• Anonym (Clueless)

Tips på hur man övar på att flörta

Hej på er FL:are jag behöver er hjälp.

Jag tillhör skaran människor (i mitt fall män) som totalt saknar förmågan att flörta. Det är en sak som aldrig känts och kommit naturligt för mig när jag umgås med tjejer, oavsett om jag har ett romantiskt/sexuellt intresse för dem eller inte.

Med flörta menar jag i meningen att bygga attraktion (anser inte att vara trevlig mot någon är att flörta).

Jag är lite mer på den introverta sidan av skalan (dock inte extremt introvert) och är inte särskilt förtjust i så kallat kallprat. Med det sagt så är jag inte en generellt blyg person och har aldrig haft problem att prata med tjejer på ett vänskapligt plan.
    När jag väl är på dejt med någon så blir det ofta en trevlig dejt men inte mer än så, och det stannar på det vänskapliga planet. Antar att det till stor del beror på att jag är dålig på att visa mitt intresse och skapa en attraktion. Har förvisso aldrig upplevt att någon tjej har varit flörtig mot mig heller, men jag är ju urkass på att läsa signaler så jag kanske har missat något.

Via text har jag nog lyckats lite bättre, men eventuell attraktion jag byggt upp via en meddelanden verkar ju stendö när vi väl träffas irl.

Jag vet ju i teorin hur man flörtar men i verkligheten knyter det sig för mig så nu efterfrågar jag tips på hur jag kan öva på och bli bekvämare med att flörta. Känns ju lite si så där att flörta med tjejer som jag inte är intresserad av, men antar att jag måste göra det för att kunna öva.

Så peppra mig med era bästa tips! Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-16 23:04
    Det är väl typ denna syn jag har på att flirta

flirta (från sv.wiktionary.org/wiki/flirta)

1.
    lekfullt antyda eller visa sig erotiskt intresserad av någon genom ögonkontakt eller konversation
    Vanliga konstruktioner: flirta, flirta med någon
    Jämför: ragga, stöta på

2
    (överfört, ofta politiskt) antyda eller visa intresse för samarbete
    Vanliga konstruktioner: flirta med någon

• Svar på tråden Tips på hur man övar på att flörta
  • Tukt

Traditionell flört bygger rätt mycket på könsnormativa värderingar och antaganden. Fungerar så klart på en del. Men tror många kvinnor i dag snarare avfärdar en om man gör så Medvetenheten är rätt stor.
    Däremot att se och bry sig om, kanske det du kallar vara "trevlig" är nog en bättre början.

• Anonym (Clueless)
    Tukt skrev 2021-01-16 20:07:32 följande:

Traditionell flört bygger rätt mycket på könsnormativa värderingar och antaganden. Fungerar så klart på en del. Men tror många kvinnor i dag snarare avfärdar en om man gör så Medvetenheten är rätt stor.
    Däremot att se och bry sig om, kanske det du kallar vara "trevlig" är nog en bättre början.

Hmm, hittills har det gett noll i resultat att vara trevlig och inlyssnande. Det har gett en del trevliga samtal, men det är ju inte det som är målet i längden med att dejta någon.
  • Anonym (Meränvanilj)

Två saker: hon vill känna sig intressant och unik, hon vill känna sig trygg.

Fråga saker om henne, och när hon säger nåt se replikera på det, "visa" att du tycker hon är intressant o smart. Inte bara plain beröm, utan säg att du tänker precis lika och att det är helt sjukt att det är så.
    O tänk på att tjejer inte gillar att prata om sånt du tycker är intressant. Prata om drömmar, en vän som du är så tajt med att ni kan gå genom eld för varann. Sånt visar att du är pålitlig och har insikt.
    Och visa känslor, men aldrig svaghet. Det är jättesvårt. Prata om en vän som dog i cancer och pressa fram en tår, men säg att du tycker det är kul att byta snurra på jordgloben och random välja resmål. Att du är äventyrlig.
    Och prata aldrig om andra tjejer. Antyd att det nog funnits en del, men precis som för prinsen i Askungen är dom betydliga och att du haft dom är nog ett tecken på att du söker den rätta.
    Och säg att du åkt genom den där tunneln man ser när man ska dö. Det var när du nästan drunknade som barn.
    Du är äventyrlig, men söker nog bara ett tryggt liv när du tänker efter. Lite som en livstidsfånge som hittat gud...

• Anonym (Clueless)
    Anonym (Meränvanilj) skrev 2021-01-16 21:34:26 följande:

Fråga saker om henne, och när hon säger nåt se replikera på det, "visa" att du tycker hon är intressant o smart. Inte bara plain beröm, utan säg att du tänker precis lika och att det är helt sjukt att det är så.
    O tänk på att tjejer inte gillar att prata om sånt du tycker är intressant. Prata om drömmar, en vän som du är så tajt med att ni kan gå genom eld för varann. Sånt visar att du är pålitlig och har insikt.
    Och visa känslor, men aldrig svaghet. Det är jättesvårt. Prata om en vän som dog i cancer och pressa fram en tår, men säg att du tycker det är kul att byta snurra på jordgloben och random välja resmål. Att du är äventyrlig.
    Och prata aldrig om andra tjejer. Antyd att det nog funnits en del, men precis som för prinsen i Askungen är dom betydliga och att du haft dom är nog ett tecken på att du söker den rätta.
    Och säg att du åkt genom den där tunneln man ser när man ska dö. Det var när du nästan drunknade som barn.
    Du är äventyrlig, men söker nog bara ett tryggt liv när du tänker efter. Lite som en livstidsfånge som hittat gud...

Tack för ditt svar.

Det mesta av det där klassar inte jag direkt som att flörta. För mig känns det där mest som normalt konverserande med någon man försöker lära känna även om vissa saker möjligen är av lite personligare karaktär. Jag har varit i väldigt djupa samtal ibland där vi pratat drömmar, känslor och allt möjligt, men det har jag ju även gjort med några av mina närmsta vänner.
    Menar du att det är det där som bygger sexuell attraktion? Men det kanske är elt andra saker än hur jag konverserar som gör att det aldrig blir något mer än vänskapskänslor från deras sida.

Jag kanske är konstig men utgår jag från mig själv är inte det där något som gör att jag själv skulle få något pirr i kroppen av. Nog för att män och kvinnor är olika, men för mig innebär en sån där typ av konversation att vi öppnat upp oss för varandra och mitt intresse av fortsätta ses igen skulle öka, inte att jag skulle vilja hångla med någon om jag får uttrycka mig så. Men jag har kanske en felaktig syn på vad det innebär att flörta.

Vill dock poängtera att jag inte är en bitter "incel" som skyller allt på kvinnorna om någon får för sig det.

Jag vet ju med mig att jag är dålig på att skapa sexuell attraktion även om jag tror att de allra flesta som träffar mig tycker att jag är en bra kille. Det är ju det klassiska "du är en kanonkille som kommer att göra någon tjej väldigt lycklig, men jag känner ingen attraktion". Så min stora problem är hur jag ska öva upp den förmågan.

• Tukt
    Anonym (Clueless) skrev 2021-01-16 20:42:02 följande:
    Hmm, hittills har det gett noll i resultat att vara trevlig och inlyssnande. Det har gett en del trevliga samtal, men det är ju inte det som är målet i längden med att dejta någon.
    Du kanske inte behöver några fler verktyg i verktygslådan. Bar lära dig hantera de du har! Skrattande
  • Anonym (Meränvanilj)
    Anonym (Clueless) skrev 2021-01-16 23:00:01 följande:

Tack för ditt svar.

Det mesta av det där klassar inte jag direkt som att flörta. För mig känns det där mest som normalt konverserande med någon man försöker lära känna även om vissa saker möjligen är av lite personligare karaktär. Jag har varit i väldigt djupa samtal ibland där vi pratat drömmar, känslor och allt möjligt, men det har jag ju även gjort med några av mina närmsta vänner.
    Menar du att det är det där som bygger sexuell attraktion? Men det kanske är elt andra saker än hur jag konverserar som gör att det aldrig blir något mer än vänskapskänslor från deras sida.

Jag kanske är konstig men utgår jag från mig själv är inte det där något som gör att jag själv skulle få något pirr i kroppen av. Nog för att män och kvinnor är olika, men för mig innebär en sån där typ av konversation att vi öppnat upp oss för varandra och mitt intresse av fortsätta ses igen skulle öka, inte att jag skulle vilja hångla med någon om jag får uttrycka mig så. Men jag har kanske en felaktig syn på vad det innebär att flörta.

Vill dock poängtera att jag inte är en bitter "incel" som skyller allt på kvinnorna om någon får för sig det.

Jag vet ju med mig att jag är dålig på att skapa sexuell attraktion även om jag tror att de allra flesta som träffar mig tycker att jag är en bra kille. Det är ju det klassiska "du är en kanonkille som kommer att göra någon tjej väldigt lycklig, men jag känner ingen attraktion". Så min stora problem är hur jag ska öva upp den förmågan.

Jag trodde du menade allmän flört liksom. Men ja, kvinnor går igång å att känna sig speciella, viktiga och utvalda. Glömde att man behöver vara genuint rolig oxo. Om man får dem att skratta så år man dem oxo i säng! 
  • Anonym (Clueless)

Jag är mest ute efter tips på hur man ska göra för att bli bättre på att flirta. Hur man på bästa sätt kan öva upp den färdigheten.

Jag vet ju hur jag ska göra för att träna på mattematik, programmering eller andra mer praktiska färdigheter.

Jag har ju inga problem att prata med tjejer på ett vänskapligt plan eller på en första dejt för att lära känna varandra.

Skulle kännas konstigt att öva flirtande med t.ex. min bästa tjejkompis. Henne har jag ju inget romantiskt eller sexuellt intresse av alls så de skulle ju bara känns så fel.

• Perjonsson

Bra tips där. Just att hon får känna trygghet och du inte rusar på mer än hon klarar. Tryggheten gör att hon släpper till lite mer i små steg. Flört i form av blinkning existerar inte i min värld men att man däremot behåller en leende blick i hennes ögon ger underverk.
  • nightingale81

Läs boken: Hur man fångar vem som helst, när som helst och var som helst.Konsten att flörta av Susan Rabin.

• Anonym (kaffedraken)

Jag är också värdelös på att flirta. Har för dåligt självförtroende. Om jag haft tjejer hemma, så vågar jag inte visa nåt, eller göra nåt.
    När jag var kär i en yngre tjej, så läste jag allt jag kunde komma över om det.
    Med just unga tjejer ska man vara extra försiktig, speciellt när man är äldre än henne.
    Med äldre kvinnor är det annorlunda:
    One of the greatest pieces of seduction advice I've ever heard was to "risk creepy". This means that when you're escalating on a woman, you need to push the envelope. Even if you think she might consider what you're doing "creepy", you need to go for it. That doesn't mean you cross the line, but it does mean you are very aggressive, and err on the side of "creepy" rather than "nice guy".

This is very, very good advice, I do this myself, and I recommend it to all men across the board...

...except older guys trying to hit up much younger women. This is the one exception to the rule. If you're older and she's much younger, you need to be non-creepy. If you start talking about how hot her boobs are or tell her how you "can't wait to get her back to your place", she's going to vanish fast, even if she's a Type 2.

• Steven01
    Obs viktigt!
    Snygg karl "tjena kakan står du här o smular" = flört
    Ful karl "tjena kakan står du här o smular" = trakasseri
  • Anonym (Clueless)
    nightingale81 skrev 2021-01-17 11:15:28 följande:

Läs boken: Hur man fångar vem som helst, när som helst och var som helst.Konsten att flörta av Susan Rabin.

Har läst en hel del om hur man flirtar, men den där boken har jag inte läst så tack för tipset, ska försöka hitta den.

Den stora svårigheten är dock att översätta teorin till praktik.
  • Anonym (Mer)

Behöver killar öva mera på hur man flörtar än tjejer? 

• Anonym (Hejsan)

Största misstaget som många gör är att de inte vågar kliva ur sin egen säkerhetszon då de är rädda att bli dissade.
    Så de står där och är supertrevliga men könlösa och blir i bästa fall friendzonade.
    Våga visa sexuellt intresse men på ett lekfullt sätt.

denna video är faktiskt ganska bra

">

• KimLinnefeldt

Ja, håller delvis med. Vi gillar alla att bli uppmärksammade och bekräftade. "Flört" betyder inte att blinka med ena ögat, Flört är att visa att man är intresserad, att man är attraherad. Så att lyssna, skratta med, fråga är jätteviktigt. Men det ska vara på riktigt, kännas äkta. En del av Meränvaniljs råd känns tillgjorda.

Några praktiska tips:

Ta ögonkontakt. Släpp. Ta ögonkontakt igen, med ett försiktigt leende.

Gå fram och säg något kryptiskt, som egentligen inte betyder något. "De har extrapris på apelsiner nere på Konsum". "Svårt att ha elbil när det är så glest mellan kontakterna." Gå därifrån (om hon inte genast hakar på).

När ni står: Ställ dig lite närmare, strax innanför hennes "bubbla". 

När ni sitter: Lägg ibland en hand innanför hennes närgräns, lite grann. Se henne i ögonen, lite längre än man brukar men inte påträngande. 

Nudda hennes arm när du pratar om något engagerande.

Beröm henne för hennes utseende, hennes kläder, hennes frisyr. Men sliska inte. Hellre "har du alltid haft håret så där? Det är fint."

Observera hennes signaler, om hon stryker undan en hårslinga. 

Plocka bort ett i inbillat hårstrå från hennes kläder.

Och igen: Lyssna, skratta, prata inte om dig själv om hon inte frågar. Fastna inte i ditt svar. Bekräfta henne, instäm, spinn vidare och låt det handla om henne.
  • Anonym (Flörtig?)

Jag har det omvända problemet: När jag försöker skaffa vänner, tror en del tyvärr att jag är sexuellt intresserad. Jag är inte så duktig på gränssättning och kanske att du ska ta efter mitt beteende ???? Jag skickar hjärtan och drar skämt med sexuella anspelningar till de jag gillar. Jag vill liksom vara nära andra och kunna dela "allt med alla". Kanske att jag är översocial? Värt att testa ,) Det vill säga bjud på dig själv och berätta om sexuella fantasier och så. Men kanske att du inte vill va nära andra?

Svar på tråden Tips på hur man övar på att flörta