• Anonym (Ledsen)

    Får ta skit, får aldrig ett förlå

    Lever i en relation där jag inte har varit värdens bästa sambo. Jag har problem med svartsjuka och att när jag väll blir arg, blir arg som inåthelvete och kan säga saker bara för att såra. Vilket jag verkligen ångrar efteråt.

    Jag säger alltid förlåt. Har blivit väldigt ledsen över vad jag sagt och verkligen visat ånger, vilket jag också gör för jag hatar mig själv över det jag säger för jag vet att det bara förstör.

    Problemet är att jag varje dag känner mig sviken. Får aldrig höra att jag gör något bra eller pepp. Jag får ta otroligt mycket skit var och varannan dag från min partner. Hon gör saker som hon vet sårar mig och har ljugit flera gånger om saker jag sedan har kommit på henne med. Men aldrig en ursäkt eller något. När jag berättar vad jag känner får jag bara tillbaka att det ligger på mig själv. Att det är mitt eget fel. Hon tar också ord ut min mun och får det till sanningar fast jag inte ens tänkt dom tankarna. Men det lägger hon på mig... hela tiden.

    Det som sårar mig mest är just hennes lögn att hon säger en sak men gång på gång kommer jag på en annan sanning och hon bryr sig inte. För hon tycker inte hon gör fel fast jag berättar att jag blir sårad av det. Och det gror i mig. Och ett problem jag har är att jag håller saker inom mig. Vilket jag vet är ett problem jag behöver jobba med.

    Vet inte riktigt varför jag skriver här då jag knappt läser här inne. Men behöver få ur mig allt skit.

  • Svar på tråden Får ta skit, får aldrig ett förlå
  • Anonym (Petra)

    Oj, det låter inte så bra. Är ni verkligen rätt för varandra?

    En tanke är att det kanske kan vara så att hon är så rädd för att du ska bli arg att hon säger det som hon tror att du inte ska bli arg för, även om det inte är sant, eller inte är hela sanningen? Din svartsjuka gör att hon inte vågar vara ärlig mot dig? Nu vet jag inte vad det gäller och exakt hur svartsjuk du är, men man hör ofta om killar som blir rasande för att de frågat sin tjej om det hänt något särskilt, de svarar nej, och han får reda på att hon hälsade och pratade i en halv minut med en manlig före detta klasskompis på Maxi... då tycker han att hon har ljugit...

    Vad är det för hemska saker hon har undanhållit för dig?

  • Anonym (34)

    Dun svartsjuka ligger ENBART på dig, det är du som ska tackla den.

    Nu vet jag inte om tjejen gjort något som VERKLIGEN godtar ett svartsjukt beteende, kan du beskriva vad hon gjort som du reagerat på och hur har du reagerat?

    Om du inte gillar att hon har manliga kompisar, hur reagerar du om hon ska ut och fika med en?

    Och tyvärr, om hon lägger över allt på dig och inte ger dig bekräftelse tillbaks, så är ni ganska långt ifrån varandra. Säger som föregående: är ni rätt för varandra?

    Svartsjuka och "instängdhet" (att man inte kan göra vad man vill göra för att ens partner KAN reagera negativt) är känslodödande.

    Så hur jobbar du med dig själv för att slippa känna svartsjuka? (frågar för att kunna ge tips)

    Hur länge har ni varit ihop? Barn?

  • Olympia

    Det där låter inte som ett helt sunt förhållande.
    Är det verkligen något att bygga vidare på?

  • Anonym (familjrådgivning)

    Om ni har starka känslor för varandra så behöver ni nog hjälp av en utomstående verkar det som. Lära er kommunicera med varandra på ett sätt som funkar för er båda. Du behöver kanske hantera ilska och tjejen behöver sluta ljuga. Om hon ljuger för att hon är rädd för dig, tror jag det är svårt att reparera relationen ärligt talat. 

    Svartsjuka är svårt. Det är lätt att som utomstående säga att man bara måste ta tag i den känslan, att den sitter helt hos den som är svartsjuk. Men många personer agerar också på olika sätt som triggar svartsjuka i förhållanden. Man flirtar lite med andra, hintar om att man är populär hos andra, insinuerar saker som att man har högre status än sin partner, säger subtila saker som är sårande för partnern och trycker ner partnern. Ibland medvetet, ibland omedvetet. Vissa personer mår bra när deras partner mår lite sämre och söker deras tröst.

    Har själv (är kvinna) varit supersvartsjuk och ilsken i ett tidigare förhållande, men är det inte alls i mitt nuvarande. Det beror på att min nuvarande man har gjort mig trygg med att jag kan lita på honom, medan mitt ex gillade att hålla mig på halster typ och prata om tjejer som ville ha honom, neka mig närhet, säga negativa saker om mig som person. Han ljög också ofta om stort och smått. Så jag kan lite relatera till din TS faktiskt. Man blir som indragen i en tillvaro man inte har kontroll över och inte kan överblicka. (Vi gick på några samtal hos familjerådgivningen en omgång och han bara ljög. Tanten tyckte att precis allt i förhållandet var mitt fel. Flera år senare när vi hade barn, gick vi i parterapi hos en man som inte lät sig luras utan som drog fram allt i ljuset. Till slut fick jag kraft att avsluta relationen då.)

    Jag behövde inte alls jobba med mig själv, jag var bara i fel förhållande. Det kan vara lika för dig. 

Svar på tråden Får ta skit, får aldrig ett förlå