• Melrose Mom

    Flytta hemifrån

    härom dagen sa min ena son att han om några år skulle vilja flytta hemifrån. mina söner är tvillingar och oskiljaktiga så hans bror frågade förstås om han också kunde få flytta. de har inte fyllt 18 så jag tycker att det är olämpligt. dessutom är det enklare att de bor hemma om vi ska göra klart alla våra låtar. vi har ett projekt tillsammans och mina söner är så otroligt duktiga. det är som om de vet exakt vad jag tänker när jag kommer med en idé till en låt. och jag vet att jag skulle bli helt förstörd om de lämnade mig. vad tror ni? när är det dags att låta barn lämna boet? är det inte bättre att de bor kvar?

    this used to be our hallowed ground

  • Svar på tråden Flytta hemifrån
  • Anonym (The typical mom)

    Du kan inte hindra dina barns utveckling pga själviskhet. Vadå "enklare att göra klart plattan"? De har ju ett liv som väntar! När de är 18 år är de fria att lämna hemmet, det kan du inte göra något åt. Snarare är det din uppgift som förälder att stötta dem framåt när de lämnar boet, uppmuntra dem och berätta viktiga saker om hur vuxenlivet funkar. Man älskar sina barn men det är inte deras uppgift i livet att hålla dig sällskap för att du inte vill vara ensam. Det är så det ser ut att vara förälder.

  • sextiotalist
    Melrose Mom skrev 2021-01-15 10:17:18 följande:

    härom dagen sa min ena son att han om några år skulle vilja flytta hemifrån. mina söner är tvillingar och oskiljaktiga så hans bror frågade förstås om han också kunde få flytta. de har inte fyllt 18 så jag tycker att det är olämpligt. dessutom är det enklare att de bor hemma om vi ska göra klart alla våra låtar. vi har ett projekt tillsammans och mina söner är så otroligt duktiga. det är som om de vet exakt vad jag tänker när jag kommer med en idé till en låt. och jag vet att jag skulle bli helt förstörd om de lämnade mig. vad tror ni? när är det dags att låta barn lämna boet? är det inte bättre att de bor kvar?

    this used to be our hallowed ground


    Din uppgift som förälder är att få dina barn att vilja ta steget att flytta hemifrån. Dessutom sa din son att han inom några år flytta hemifrån, inte i morgon. Vad du tänker och känner inför detta ska inte dina söner ta hänsyn till. Den dagen de fyller 18 behöver de inte be om lov.
    Sonen gjorde militärtjänstgöring efter gymnasiet och var borta förutom någon helg då och då. Som 20-åring flyttade han över 100 mil för att studera. Jag skulle lugnt säga att vår relation är bättre, då vi lämnat mamma-son (inte helt, den finns ju alltid kvar på ett eller annat sätt) och umgås som två vuxna nu. Vilket är skönt och faktiskt en betydligt trevligare relation, att släppa taget som uppfostrare var så skönt. Numera är jag endast rådgivare, när sonen önskar.
  • Fjäril kär

    Som 18-åring är de myndig och kan således fatta egna beslut om tex att stå i bostadskö, ta körkort, ta lån etc

    De kommer att behöva göra militärtjänst och det blir minst 9 månader på annan ort

    De kanske vill plugga vidare och blir studenter i andra änden av landet.

    De kanske träffar flickvänner och vill starta eget liv.

    Vad kan du göra åt det egentligen? Ingenting.

    Att du är ledsen förstår jag men det är en del i att vara förälder och att ha vuxna barn.

    Hur gammal var du själv när du flyttade hemifrån?

  • Anonym (oooo)

    Alla flyttar så småningom, men de behöver väl gå klart gymnasiet först i alla fall och ha någon form av inkomst om de ska kunna flytta. 
    Trodde först tråden skulle handla om att den andra brodern tyckte det var trist om den förste flyttar, men så handlar det om dig.

    Eller är detta (igen) en av de här nya trådarna som är så konstiga nu efter nyår? Är det fler än jag som märkt detta? Massor med trådar med ämnen som är så där lite lagom skruvade: de kan vara påhitt men man är inte säker. 

  • Anonym (förälder)

    Hur menar du?
    Din son sa ju bara att han vill flytta hemifrån om några år!
    Du skrev att killarna inte var 18 år ännu men jag utgår ifrån att dom i alla fall är 16-17 år då. Om några år kan ju betyda vad som helst.
    2-5 år eller liknande. Det troliga är ju att dom bor hemma så länge dom går i gymnasiet annars har dom ju svårt att försörja sig.
    Efter gymnasiet kan dom ju flytta när dom vill om dom kan försörja sig på något sätt och har någonstans att bo.
    Förstår inte att du jagar upp dig för något som kommer att hända om några år, dom kanske bor hemma längre än vad dom tänkt och vill pga att det är svårt att hitta bostad.
    Sen är du ju just många ungdomar som säger att dom vill flytta om ett par år tills dom just inser hur svårt det kan vara att få en bostad och vad det kostar att försörja sig.
    Men när dom gått ut gymnasiet är det väl bara bra att dom i alla fall har ett driv at vilja flytta och vara självständiga.

  • Melrose Mom

    förlåt, det var inte meningen att låta konstig. jag inser att mina killar måste flytta hemifrån någon gång men jag får lite ont av att tänka på det. efter allt vi har gått igenom känns de som en del av mig. och nu när vi inte träffar andra människor på grund av corona blir den känslan blivit ännu starkare. bostadssituationen här i stockholm är hur som helst så svår att de kanske blir tvungna att stanna kvar hos mig vare sig de vill eller inte. nu ska vi ha fredagsmys. Gladsuburbs in ruin

  • Anonym (Kvinna 42)
    Melrose Mom skrev 2021-01-15 18:47:08 följande:

    förlåt, det var inte meningen att låta konstig. jag inser att mina killar måste flytta hemifrån någon gång men jag får lite ont av att tänka på det. efter allt vi har gått igenom känns de som en del av mig. och nu när vi inte träffar andra människor på grund av corona blir den känslan blivit ännu starkare. bostadssituationen här i stockholm är hur som helst så svår att de kanske blir tvungna att stanna kvar hos mig vare sig de vill eller inte. nu ska vi ha fredagsmys. suburbs in ruin


    Varför skulle dom bo kvar i Stockholm är min fråga? Det kanske de inte vill den dagen de ska flytta..

    Min mellersta son bor i Stockholm och han ska söka in på Chalmers i Göteborg nästa år... Han är 20 år och vill inte alls bo kvar i stan. Han och en kompis ska söka lägenhet ihop och kommer nog flytta oavsett om de kommer in på skolan eller inte.
  • Anonym (Svärmor)

    Det låter bra.Snart är barnen vuxna och redo för egna liv .

Svar på tråden Flytta hemifrån