/

• Anonym (Närsynt)

Barn som ofta vistas utomhus blir mer sällan närsynta. Varför det är så är inte helt fastställt men att det händer blir mer och mer tydligt.

I en studie som publiceras i veckans utgåva av JAMA visar en grupp kinesiska forskare att barn som fått vara utomhus mer än sina vänner i samma ålder i mindre utsträckning utvecklar närsynthet, något som drabbar runt 50% av ungdomar som växt upp i Kina.

Men resultatet i sig är inget nytt, menar Tony Pansell, docent vid Karolinska institutet i Stockholm.

? Det var en australiensisk grupp som såg det hela först om jag inte missminner mig. Men nu börjar så pass många på olika platser se samma tendenser i sina material att man kan börja dra slutsatser, säger han och menar på att forskare sagt samma sak under en längre tid.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/solljus-kan-forhindra-narsynthet

• Anonym (Närsynt)

I slutet av 1960-talet stod det klart att närsynthet inte bara är genetiskt: också ens levnadsvanor påverkar om man får glasögon i tonåren eller kanske redan som barn.

I dag är det vanligt att fokusera blicken på nära håll. I kombination med dunkelt ljus bidrar det till risken att bli närsynt.

- Människans liv handlar inte längre om jakt och fiske, utan snarare läsplattor och mobiltelefoner. Det har visat sig att närsynthet är vanligare bland akademiskt utbildade, eftersom de har varit tvungna att läsa mycket för att kunna utexamineras, säger professor Timo Tervo, avdelningsöverläkare vid HNS ögonklinik.

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/17/snart-ar-halften-av-varldens-befolkning-narsynt

• cosinus

mannens släkt ser helt uselt och så även min man. Hittar inte glasögonen om de inte är precis där han tror.

Jag ser bra, börjar nu en bit över 40 börja behöva glasögon p g a åldergrejor.

Men iaf, 16-åringen har inga synfel så, men hon skelar så hon har fått glasögon för det relativt nyligen. Det är alltså inget som syns men hon började få problem med avståndsbedömning framförallt när hon idrottade och var trött.

14-åringen inga synfel. 12-åringen har ett par glasögon men använder dem nästan alltid. Var en period han klagade på huvudvärk och vi kollade synen och han låg precis på gränsen så han fick ett par glasögon men som sagt användningen är låg och huvudvärken ändå borta så....

10-åringen inga synfel.

Min man började se dåligt på högstadiet så vi får väl se men än så länge verkar iaf de 2 äldsta inte fått samma närsynthet som honom.

• Anonym (?)

Tack snälla för era svar! Ska ta till mig det där med skärmar och utomhusvistelse. Har för mig att min kille fick glasögon/blev närsynt väldigt tidigt, tror han varit det nästan hela sitt liv. Var nog bara något år när han fick glasögon. Men tror också han spelade mycket tv spel som liten och dataspel som tonåring/vuxen och det har bara blivit sämre med åren, så absolut något att vara varsam med.

Det återstår väll att se helt enkelt, hoppas mina gener är starkare så de slipper! ;)

• Anonym (.)

På 1980-talet när man på allvar insåg sambandet mellan närsynthet och levnadsvanor såg man ofta tidningsrubriker liknadnde:

SÅ TRÄNAR DU BORT DIN NÄRSYNTHET!

Drömmer

Som vanligt byggde det på att media inte förstår vetenskapliga rapporter och allra minst medicinska utan de förenklar starkt och tolkar "välvilligt" på ett sätt som säljer lösnummer.

Människan som art är inte gjord för att vistas i grottor 24/7 i taskig belysning utan vi ska vara på savannnen i fullt dagsljus och spana in sabeltandade tigrar som smyger därborta i fjärran. 
    Just därför ska vi vara utomhus mycket och röra på oss. Och det har direkt betydelse för barn och deras ögon.

Man kanske blir närsynt ändå, trots mycket utomhusvistelse men en filosofisk tanke, hur illa hade det varit om barnet varit en innesittande bokslukare/datorspelare?

• Anonym (?)
    cosinus skrev 2021-01-13 10:37:27 följande:

mannens släkt ser helt uselt och så även min man. Hittar inte glasögonen om de inte är precis där han tror.

Jag ser bra, börjar nu en bit över 40 börja behöva glasögon p g a åldergrejor.

Men iaf, 16-åringen har inga synfel så, men hon skelar så hon har fått glasögon för det relativt nyligen. Det är alltså inget som syns men hon började få problem med avståndsbedömning framförallt när hon idrottade och var trött.

14-åringen inga synfel. 12-åringen har ett par glasögon men använder dem nästan alltid. Var en period han klagade på huvudvärk och vi kollade synen och han låg precis på gränsen så han fick ett par glasögon men som sagt användningen är låg och huvudvärken ändå borta så....

10-åringen inga synfel.

Min man började se dåligt på högstadiet så vi får väl se men än så länge verkar iaf de 2 äldsta inte fått samma närsynthet som honom.

Tack för svar! Verkar ju luta mer åt att de fick dina gener och det känns ju hoppfullt!
Svar på tråden Närsynthet och ärftlighet?