• Anonym (Emma)

Hur ska min dotter få bli medryttare?

Har en mycket hästintresserad dotter på 14 år. Hon är jätteduktig och hästar är hennes stora intresse som hon lever för.

Hon har ridit i 5 år på ridskolan och testat på allt från de yngre hästarna till äldre, pigga och alla, sura som glada... även suttit in min systers fjording så även inridning är något hon har erfarenhet av och hon klarar av att rida de flesta hästar.

Men varför skall det vara så svårt att hitta en medryttarhäst? Ljuger folk när de annonserar?

• Svar på tråden Hur ska min dotter få bli medryttare?
  • Nótt

Lägg ut en egen annons istället! Gärna med film på när hon rider så dyker något säkert upp ??

• Anonym (Emma)
    Nótt skrev 2021-01-15 23:19:46 följande:

Lägg ut en egen annons istället! Gärna med film på när hon rider så dyker något säkert upp ??

Har gjort det, dock utan film då dottern inte vill
  • Anonym (Emma)
    Shakira88 skrev 2021-01-15 23:22:22 följande:

Hur menar du? Jag förstår inte, vad ljuger dom om?

Både hur duktig hon är men även hästägare som lovat höra av sig men inte gör det, trots att jag som mamma följer med varje gång
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Emma) skrev 2021-01-15 23:25:42 följande:

Både hur duktig hon är men även hästägare som lovat höra av sig men inte gör det, trots att jag som mamma följer med varje gång
    Snabbkurs i konversationsteknik.

"Vi hör av oss" = Nej, vi kommer inte höra av oss. Vi är inte intresserade men vill inte säga det rakt ut för då kommer ni antingen bli sårade eller sura och sen blir det säkert tjafs om varför, och vi känner inte för att förklara det.
  • Anonym (Fd hästägare)

Jag reagerade på din kommentar ?trots att jag som mamma följer med varje gång?.

Om du med det menade att du skulle följa med flickan varje gång hon skulle rida kan det vara det som utgör (åtminstone en del av ) anledningen tillsatt hästägaren inte väljer din dotter.

Man vill ha en självständig medryttare som kommer i ur och skur även om mamma inte kan skjutsa.

• Anonym (Hästägare)

Jag har ridit hela livet och har både varit medryttare och haft många. Följande punkter får mig att tacka nej till en som kommer och provar. (Har varit med om alla och lärt mig den hårda vägen. Är man minsta tveksam är det bättre att säga nej, att säga upp medryttare när de väl börjat är jobbigt för alla parter.)

- Rider inte tillräckligt bra (men obs den punkten är inte viktigare än någon annan)

- Saknar känslan för hur man hanterar hästen, för hård eller för försiktig.

- För tung för att det ska vara bra för hästen i längden.

- Bara intresserad av ridning. Jag vill ha en hästinttesserad medryttare som gillar fixandet runtomkring också.

- Kaxig attityd. Jag har inte tid att lösa problem och drama

- För tyst och blyg och ojälvständig. Att en förälder kör: Helt ok. Men om det är föräldern som ställer frågorna, kommunicerar på mess eller telefon. Då går det bort. Häst är stort ansvar. Man måste kunna ta ansvar för sig själv för att jag ska våga lämna ansvaret över en häst om så bara en dag i veckan.

• Glinda från Oz

De flesta vill nog ha någon som har fyllt 18, de enda medryttarna jag hört talas om som är yngre känner hästens ägare. Det är och massor som ansöker till varje plats så chansen att bli utvald är liten. Att någon säger att den ska höra av sig betyder att de inte kommer göra det. 

• Anonym (Hästägare)

Hur lätt eller svårt det är beror ju på var man bor också. På de platser jag bott, vilket är många men ej storstadsområden, så är det fullt möjligt även när man är under 18 så länge man har driv och är självständig och pålitlig. Hästvärlden är inte så stor heller så folk tipsar varandra. Har du rykte om dig att vara bra så finns det alltid folk som behöver medryttare.

• Anonym (Fd hästägare)

Hej TS, har våra svar varit till nytta? Är det något du ser att vi kan hjälpa din dotter att förbättra?

Svar på tråden Hur ska min dotter få bli medryttare?