• Anonym (......)

Vad tänker ni om olivfärgad hud?

Vad tänker ni om olivfärgad hud? Är det mörk eller ljus hud? vilka människor tänker ni har denna hudfärg?

• Svar på tråden Vad tänker ni om olivfärgad hud?
  • Anonym (Oliver)
    Anonym (......) skrev 2021-01-19 22:38:19 följande:

Vad tänker ni om olivfärgad hud? Är det mörk eller ljus hud? vilka människor tänker ni har denna hudfärg?

Gröna eller svarta oliver?
  • Anonym (Grodan boll)

Alltså, jag brukar tycka att jag har olivfärgad hy. När jag blir brun på sommaren så är min hudton mer grönaktig än både sambons och barnens som har mer rött/orange i sin solbränna. Jag är också mörkhårig.

• Physalis

Från sminkvärlden har jag lärt mig att oliv är en underton i huden. Kall = rosa underton, varm = gul underton, neutral = mellan gul och rosa och oliv = grön underton. Så man kan vara allt från ljus till mörk med oliv underton precis som med den andra undertonerna.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Nä)
    Anonym (hudfärg) skrev 2021-01-20 10:04:28 följande:

Jättevackert med olivfärgad hud!

Tex sydamerikaner, medelhavsfolk, vissa indier, stillahavsfolk, asiater.

Kvinnliga kändisar typ Penelope Cruz, Salma Hayek, Eva Mendez

Vad menar du med olivfärgad hud?

Asiater har definitivt inte olivfärgad hud.

Gröna eller svarta oliver?
  • Anonym (vadjagvet)
    Anonym (Pia) skrev 2021-01-20 09:31:00 följande:

Olivfärgad hud är vanligt runt Medelhavet, ljus men liksom solkysst. Det är en märklig benämning, kanske syftar den mer till "hudfärg vanlig där oliverna växer"? Ingen aning, spånar bara.

Det kommer från färgen på olivträdens bark, har jag fått höra. Vet inte om det stämmer, dock.
  • Anonym (samma)
    Limeblad skrev 2021-01-20 08:49:57 följande:

Mörkare än nordisk hy, varm ton. Typ som spanjorer brukar se ut, som att de alltid är lite solbrända. Inte direkt gröna oliver haha

samma i Nord Spanien?
  • Anonym (Fritz the Cat)
    Anonym (hudfärg) skrev 2021-01-20 10:04:28 följande:

Jättevackert med olivfärgad hud!

Tex sydamerikaner, medelhavsfolk, vissa indier, stillahavsfolk, asiater.

Kvinnliga kändisar typ Penelope Cruz, Salma Hayek, Eva Mendez

Fast sydamerikaner är ju flera olika etniciteter och som delvis blandats med varandra. Där finns ursprungsbefolkningen (?indianer?), vita, svarta och, som sagt, blandningar av dessa, så långtifrån alla har olivfärgad hud.
  • Anonym (hudfärg)
    Anonym (Fritz the Cat) skrev 2021-05-26 21:42:00 följande:
    Fast sydamerikaner är ju flera olika etniciteter och som delvis blandats med varandra. Där finns ursprungsbefolkningen (?indianer?), vita, svarta och, som sagt, blandningar av dessa, så långtifrån alla har olivfärgad hud.
    Ja precis, var otydlig, menar inte alla. Skulle skrivit "vissa", och det gäller ju överallt.
  • Karlington
    Anonym (......) skrev 2021-01-19 22:38:19 följande:

Gör en Google imagesearch på "olivfärgad" :)
  • Anonym (Fritz the Cat)
    Anonym (hudfärg) skrev 2021-05-27 01:32:46 följande:

Ja precis, var otydlig, menar inte alla. Skulle skrivit "vissa", och det gäller ju överallt.

Jo, så är det ju. Sydamerikaner utgörs sen århundraden av olika etniciteter som förenas av att dom bor i samma världsdel; lite samma fenomen som med nordamerikaner.
Svar på tråden Vad tänker ni om olivfärgad hud?