Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Tyskar och arrogans?

Tyskar är lite mer hierarkiska i yrkeslivet än svenskar. Utbildning värderas väldigt högt. Helst skall man ha doktorerat , en doktorstitel värderas mycket högt. 

• TvillingmammaVästgöte
    mandelskrutten skrev 2021-01-14 20:13:39 följande:

Ärd

Är det så att tyskar beundrar Sverige mer än vad vi beundrar Tyskland?

I min krets är det ingen som reser självmant till Tyskland om det inte är jobb relaterat så man måste.

Tyskland har ansetts som det sista landet man väljer att besöka.
    Ja, svenskar åker ju helst till USA, Thailand eller Mallis typ.
  • TvillingmammaVästgöte
    Pilsner skrev 2021-01-20 09:42:13 följande:
    I Tyskland sorterar de barnen redan på BVC, om de ska till "akademikerskolan" eller till "arbetarskolan". De barn som hamnar i "arbetarskolan" får ingen engelskaundervisning alls (eller kanske lite?), för de förvämtas aldrig behöva kunna prata något annat än tyska.

I och med detta så dubbas tv-program och biofilmer, så inte heller de som hamnade i "akademikerskolan" stöter på engelska till vardags på samma sätt som vi svenskar.

Tyskar är inte ens trevliga mot utsocknes tyskar. Har man "fel" nummerplåt på bilen är det stor risk att den bli nycklad. Överklasstyskar ser ner på arbetarklasstyskar.

Dock är tyskar generellt trevligare ju längre norrut man kommer. (Hamburg delvis undantaget.)
    Jag tycker det är trevligt i södra Tyskland, München tex.
  • TvillingmammaVästgöte
    Pilsner skrev 2021-01-29 10:10:56 följande:
    Svarar i rätt tråd.

Mitt inlägg tidigare i tråden är mest baserat på vad mina tyska släktingar berättat för mig. (Att jag sedan skrev BVC beror på att jag inte kom ihåg korrekta benämningen.) Jag minns hur nervösa mina släktingar var då barnen skulle in på någon koll vid tre-fyra års ålder. Och hur lättade de var efteråt då barnen klarat sig bra, för det innebar att barnens skolgång skulle ha rätt inriktning (akademiska).

Och att vissa tyskar (runt 13 år) är usla på engelska medan andra är rätt bra förklarades med att de går i olika typer av skolor och därmed får olika undervisning. De som skulle bli akademiker fick läsa engelska, men de som skulle bli arbetare hade inget behov av att kunna engelska.
    Ja de har tre skolformer. Hauptschule för de som skall bli arbetare. Realschute om man skall gå kortare utbildningar som tex sjuksköterska och Gymnasium om man skall bli läkare, jurist, gymnasielärare etc.
    Denna indelning sker från tio års ålder. I vissa förbundsstater får föräldrarna inte välja åt barnen, de sorteras genom kunskapstester. I vissa förbundsstater får föräldrarna välja. I norra Tyskland är det vanligt med enhetlig Grundskola för alla barn, likt Sverige, 
    I södra Tyskland är man mer konservativa, många mammor är hemma eller jobbar deltid . De måste sitta och göra läxor med barnen på eftermiddagarna, skolan är bara till ett. Sen ör det lunch och läxläsning hemma. Eftersom kunskapsprovet vid tio års ålder är så avgörande för barnets framtid så satsar föräldrarna mycket på barnens utbildning redan i lågstadiet. Om man vill ha extra hjälp får man köpa den själv av speciella Nachhilfe lärare som arbetar helt privat. 
  • TvillingmammaVästgöte
    mandelskrutten skrev 2021-01-29 13:20:35 följande:
    Så summa summarum är det mycket tuffare och strängare skolgång i Tyskland än idag jämfört med vår svenska skola här i Sverige? 
    Ja, åtminstone för dem som siktar på en akademisk karriär, typ läkare,jurist, civilingenjör mm, och därför måste gå på deras Gymnasium från tio års ålder.
  • TvillingmammaVästgöte
    prometheuz skrev 2021-01-29 14:58:52 följande:
    Jag tror alla är olika.. Väldigt stressigt att ha svårt i skolan, och känna press att få slutbetyg för att ha en framtid.. jämfört med en alternativ väg, att jobba som praktikant i en riktig yrkesroll i 3,5 år och få lön (men inte full lön såklart).. och sen veta att man fortfarande har chans på akademia om man nu ville det. Antingen fortsätta jobba med full lön , eller studera.. Jag tycker det låter som att flera slipper känna sig utanför samhället när det finns fler alternativ in i samhället.
    Ja, den tyska yrkesutbildningen är mycket, mycket bättre i Tyskland, Man går i lära på ett företag, lörlingsutbildningen kombineras med teoretisk utbildning. Företagen tar dessa lärLongsutbikdningar mycket seriöst i Tyskland, de har läroplaner de följer , de har oftast utbildningsansvariga och större företag har hela avdelningar för detta. Man får en mycket bra yrkesutbildning på detta sätt och dessutom har man ju i regel jobb direkt efter sin avslutade utbildning, Att ha en sådan yrkesutbildning har i Tyskland ganska hög status, då är man Gelernter Facharbeiter, det är mycket finare  än att vara outbildad arbetskraft och bättre betalt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    mandelskrutten skrev 2021-01-29 15:17:36 följande:

Men visst går det att slinka igenom svenska skolsystemet med hyfsade betyg enkelt med tid för egen fritid?

Enorm skillnad mellan det svenska och tyska skolsystemet tycker jag, visst? 

Ja, och jag upplever att Tyskar med hög utbildning är mycket mer allmänbildade än svenskar i historia och litteratur och liknande, De är också mycket mer noga med språket, de lär sig hantera sitt språk bättre. Det har nog blivit sämre i Tyskland men inte så katastrofalt dåligt som det är bland ungdomar i Sverige idag.
  • TvillingmammaVästgöte
    mandelskrutten skrev 2021-01-29 15:17:36 följande:

Men visst går det att slinka igenom svenska skolsystemet med hyfsade betyg enkelt med tid för egen fritid?

Enorm skillnad mellan det svenska och tyska skolsystemet tycker jag, visst? 

På tvåtusentalet och fram till ungefär 2012 var den svenska skolan extremt flummig och kravlös.

Det svenska skolsystemet har blivit rejält mycket tuffare nu med den nya läroplanen från 2011. Mina barn går på gymnasiet nu, Naturvetenskapligt program och jag tycker kraven är högre nu än när jag gick natur på åttiotalet. På högstadiet är det också svårare nu. Får man inte E i svenska, engelska och matematik, så får man inte börja gymnasiet inte ens på yrkesutbildning. Och det finns inte längre allmän matte och engelska och kraven för E är ganska höga. För en del elever är det mycket tufft att klara E. Även om de kämpar. 

• TvillingmammaVästgöte
    AndreaBD skrev 2021-01-29 19:05:22 följande:
    Visserligen. Men man har funderat på att införa det tyska sättet, att bli lärling, även i Sverige. Just för att det finns elever som är så skoltrötta att de behöver jobba praktiskt. Kanske känner de för att läsa vidare efter några år. Det är ju bra om det finns olika möjligheter. Det finns det i Sverige också iofs. Det är bara det där med att få göra något praktiskt istället för att plugga vidare, som skulle vara en bra idé för en del ungdomar i Sverige också.
    Ja, jag tror att lörlingssystemet är utmärkt. Men det är nog inte helt lätt att införa i Sverige, i Tyskland har de en historik och tar detta med lärlingsutbildning väldigt seriöst. Jag vet för jag gjorde praktik i Tyskland under mina studier, även praktik tar de superseriöst, det är inte som i Sverige där man bara får vara med eller kanske göra något enkelt jobb som behövs. Min praktik på ett medelstort företag i Tyskland var noga strukturerad och anpassad efter exakt den universitetsutbilfning som  jag gick. Jag upplevde att tyska företag ser att de har ett stort ansvar för att utbilda nästa generation av arbetstagare och inte bara skriker på att staten skall fixa detta, som de svenska företagen gör. 
Svar på tråden Tyskar och arrogans?