Tyskar och arrogans?
Tyskar är lite mer hierarkiska i yrkeslivet än svenskar. Utbildning värderas väldigt högt. Helst skall man ha doktorerat , en doktorstitel värderas mycket högt.
Tyskar är lite mer hierarkiska i yrkeslivet än svenskar. Utbildning värderas väldigt högt. Helst skall man ha doktorerat , en doktorstitel värderas mycket högt.
Ärd
Men visst går det att slinka igenom svenska skolsystemet med hyfsade betyg enkelt med tid för egen fritid?
Enorm skillnad mellan det svenska och tyska skolsystemet tycker jag, visst?
Men visst går det att slinka igenom svenska skolsystemet med hyfsade betyg enkelt med tid för egen fritid?
Enorm skillnad mellan det svenska och tyska skolsystemet tycker jag, visst?
På tvåtusentalet och fram till ungefär 2012 var den svenska skolan extremt flummig och kravlös.
Det svenska skolsystemet har blivit rejält mycket tuffare nu med den nya läroplanen från 2011. Mina barn går på gymnasiet nu, Naturvetenskapligt program och jag tycker kraven är högre nu än när jag gick natur på åttiotalet. På högstadiet är det också svårare nu. Får man inte E i svenska, engelska och matematik, så får man inte börja gymnasiet inte ens på yrkesutbildning. Och det finns inte längre allmän matte och engelska och kraven för E är ganska höga. För en del elever är det mycket tufft att klara E. Även om de kämpar.