• S23

Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?

Kolla hesbas vagnar, framförallt modellen classica. Finns både med fasta och svängbara hjul men skulle rekommendera fasta då vagnen är otroligt lättkörd. Världens bästa fjädring dessutom.

Vi har burit både u sjal och sele men hade inte klarat oss utan vagnen när dottern inte sov annat än i sjal och vagn. Blir slitsamt för kroppen att bära dygnets alla timmar.

Men finns absolut de som tycker det går toppen utan vagn

• S23
    Trädgårdsslangen skrev 2021-01-20 11:50:25 följande:

Vänta med vagn tills bebisen har kommit. Vi tänkte köpa en begagnad först för att vi tyckte det var hysteriskt att köpa en ny barnvagn för 15 000. Sen hittade vi en förra årets modell på black friday för 5000 istället. Men min son fullkomligt avskyr barnvagn, tror han har legat i den typ 4 gånger max.

Jag håller med dig i att dagens barnvagnar är rätt fula faktiskt.

Investera i en bärsjal och bärsele istället. Tro mig, ni vill inte köpa en svindyr barnvagn för att sen upptäcka att barnet inte alls vill ligga i den.

Det är ärligt talat det mest bortkastade köpet jag har gjort. Jag går med bärsjal vart jag än ska oavsett om det är handla, ut på stan, skogspromenad etc.

Jag håller med dig om att det kan vara smart att vänta med vagn. Alternativ köpa gammal sliten för 500 för att se om barnet gillar vagn.

Att bära bebis på två timmars promenader gånger två plus att bära runt inomhus hela tiden hade inte fungerat för oss. Så det är nog verkligen hur bebisen är som styr
  • S23
    fruvalborg skrev 2021-01-20 12:07:19 följande:

Jag använder inte instagram. Flera har redan skrivit att vagn inte behövs. Jag är väldigt estetiskt lagd och tycker om vackra saker, förstår inte varför form och funktion inte ska kunna gå att kombinera.

Vill bara hålla med dig om att de flesta av dagens vagnar är skitfula. Och förstår fullt ut att det spelar roll för dig
  • S23
    fruvalborg skrev 2021-01-20 12:11:52 följande:

Tack, vi har kollat på Hesba! Så fantastiskt fina. De har dessutom ett chassi med svängbara hjul som verkar väldigt intressant. Men Hesba säljs inte i Sverige och vi vill inte köpa något från utlandet på nätet som vi också inte sett och provkört i verkligheten. Det känns lite riskabelt.

Det förstår jag. De såldes på bonti i Stockholm fram tills för några månader sedan.

Det ligger en billig begagnad på blocket just nu. Är du sugen så skulle jag råda dig att åka och provköra begagnad som säljs.

Haka inte upp dig på de svängbara hjulen. Du tar dig fram mycket lättare med en hesba med fasta än med en vagn av annat märke med svängbara
  • S23
    fruvalborg skrev 2021-01-20 15:34:04 följande:

Aha, den på Blocket har vi missat! Inte kollat på begagnatmarknaden alls. Tack för tips och råd!

Nu misstänker jag att skicket på den kanske inte är att hurra för då de inte har egna bilder i annonsen. Men kan ju var kul att provköra som sagt.

I botten på liggdelen bör det sitta en klisterlappa där info finns om årsmodell.

Utöver detta kan jag säga att andrahandsvärdet på en Hesba är i princip obefintligt. Såldes en som var köpt 2020 för 3500 för några veckor sedan.

Intresset på dem är för lågt så därför ser prisbilden ut så.

Nu var denna dock ett extremfall. Men du får Iaf en liten uppfattning om prisbild
  • S23
    Litorina skrev 2021-01-20 19:25:37 följande:

Nej. Sov inte i säng. Gallskrek om vi la henne ifrån oss. Om hon sov vaknade hon genast om kroppskontakten försvann, och gallskrek. Känner flera föräldrar vars bebisar inte sov någon annanstans än på dem. Generellt illvrålade bebisen om vi la henne ifrån oss den första tiden. Jag gick ofta på toa med henne i sjalen, hemma alltså. Åt med henne i sjalen, städade, lagade mat, såg på tv mm mm. Sen ökade tiden hon kunde vara utan kroppskontakt successivt. Men hon var som ett plåster länge. Är nu som lågstadiebarn fortfarande gosig och gärna fysiskt nära oss föräldrar.

Tips till TS om ni bär: Välj en ergonomisk sele som ni även kan ha barnet på ryggen i. Det är väldigt mycket mer skonsamt för bäraren.

Samma här. Dock har dottern ofta accepterat vagnen så länge den rullar utomhus
  • S23
    furelise skrev 2021-01-20 19:56:50 följande:

Nja, har en kollega, vi födde barn med två veckors skillnad. Hon var starkt emot vagn pga sjuka priser och att de bor på Södermalm, trånga gator enligt henne. (Jag fattar inte med whatever.) Hon skulle skriva som svar att det går jättebra utan, sele funkar för allt.

Jepp, men de köper mat så att allt levereras hem - sele och ryggsäck eller påsar funkar inte, eller bara på pyttelite avstånd. Sen hon är en väldigt passiv person, hon är ute max 2 ggr/veckan.

Jag älskar vår ergobaby, barnet med. Även köpte en jacka så barnet får plats under jackan, vi använder den ofta. Jag skulle dock aldrig ha orkat utan vagn. Jag fick inte träna för 6 mån pga förlossningsskador, och barnet än idag vägrar att sova hemma, bara ute i vagn. Visst sover hon i sele också men inte bra för ryggen att vara där för flera timmar! Varken för min eller barnets. Hur som, sen födseln promenerade vi minst 100 km/månad, vårt bästa är 140km. Raska promenader räddar mig som annars inte kan träna, och barnet sover bra. Det går inte med sele. Sammanfattning: tänker du vara ute typ 2 timmar 2gg/veckan behövs inte vagn. Ska du handla, gå ut varje dag så är vagn ett måste. Du kommer att skita i estetiken när du har ont i hela kroppen, rygg, axlarna

Annars får ni prova utan, om det funkar inte kan ni köpa.

Här hemma gick vi 1-1,5 mil per dag. Hade inte klarat oss utan vagnen. Och absolut inte utan sele heller.

Jag är verkligen förespråkare av att man behöver båda. Precis som du säger pallar inte kroppen att bära hur mycket som helst.

Jag fick inte bära mer än bebis vilt första sex veckorna. Och då undviker man gärna att bära bebis o den mån man kan
  • S23
    Litorina skrev 2021-01-21 07:38:53 följande:

Hm. Inser när jag läser andras inlägg hur mycket andra bebismammor är ute. Jag hade så mycket foglossning kvar att jag var fast i hemmet under mina barnledigheter. Så TS, tolka mitt svar om att sjal är fullt tillräckligt utifrån det. Jag glömmer ibland att mina föräldraledigheter inte var normala. Det är ju det enda jag har upplevt.

Det finns ju absolut dem som tycker att bärsele och bärsjal fungerar även om man är ute mycket.

Men man ska nog vara beredd på att kroppen kanske inte pallar att bära, och att man faktiskt kan få ett barn som vägrar bärsjal och sele.

Och någon nämnde förut att det inte funkar med sele i regn.

Kör man bara sele får man naturligtvis se till att antingen köpa bärjackor, eller tillräcklogt stora jackor för att bebis ska få plats under.

Nu kommer ts ha liten bebis på sommaren. Och då kan det ju vara skönt att själv kunna sitta ute i solen med bebis sovande i vagn i skuggan, om man nu har ett barn som accepterar att sova i vagnen.

Ts riskerar ju också att det blir rätt varmt att bära eftersom det är sommar. Det är också en aspekt att ha med i beräkningen
Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?