• Anonym (Mor)

Vem bestämmer över pengarna?

Vi har ett sparande till våra barn som de kommer få tillgång till när de är 25. Dit har även släktingar satt in pengar vid födelsedagar och annat.

Det kom på tal med en av dessa släktingar häromdagen. Hon hade fått för sig att de skulle ges vid 18 och blev upprörd över att vi satt en högre gräns än så. Hon säger att den del hon satt in ska tillkomma barnen vid 18.

Vi sa att det inte är hennes sak att bestämma, men att det står henne fritt att ge pengar vid 18-årsdagen ändå om hon av oklar anledning tycker att det är viktigt. Hon säger att vi inte har rätt att bestämma över de pengar hon satt in.

Det stämmer väl inte? Vi är ju vårdnadshavarna.

• Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?
  • Anonym (Mor)
    Limeblad skrev 2021-01-15 12:38:18 följande:

Du är inte vårdnadshavare när barnet är 18 år.

Nej, men i dagsläget är vi det.
  • Anonym (Lo)

Är det ett sparkonto i barnets namn får väl barnet tillgång till det vid 18?

Vi sparar till vårt barn i en kapitalförsäkring som står på mig men där barnet är förmånstagare. Dvs jag bestämmer när hon får pengarna, men om jag dör går alla pengar enbart till henne.

• Törstiga tuppen

Är kontot i erat eller barnens namn? Är kontot barnets kan ni inte hålla det efter 18-års dagen. Är det erat konto kan ni i princip stjäla pengarna. Ni borde ge summan från släktingen vid 18 om det är det den önskar.

• Anonym (såhär)

Släktingarna har valt att sätta in pengar på konto/motsvarande som barnen får tillgång till först när de är 25. Däremot så har de inte blivit informerade om de förutsättningarna och tydligen är det viktigt för dem att barnen ska få rådighet över pengarna när de är 18. 

Ni  skulle ju kunna ta ut pengarna från de släktingarna och föra över till barnen när de fyller 18, tänker jag. Det kan inte vara så jättesvårt att räkna hur mycket det blivit genom åren ändå?

• Anonym (90)

Vill man ha den typen av kontroll som släkting får man helt enkelt se till att sköta kontot själv/teckna i barnets namn. Står pengarna på konton förfogade över av er föräldrar så bestämmer ni.

• Anonym (Love)

Det ju givetvis på hur sparandet ser ut. Är det låst på något sätt? Vem står kontor på? 

• Anonym (F)

Ni har gjort fel med pengarna här. Om ni har ett privat sparande till barnen så ska det/de kontona stå i era egna namn, ni avgör när eller ens om ni ger de pengarna. Pengar som ges från släktingar till barnen ska sättas in på deras egna konton, i deras namn. 

Eftersom det verkar som om ni satt in barnens pengar på era privata konton så måste ni lämna över de när barnen fyller 18 år, annars är det faktiskt detsamma som stöld.

• Anonym (F)

Och, innan någon påpekar att släktingarna får skylla sig själva, om man ger pengar till ett barn förutsätter man också att de faktiskt går dit! Inte att föräldrarna undanhåller dem till en för dem lämplig tidpunkt. Jag tror nog inte att det är särskilt många som tänker på att fråga "Ja men du sätter väl in pengarna på barnets eget konto nu och inte ditt eget?".

• Anonym (Ha)

Som andra sagt. Om kontona står i barnens namn spelar det ingen roll vad ni föräldrar bestämt. De får tillgång rill dessa konton när de fyller 18. I annat fall skall ni spara åt dem i era egna namn.

En rimlig lösning är kanske att du och din partner sparar till barnen på era egna konton och släktingar till barnens konton så att släktingarna vet att pengarna faktiskt går till barnen

Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?