Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Hur få bebis sova i spjälsäng?

furelise skrev 2021-01-17 23:56:28 följande:

Hej, samma här med en snart 5 månaders. Inte en enda gång sov hon i spjälsäng. Även under dagen sover hon antigen i vagn eller bredvid mig, kanske i famnen. Lägger jag ner henne/ försöker att smyga ut ur sängen vaknar hon direkt. Hon kontrollerar regelbundet om bröstet är där. Det går inte ens att sitta bredvid o läsa en bok.

Vi flyttar om 4 veckor, det går inte att jag inte har nån tid alls. Jag kanske kommer att bli tvungen till nån 5 min metod eller liknande... Hon måste lära sig sova utan mig, men orkar inte bara lämna henne i spjälsängen.

Kan ej ge dig råd tyvärr!

5 minutersmetoder är inte att rekommendera, ditt barn vill vara nära för att hon är bebis och helt utelämnad till att du skyddar henne. Jag undrar varför föräldrar ställer så höga krav på sina bebisar? Att tänka att hon "måste " lära sig att sova själv är nog lite tidigt då hon fortfarande har ett stort behov av en vuxen.

Jag tipsar dig om ett jättebra konto med bland annat fakta och tips om sömn på instagram bebisen_och_vi skrivet av en bhv sköterska.
  • Anonym (F)
    Tjoppa12 skrev 2021-01-21 15:53:37 följande:

Hon skriver ju dock att hon måste prova pga sitsen hon är i. Men den metoden vill inte jag heller ta till, håller med dig där, den känns riktigt jobbig att utsätta bebis för. Men så tycker du och jag. Det är nog ingen här iallafall som ställer krav på sina bebisar, alla här förstår nog redan det du skriver. Även om det finns dom som ställer krav på en sån liten, men det vill inte jag. Jag tycker inte hon ska sova själv bara för att hon ska göra det när hon blir större, utan jag är så rädd att lyckas göra illa henne i sömnen osv när hon är intill. Men det här har jag nämnt flera gånger i tråden att det inte är bråttom, utan man får lyssna på sin bebis = inget krav.

Det gick bättre än jag trodde dock att lägga henne i spjälsängen.. men nu saknar jag henne nära mig :( aldrig blir man nöjd haha

Vilken sits, att flytta? Det har jag också gjort, med bebis och man som jobbade över 40h i veckan. Man packar lite varje dag, man behöver inte lära barnet sova själv pga en sådan anledning
Svar på tråden Hur få bebis sova i spjälsäng?