• Aschi

    Min 2 åriga son säger att han inte tycker om mig

    Hej!

    Precis som rubriken lyder så sa min 2 åriga son "Tycker inte om mamma" idag. Aj!? Mitt hjärta gick sönder.

    Det var när jag och min man kom för att hämta honom på förskolan han sa det. Jag sträckte ut armarna för att ta emot honom men han gick till sin pappa istället, tittade strängt på mig och upprepade det som ett mantra.

    Jag förstår ju någonstans att han inte menar det men detta är inte direkt någon ny grej så jag börjar ju undra varför han håller på såhär. Han har föredragit sin pappa före mig sedan ett år tillbaks. Och säger ofta "INTE mamma" om det står mellan vem som ska trösta eller så. Ibland skriker han och sparkar och vevar med armarna och upprepar "Nej, inte mamma!!!".

    Förstår det verkligen inte. Jag är den som överöser honom med massor med kärlek, leker med honom, har ett otroligt stort tålamod med honom och är väldigt pedagogisk som mamma.

    Min man däremot har svårt för att veta hur han ska trösta, har inget vidare stort behov att gosa, leker inte så mycket med honom och har 0 tålamod. ÄNDÅ är det honom min son springer till när han har gjort sig illa eller vill ha närhet.

    Snälla, säg inte att jag är ensam? Tips?

    Vill ju inget hellre än att han ska vilja komma till min famn också.

  • Svar på tråden Min 2 åriga son säger att han inte tycker om mig
  • Gameofthrones

    Det låter som du kväver honom för mkt med överös med kärlek även barn kan känna så och med sin integritet är viktigt.

    Det händer ibland sen barnen va mindre fick man höra mamma är dum, tycker inte om dig osv. Men tar inte åt mig för jag vet att dem inte menar det. Idag är mina 3 barn fsk - mellanstadiet. Snart högstadiet.... Då lär jag inte bli poppis. Men hormoner barn växer kommer i perioder. Förhoppningsvis inte. Innan pandemin. Så bodde barn här det var som ett fritidsklubb. Vi va upptill 5-10 ungar här

    Det gäller inte ta det så personligt. Du måste ta det med nypa salt.

    Det känns att du gör för mkt med din son. Ärligt talat. Jag tror att ditt barn behöver space.

    .

  • Solblomma30

    Åh hjälp! Nu blir det kanske krig i tråden men snälla TS, lyssna inte på rådet ovanför om att inte ge så mycket kärlek till ditt barn. Du kan INTE kväva ditt barn med omsorg och kärlek, och definitivt inte ett så litet barn som en tvååring. Jag lovar dig. Det skulle vilken barnpsykolog som helst säga.

    Jag tror att det kan vara så att din son känner av att pappa inte är lika engagerad som dig, och att han därför försöker få mer uppmärksamhet från pappan. Det är lite som att barn sköter sig i skolan/förskolan där de inte är hundraprocentigt trygga med personalen, och sen brakar de lös och skriker och gapar på mamma och pappa vid hämtningen, eftersom mamma och pappa är de närmsta anknytningspersonerna och hos dem vågar barnet vara sur/arg/obekväm utan risk för allvarliga konsekvenser.

    Mina barn har favoriter här hemma i perioder. Ibland är pappa favoriten, ibland är jag favoriten. Det kan ibland ta några år innan det går över, och man får inte ta det personligt (även om det kan vara jätteledsamt!). Men tänk på det, att hos en förälder som man känner att man har en god anknytning till, vågar man vara sur/arg osv. Så det behöver inte alls vara något negativt.

    Fortsätt överös din son med kärlek! Och hoppas det vänder snart!

  • Solblomma30

    Glömde skriva att min äldsta, som jag var ensam föräldraledig med länge, var likadan mot mig. Det var så pass att jag inte ens fick trösta henne om hon slog sig. Kunde inte natta henne osv. Det var bara pappa som dög. Det gick över när hon fick ett syskon och det blev konkurrens om mig. Sen dess har hon varit mestadels mammig. Så det brukar ändra sig med tiden :)

  • AndreaBD

    Barn säger sånt ibland. Ofta för att de använder det för emotionell utpressning. Kanske lite tidigt att misstänka det hos en 2-åring. Kanske har han hört det från någon annan och sett något positivt hända. Ta inte åt dig! Det har oftast ingen betydelse. 

  • Gameofthrones

    Jo, så är det man kan "kväva" om någon överröser med kärlek. Jag tror många känner igen sig som vuxen/tonåringar. När nån är på en hela tiden säger saker blah, bla det är väldigt jobbigt. Man har en egen space och varför ska inte en 2 åring känna sånt att det en jobbig situation?!? Även om en 2 åring inte kan uttrycka sig men känna sig obekväm, något är fel ja.

    Ordet har nog ingen betydelse, det kanske betyder stop? Eller bara ett ord som man säger just för stunden.

    Så jo på den fronten. Det kan bli jobbigt.

  • sextiotalist

    Jag tror det bästa är att svara. Det spelar ingen roll, jag älskar dig ändå. Så släpper man det.

    Man ska inte ta åt sig

    Jag tror inte ens på känslomässig utpressning, då en tvååring lever mycket i nuet.

  • Magical

    De har j sådana där "pappa-perioder" eller "mamma-perioder". Utgår från att du var den som var närmast barnet som nyfödd osv. Nu tycker han att pappa är superkul och då kan han säga så. Det betyder inte att han inte gillar dig, det betyder bara att just i stunden, när han säger så, så ville han att pappa skulle komma. 
    Ta det med ro. 

  • Solblomma30
    Gameofthrones skrev 2021-01-20 02:58:47 följande:

    Jo, så är det man kan "kväva" om någon överröser med kärlek. Jag tror många känner igen sig som vuxen/tonåringar. När nån är på en hela tiden säger saker blah, bla det är väldigt jobbigt. Man har en egen space och varför ska inte en 2 åring känna sånt att det en jobbig situation?!? Även om en 2 åring inte kan uttrycka sig men känna sig obekväm, något är fel ja.

    Ordet har nog ingen betydelse, det kanske betyder stop? Eller bara ett ord som man säger just för stunden.

    Så jo på den fronten. Det kan bli jobbigt.


    Man kan INTE kväva en tvååring med kärlek. Du har fel. Du kan inte kväva en tonåring med kärlek heller, däremot kan man kväva dem genom att inte respektera att de är på väg att frigöra sig från sina föräldrar. Men en tvååring är inte på väg att frigöra sig och behöver massor av kärlek.
  • sextiotalist
    Solblomma30 skrev 2021-01-20 07:13:22 följande:

    Man kan INTE kväva en tvååring med kärlek. Du har fel. Du kan inte kväva en tonåring med kärlek heller, däremot kan man kväva dem genom att inte respektera att de är på väg att frigöra sig från sina föräldrar. Men en tvååring är inte på väg att frigöra sig och behöver massor av kärlek.


    Även ett så litet barn behöver utrymme. Inte sagt att det gäller ts son. Men ja, man kan kväva även små barn. Kanske inte med kärlek, men mer hur man visar den
  • Gameofthrones
    sextiotalist skrev 2021-01-20 07:23:22 följande:

    Även ett så litet barn behöver utrymme. Inte sagt att det gäller ts son. Men ja, man kan kväva även små barn. Kanske inte med kärlek, men mer hur man visar den


    @----->---->----- (en blomma)

    ????. =)
Svar på tråden Min 2 åriga son säger att han inte tycker om mig