• fruvalborg

    Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?

    Cirka två månader kvar till BF och vi har inte köpt någon vagn ännu... Vi kan verkligen inte hitta något vi gillar och börjar fundera på om man ens behöver ha en? Vi tycker alla moderna vagnar är hiskeligt fula och skulle helst ha en av Heritage-vagnarna från Silvercross, men de är tyvärr lite för otympliga för vårt stadsliv. Skulle själv kunna tänka mig en vintagevagn men den blivande pappan säger nej till att köpa begagnat, samt nej till att köpa vagn på nätet som vi inte sett i verkligheten (t.ex. från Hesba eller Inglesina). Emmaljunga Mondial är minst ful på den svenska marknaden men det är flera saker på den som vi inte gillar.

    Så nu står vi utan vagn och vet inte alls vad vi ska ha. Behöver man verkligen ha en? Någon som klarat sig utan?

  • Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?
  • LFF

    Hade vi inte fått tvillingar hade vi sannolikt avvaktat med vagn och istället använt bärsjal/bärsele. Innan vi fick barn såg jag ofta en kvinna med ryggsäck på ryggen och bebisen i sjal/sele på magen. Såg henne aldrig med vagn, tvivlar starkt på att de hade en. 

  • Stårschan2

    Oj, vilket i-landsproblem. Ja, en barnvagn kommer att förenkla vardagen för er på ett sätt som är mer värt än era estetiska preferenser. Köp begagnat och var lite vuxna i och med att ni inte hittar något nytt som duger. Fokusera mer på funktion och lite mindre på om den är instagramvänlig. Jeez!

  • S23

    Kolla hesbas vagnar, framförallt modellen classica. Finns både med fasta och svängbara hjul men skulle rekommendera fasta då vagnen är otroligt lättkörd. Världens bästa fjädring dessutom.

    Vi har burit både u sjal och sele men hade inte klarat oss utan vagnen när dottern inte sov annat än i sjal och vagn. Blir slitsamt för kroppen att bära dygnets alla timmar.

    Men finns absolut de som tycker det går toppen utan vagn

  • Trädgårdsslangen

    Vänta med vagn tills bebisen har kommit. Vi tänkte köpa en begagnad först för att vi tyckte det var hysteriskt att köpa en ny barnvagn för 15 000. Sen hittade vi en förra årets modell på black friday för 5000 istället. Men min son fullkomligt avskyr barnvagn, tror han har legat i den typ 4 gånger max.

    Jag håller med dig i att dagens barnvagnar är rätt fula faktiskt.

    Investera i en bärsjal och bärsele istället. Tro mig, ni vill inte köpa en svindyr barnvagn för att sen upptäcka att barnet inte alls vill ligga i den.

    Det är ärligt talat det mest bortkastade köpet jag har gjort. Jag går med bärsjal vart jag än ska oavsett om det är handla, ut på stan, skogspromenad etc.

  • S23
    Trädgårdsslangen skrev 2021-01-20 11:50:25 följande:

    Vänta med vagn tills bebisen har kommit. Vi tänkte köpa en begagnad först för att vi tyckte det var hysteriskt att köpa en ny barnvagn för 15 000. Sen hittade vi en förra årets modell på black friday för 5000 istället. Men min son fullkomligt avskyr barnvagn, tror han har legat i den typ 4 gånger max.

    Jag håller med dig i att dagens barnvagnar är rätt fula faktiskt.

    Investera i en bärsjal och bärsele istället. Tro mig, ni vill inte köpa en svindyr barnvagn för att sen upptäcka att barnet inte alls vill ligga i den.

    Det är ärligt talat det mest bortkastade köpet jag har gjort. Jag går med bärsjal vart jag än ska oavsett om det är handla, ut på stan, skogspromenad etc.


    Jag håller med dig om att det kan vara smart att vänta med vagn. Alternativ köpa gammal sliten för 500 för att se om barnet gillar vagn.

    Att bära bebis på två timmars promenader gånger två plus att bära runt inomhus hela tiden hade inte fungerat för oss. Så det är nog verkligen hur bebisen är som styr
  • Litorina

    Vårt äldsta barn vägrade ligga i vagn. Sittvagn kunde eventuellt accepteras när hon blev stor nog för det. Enda anledningen för oss att försöka använda vagnen var att jag hade en skada från graviditeten som gjorde att jag inte kunde bära. Om pappan var med bar han alltid. Jättepraktiskt! Särskilt i butiker, folksamlingar etc. Vi bar tills hon var ca 3 år.

    Så får ni ett barn som går med på att bäras och era kroppar tål det så behövs inte vagn.

  • BuoBä

    Klart man klarar sig utan vagn, men det är förvånansvärt mycket prylar man behöver ha med sig om man ska ut på mer än en kort promenad. Det är väldigt praktiskt att ha en vagn att lasta på. Baby i bärsele och ryggsäck på ryggen blir fort tungt, särskilt när man är nyförlöst och har noll mag- och ryggmuskler kvar.

    Om jag hade varit ni hade jag trots allt köpt en begagnad vagn som verkar "good enough". Då kan ni utvärdera vad som verkligen är viktigt i hur _ni_ använder vagnen, innan ni köper en ny.

  • annabellelee

    Jag tyckte det var smidigare med bärsele (och barnet föredrog att sitta så, nära och gosigt) de första månaderna. Vi gick långa promenader, behövde inte tänka på trappor och trösklar eller böka in en vagn på bussar eller i bil.

    Men när barnet blev större var en vagn skönt, eftersom man tillslut blir trött på att alltid ha barnet på sig. När barnet somnat vill man kunna ställa vagnen i hallen och ha kroppen fri.

    Vi struntade i snygg vagn, utan valde en billig och praktisk.

  • fruvalborg
    Stårschan2 skrev 2021-01-20 11:45:37 följande:

    Oj, vilket i-landsproblem. Ja, en barnvagn kommer att förenkla vardagen för er på ett sätt som är mer värt än era estetiska preferenser. Köp begagnat och var lite vuxna i och med att ni inte hittar något nytt som duger. Fokusera mer på funktion och lite mindre på om den är instagramvänlig. Jeez!


    Jag använder inte instagram. Flera har redan skrivit att vagn inte behövs. Jag är väldigt estetiskt lagd och tycker om vackra saker, förstår inte varför form och funktion inte ska kunna gå att kombinera.
Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?