• Anonym (Fundersam)

    Om man säger en sak (i samband med flytt) men gör en annan

    Mitt ex vill flytta en bit bort med vårat gemensamma barn på 3 år, och säger i samband med flytten att hon ska försöka lösa så att de kan flytta tillbaka så snart det går men att möjligheterna är begränsade just nu - måste hon stå fast vid det då? Eller är det så att har hon flyttat så har hon och då finns det inget jag kan göra om hon väljer att stanna där sen? Barnet lär väl hunnit bli inrotat osv tänker jag? Hur stora är chanserna att jag kan begära förskola eller skola vid mitt boende sen om barnet bott heltid med henne?

    Vi har gemensam vårdnad!

  • Svar på tråden Om man säger en sak (i samband med flytt) men gör en annan
  • Anonym (Tt)

    Det finns inget du kan göra för att tvinga tillbaks henne i så fall.

    Och även om hon idag är 110% ärlig när hon säger att hon TÄNKER flytta tillbaks så kanske hon hittar en partner där borta och då ändrar sig och inte alls vill flytta tillbaks.

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Tt) skrev 2021-01-16 00:22:51 följande:

    Det finns inget du kan göra för att tvinga tillbaks henne i så fall.

    Och även om hon idag är 110% ärlig när hon säger att hon TÄNKER flytta tillbaks så kanske hon hittar en partner där borta och då ändrar sig och inte alls vill flytta tillbaks.


    Okej ja visserligen kan det lätt bli så..

    ingen som kan svara på den andra frågan? Dvs hur stora chanserna är att barnet får bo/gå i förskola och skola där jag bor fast de bott heltid med henne? Har jag något att säga till om vad gäller förskola eller kan hon sätta vårt barn i den hon vill utan mitt godkännande? (Om vi inte skulle komma överens)
  • Anonym (Mjöl)

    Säger? Naturligtvis finns inget juridiskt "säger". Det var ju tur att hon inte lovade att du skulle bli president över Säffle ...

  • Anonym (Zxcvb)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-16 00:32:40 följande:

    Okej ja visserligen kan det lätt bli så..

    ingen som kan svara på den andra frågan? Dvs hur stora chanserna är att barnet får bo/gå i förskola och skola där jag bor fast de bott heltid med henne? Har jag något att säga till om vad gäller förskola eller kan hon sätta vårt barn i den hon vill utan mitt godkännande? (Om vi inte skulle komma överens)


    Jag skulle säga att chansen är noll. Klart att ett barn får förskola och skola där barnet bor. Varför bor barnet inte halvtid hos dig?
  • Anonym (Fundersam)
    CitronTulo skrev 2021-01-16 03:36:33 följande:

    Hur långt bort är "en bit"? Är ju stor skillnad om vi snackar 1 mil, eller 100 mil?


    Strax under 15 mil!
  • Anonym (Zxcvb)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-01-16 07:16:23 följande:

    Strax under 15 mil!


    Jaha. Och du har förstås tänkt dig att sitta och köra barnet fram och tillbaka till förskola /skola varje dag då så att barnet kan bo växelvis? Du inser inte det orimliga i detta?

    Om barnet bor heltid 15 mil bort så lär barnet fortsätta att bo heltid 15 mil bort.

    Du har inte svarat på varför barnet inte bor växelvis idag.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Zxcvb) skrev 2021-01-16 08:19:42 följande:

    Jaha. Och du har förstås tänkt dig att sitta och köra barnet fram och tillbaka till förskola /skola varje dag då så att barnet kan bo växelvis? Du inser inte det orimliga i detta?

    Om barnet bor heltid 15 mil bort så lär barnet fortsätta att bo heltid 15 mil bort.

    Du har inte svarat på varför barnet inte bor växelvis idag.


    Ja eller om jag har barnet mest, vad är chanserna att jag skulle få till det?

    Det har inte blivit växelvist innan bara helt enkelt, jag har haft umgänge någon dag i veckan och någon övernattning här och där men inte så mycket mer än så.. varannan vecka är dessutom inte aktuellt förrän barn är runt 3, som jag förstått det?
  • Anonym (Fundersam)

    Vad har jag för alternativ då? Vad kan jag förvänta mig? Varannan helg som mest eller?

Svar på tråden Om man säger en sak (i samband med flytt) men gör en annan