Inlägg från: Anonym (Liva upp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liva upp)

Hur få bebis sova i spjälsäng?

Hej!! Tänkte försöka liva upp denna tråd och be om tips gällande vår 2åring.

Hon sov själv i spjälsäng fram tills 8 månaders ålder och sedan kom den här super-super mammiga fasen. Så vi gjorde det enkelt för alla inblandade - hon fick sova mellan oss. Där emellan så har hon sovit bra och dåligt i olika perioder där säkert utvecklingsfaser har spelat stor roll.

Vi har alltid gått och lagt oss med henne i sängen, sjunger två -tre sånger och sedan har hon fått gosa sig till söms. Har tagit allt från 10-30 min. Aldrig nå problem, bara det faktum att det har tagit längre tid att komma till ro för henne ibland.

Nu vill vi ge henne (och oss) möjligheten att försöka sova i egen säng, men inte i eget rum då hon fortfarande kan vakna till ibland under natten.

Sängen har vi ställt vid min sänghalva, så hon sover precis nedanför mig. Första natten för henne att sova själv är inatt, men vi tänker inte tvinga henne utan mer bara försöka och ge henne valet.

För er föräldrar som har gjort på liknade sätt - hur har det gått och kan ni komma med nå tips? :)

• Anonym (Liva upp)
    Anonym (T) skrev 2021-11-20 17:56:56 följande:

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan stödja en sådan metod som går ut på att man i princip lär sina barn att deras skrik och gråt inte hjälper. Att mamma och pappa inte kommer för att ge dem det de behöver; trygghet och närhet (utom var 5:e minut där den enda kroppskontakten är en hand). Att de sedan får hitta egna metoder för att somna. Att man tror att en sådan liten varelse, som är beroende av en i alla andra lägen, måste lära sig att bli självständiga gällande sömnen vid så ung ålder. Knappt en dag gammal och ska sova utan ens förälders kroppsvärme och närhet - bara för att mamma/pappa måste få sova bättre.

Håller med. Så fort vår dotter vid 8månader inte ville sova själv så var det en självklarhet att hon skulle få sova med oss och jag har inga problem att hon gör det nu heller, jag vill bara ge henne ett alternativ att sova i egen säng och därför har jag den nedanför min sänghalva, så hon kan, men ändå kan hoppa upp till oss.

Jag är inte för de metoder som nämns ovan.
Svar på tråden Hur få bebis sova i spjälsäng?