• Anonym (Emma)

Hur ska min dotter få bli medryttare?

Har en mycket hästintresserad dotter på 14 år. Hon är jätteduktig och hästar är hennes stora intresse som hon lever för.

Hon har ridit i 5 år på ridskolan och testat på allt från de yngre hästarna till äldre, pigga och alla, sura som glada... även suttit in min systers fjording så även inridning är något hon har erfarenhet av och hon klarar av att rida de flesta hästar.

Men varför skall det vara så svårt att hitta en medryttarhäst? Ljuger folk när de annonserar?

• Svar på tråden Hur ska min dotter få bli medryttare?
  • Anonym (också mamma)

Kan ni inte söka foderhäst? Om ni inte vill köpa? Vi har sökt och haft med ryttare men det är absolut inte enkelt men då bor vi inte heller centralt. Tror att du ev. överskattar din dotters förmåga men känner av hennes intresse. Hoppas ni får möjlighet att ha en häst, det ger så mycket tillbaka.

• Anonym (Hästägare)

Hur går det ts?

• Anonym (X)

Här finns lite tips för hur ni inte ska göra iaf, som att slå hästen i huvudet och uppmuntra slarv.

• Anonym (m)
    Anonym (X) skrev 2021-02-09 21:21:39 följande:

Här finns lite tips för hur ni inte ska göra iaf, som att slå hästen i huvudet och uppmuntra slarv.

Sluta upp med att mobba och tracka nu.
    Ingen behöver bli dumförklarad av ett gäng folk online. Speciellt inte en 15 åring eller föräldern till 15 åringen.
  • Anonym (X)
    Anonym (m) skrev 2021-02-10 19:03:50 följande:

Sluta upp med att mobba och tracka nu.

Ingen behöver bli dumförklarad av ett gäng folk online. Speciellt inte en 15 åring eller föräldern till 15 åringen.

Föräldern borde definitivt veta bättre.
  • Anonym (Karro)
    Anonym (Hästägare) skrev 2021-01-16 09:02:58 följande:

Jag har ridit hela livet och har både varit medryttare och haft många. Följande punkter får mig att tacka nej till en som kommer och provar. (Har varit med om alla och lärt mig den hårda vägen. Är man minsta tveksam är det bättre att säga nej, att säga upp medryttare när de väl börjat är jobbigt för alla parter.)

- Rider inte tillräckligt bra (men obs den punkten är inte viktigare än någon annan)

- Saknar känslan för hur man hanterar hästen, för hård eller för försiktig.

- För tung för att det ska vara bra för hästen i längden.

- Bara intresserad av ridning. Jag vill ha en hästinttesserad medryttare som gillar fixandet runtomkring också.

- Kaxig attityd. Jag har inte tid att lösa problem och drama

- För tyst och blyg och ojälvständig. Att en förälder kör: Helt ok. Men om det är föräldern som ställer frågorna, kommunicerar på mess eller telefon. Då går det bort. Häst är stort ansvar. Man måste kunna ta ansvar för sig själv för att jag ska våga lämna ansvaret över en häst om så bara en dag i veckan.

Shit, det var inga små krav på nån som kommer och sliter gratis i ditt ansvar. Fy fan, hellre skulle jag köpa en egen häst i så fall, dvs om jag gillade hästar och verkligen ville syssla med det. Aldrig att jag skulle slava gratis fört nån jäkla slavdrivare, för vaddå? Småpotatis. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Karro) skrev 2021-02-10 20:18:00 följande:

Shit, det var inga små krav på nån som kommer och sliter gratis i ditt ansvar. Fy fan, hellre skulle jag köpa en egen häst i så fall, dvs om jag gillade hästar och verkligen ville syssla med det. Aldrig att jag skulle slava gratis fört nån jäkla slavdrivare, för vaddå? Småpotatis. 

Vilka krav reagerar du negativt på?

(På en ridskola betalar du 300-400 per lektion, som jämförelse.)

På vilket sätt är det att ?slita? och ?slava? att ta hand om hästen och det runt omkring, det som hästägsre annars gör varje dag?
  • Anonym (Ehh?)
    Anonym (Karro) skrev 2021-02-10 20:18:00 följande:

Ta hand om allt runt omkring är ju istället för att betala pengar för att rida på ridskola. (Även om många gör det också) 

En del har inte råd att ha häst, då är medryttare ett bra alternativ. 
    Andra har inte tid att ha egen häst, då är medryttare också ett bra alternativ till att skaffa egen häst och söka medryttare till den. 

Personligen är det för mig helt främmande att vilja bli medryttare utan att vilja ta hand om allt annat också. Är man hästintresserad på riktigt så vill man göra allt anser jag. 

• Anonym (Fd hästägare)

Ja att vara medryttsre är ju ett sätt att introduceras i hur det är att äga en häst, dvs ha fullt ansvar för hästens omvårdnad,trivsel och utbildning.

Det spelar ingen roll om det regnar och mamma inte kan köra, då får medryttaren cykla. Hästen måste få skötsel,mat och motion.Boxen måste mockas. Utan undantag. Om den potentiella medryttaren inte inser det går denne bort.

• Anonym (Fd hästägare)

Till TS, glömde, ett tips är att din dotter deltar i ridläger till sommaren. Både dagläger om ridskolan ordnar sådana men framför allt veckoläger. Där umgås ungdomarna med hästar hela dagarna och varvar teori, skötsel, mys och ridning.

Svar på tråden Hur ska min dotter få bli medryttare?