Inlägg från: Anonym (Frida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frida)

Nätdejting hårt jobb för killar

Skulle det vara lätt för oss tjejer?!

Jag är 34 år och den biologiska klockan tickar obarmhärtigt varje dag. Jag behöver träffa mannen i mitt liv snarast för att kunna få den familj jag längtar efter (bara tanken på att min tid rinner ut för varje dag och att jag inte skulle kunna få barn får mig att kallsvettas och i panik).

Jag har aktivt nätdejtat nu i 2 år och jag är nästintill UTMATTAD av det. Men jag måste fortsatta för annars är det kört...

Och det är många som skriver. Men som tidigare angett, många i fel ålder eller bor på fel plats och tyvärr många många som bara verkar vilja ligga. Har varit på en massa dejter, men ingen som klickar trots att jag verkligen sänkt ambitionen för en man: han bör vara snäll, positiv och driven. Punkt.

Och jag märker ju såväl hur många killar utnyttjar en desperat kvinnas kärlekslängtan till att få henne på rygg med fina ord om framtid för att sen inte höra av sig igen och aktivt dejta vidare.

Känns som varje dejt hittills plockat med sig en del av mig och ibland känner jag mig bara tom och ledsen. Det tar mer än vad det ger att dejta. Det är så brutalt.

Det enda jag vill är att hitta min livskamrat med en normal och bra man. Jag förstår inte varför det ska vara en så omöjlig och svår uppgift.

• Anonym (Frida)

En annan aspekt.

Kvinnor spenderar i genomsnitt 55 minuter om dagen på sitt utseende enligt undersökningar. Kvinnor sover därmed mindre än män trots att hon oftare är den som utöver arbete tar mest ansvar för hem och familj.

i England gjorde men en studie på hur lång tid en kvinna förberedde sitt utseende inför en dejt:

3 dagars förberedelser. Diet, tänder, hår, hud etc

En man?:

30 min ink dusch samma dag.

Måste vara utmattande att vara man här i världen...

• Anonym (Frida)
    Anonym (Biologi) skrev 2021-01-15 08:27:17 följande:

Prova att lägga upp en profil som "man" med bra text och bilder så vet du hur osynliga mannen har det. Du kan skicka ett par välformulerade mejl varje dag i flera månader utan ett enda svar trots att jag bor i en av Sveriges större städer. I mitt fall gick det så långt att jag gjorde en felanmälan men det var ju inget tekniskt fel. De enda meddelanden jag fick var från horor och reklam.

Det positiva var att jag vann en vadslagning med en kvinnlig bekant som påstod att hon kunde fixa en dejt om dagen eftersom jag hade så bra bilder och text så vi bytte konto. Efter  två veckor hade hon kammat noll och jag hade fixat fem dejter åt henne varav en, fortfarande efter 7 år, är sambo med henne.

Men hur kan det vara kvinnans fel? Jag få mängder med uppsatser från killar, det finns inte en chans att jag ska hinna gå igenom allt.

Problemet är ju att dina killkompisar och bröder förstör för dig genom att ragga så brett! Ni skriver till allt och alla istället för att välja ut och satsa på kvinna i taget.

Jag ser ju på det jag får att det är mycket standard tex. Få som uppmärksammat mina hobbys eller kommenterar något jag skriver. De basunerar ut detta till alla tjejer som ser någorlunda ok ut.

Om ni killar var mer selektiv (som vi tjejer) och sökte med hjärtat istället för k*ken så hade balansen varit så mycket bättre.

Men varför ska jag som tjejen bjuda till på en massa inlägg och texter som enbart hamnar om att få napp och inget större intresseförening just mig?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Lii) skrev 2021-01-15 08:19:06 följande:

Du beskrev det så bra. Precis så är det. En full inbox. Män som inte bryr sig om att läsa din profil. En del är 20 år äldre. En del 15 år yngre. En del skickar sexanspelningar innan de ens sagt hej. Man får en dickpic när man säger hej. Eller så bor han 40 mil bort. Man får snygga bilder på någon som visar sig byggt en bastant ölmage sedan kortet på tvättbrädan togs. Män som säger sig vara underrättelseofficerer för att impa och visar sig vara skadereglerare på Folksam. Så mycket lögner och vilseledningar bara för att sticka ut. 

Som kvinna tvingas man försöka klura ut vilka som är ärliga och sanna. Vilka som bara är ute efter sex. Man undviker sex på de första dejterna för att kunna sålla bort de som bara vill ha sex. Det är så svårt! Och inte roligt! Det är ett heltidsarbete och man får lägga så sjukt mycket tid för att hitta de genuina männen, och sen när man väl har gjort det ska det klicka. 

EXAKT! Det komiska/tragiska i det här är att vi är ett gäng singelkompisar som nästan skulle kvala in som detektiver för när någon ska dejta någon så skickar vi runt uppgifterna i gruppen. På så vis hjälper alla till att sniffa reda på sanningen om personen. Och tyvärr är det väldigt ofta personen i fråga är gift eller har barn (sägare att han inte har det), är i relation eller har ljugit om något såsom yrke etc.

Det tar en massa tid som tjej att klura ut huruvida dejten är trovärdig. Jag lyckades avstyra min väninna från att dejta en psykopat. Lyckades hitta saker om honom på nätet efter grottans som var högst otrevliga :( ska det behöva vara såhär??
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-01-15 12:23:40 följande:

Det är samma för en kille. Många skriver inte om dom har barn eller som sagt, saknar helkroppsbild. Så då får man leka detektiv för att se om hon har några bilder på barn på sociala medier eller helkroppsbild. Tar mycket onödig tid.

Vänta lite nu, du likställer ditt letandet av en helkroppsbild med en mitt snokande om mannen är kriminellt belastad, är gift, catfishing?

Du riskerar att träffa en mullig kvinna på en dejt. Jag riskerar att träffa någon som i värsta fall kan kosta mig livet.

Stor skillnad.

Och jo vi tjejer stöter också på killar som döljer högt hårfäste med en keps/mössa, döljer ölmage etc med halvkroppsbild och t.o.m. sina ögon bakom solglasögon. Det är generellt vedertaget att alla försöker snygga till sig och manipulera sina bilder.

Personligen har jag inget emot att träffa en man med högt hårfäste eller extra kg. Det är inte vad jag skulle kanna en misslyckad dejt. Att däremot träffa en gift man och bli indragen i ett sånt scenario är betydligt värre..
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-01-15 13:33:21 följande:

Du kan inte jämföra så...

Vad jag menar var att jag fick lägga lika mycket tid på att ta reda på om hon är mullig som du på att kolla om han är psykopat.

Det är väl mest för att spara tid då de flesta av mina matchningar bor inte i samma stad. Även om vi gjorde det så vill jag inte snacka med någon i veckor eller månader om jag vet att hon inte attraherar mig.

Nej, men jag tycker det du beskriver är ett lyxproblem.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Ointresse) skrev 2021-01-15 14:01:58 följande:

Som kille har man all tid i världen att sitta och skriva till kvinnor eftersom man inte får några meddelanden att läsa :)

Det vore intressant att se vad som hände om män bara kunde svara på meddelanden?

Jag lät flera jämnåriga kvinnor läsa min profiltext och fick mycket beröm. Alla fyra bedömde mig mellan 6-8 då jag är lång, smal och uppfattas av dem som lättsam och trevlig. En av dem trodde mig inte när jag sa att det var stendött Det är hon som numera är sambo med en man som jag fixade dejten med hennes profil. 

Jag tror det hade varit nyttigt, att vända på det.

Tror det hela hamnat i en enda ond spiral där kvinnan är misstänksam och kall och männen blir mer desperata och skrivet till fler och fler kvinnor och mer kvinnor blir misstänksamma över syftet...
  • Anonym (Frida)
    Anonym (man 39) skrev 2021-01-15 16:50:11 följande:

Det är intressant vad det kan bero på? Jag själv skulle beskriva mig som det du skrev, snäll positiv och driven. Jag finns med på dejtingsidor men ytterst sällan som jag skriver till någon där för det är ingen som verkat väldigt intressant. Kanske de killarna du söker har höga krav på sin partner och de vill inte chansa med att kontakta nån de inte känner för?

Har du provat andra sätt, som t ex genom andra intressen/hobbys på sidor som Facebook eller Instagram?

jag ska faktiskt börja testa andra arenor för detta kommer jag inte palla mentalt för i längden, och göra efter pandemi. precis det du säger, utgå i från intressen och faktisk träffa män irl innan det blir frågan om dejt.

Killarna jag träffar kan absolut ha högre krav och dissa mig utifrån det. Helt ok. Men varför lura mig? Varför dejta mig flera gånger? Varför kämpa för att ligga med mig om de inte är intresserade?

Visst, jag fattar att många män tar de chanser de får till ett ligg. Men det urholkar mig som person och det är så fruktansvärt iskallt att göra så mot en kvinna som är så otroligt rädd att missa tåget. Som har drömmar och vars fertilitet håller på att rinna ut. Man gör inte så mot en annan människa. Då är man ärlig från början och tackar nej istället. Jag är inte gjord av porslin. Jag kan ta ett nej.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Stanley) skrev 2021-01-16 12:27:22 följande:

Ja, vi killar måste skärpa oss. Jag har inte skrivit sån skit till tjejer, men vi killar har en kollektiv skuld till allt som andra killar gör mot tjejer. Jag trodde alltid att jag bara kan ta ansvar för hur jag själv är mot tjejer, men det räcker inte. Om andra killar är taskiga mot tjejer, så är det mitt fel också.

Självklart inte. Men hur tror du en tjej ska kunna veta att du tillhör den bra skaran? Om hon öppnat sin mailkorg och möts av en massa skit, varför skulle hon då inte vara misstänksam mot även dig?

Eller är det så att dåliga killar har en svans och horn på huvudet och ni bra killar en vit gloria?

HUR ska vi veta?

Men det märkliga är att ni istället för att ryta ifrån mot all dåliga killar istället surar på tjejer för att vi inte släpper till. Att vi drar alla över en kam, kollektiv skuld.

Nej du bär inte ansvar för att en annan man beter sig illa mot en kvinna, men du kan inte räkna med att hans skit inte kommer påverka dig.
Svar på tråden Nätdejting hårt jobb för killar