Inlägg från: fruvalborg |Visa alla inlägg
  • fruvalborg

Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?

Cirka två månader kvar till BF och vi har inte köpt någon vagn ännu... Vi kan verkligen inte hitta något vi gillar och börjar fundera på om man ens behöver ha en? Vi tycker alla moderna vagnar är hiskeligt fula och skulle helst ha en av Heritage-vagnarna från Silvercross, men de är tyvärr lite för otympliga för vårt stadsliv. Skulle själv kunna tänka mig en vintagevagn men den blivande pappan säger nej till att köpa begagnat, samt nej till att köpa vagn på nätet som vi inte sett i verkligheten (t.ex. från Hesba eller Inglesina). Emmaljunga Mondial är minst ful på den svenska marknaden men det är flera saker på den som vi inte gillar.

Så nu står vi utan vagn och vet inte alls vad vi ska ha. Behöver man verkligen ha en? Någon som klarat sig utan?

• Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?
  • fruvalborg
    Stårschan2 skrev 2021-01-20 11:45:37 följande:

Oj, vilket i-landsproblem. Ja, en barnvagn kommer att förenkla vardagen för er på ett sätt som är mer värt än era estetiska preferenser. Köp begagnat och var lite vuxna i och med att ni inte hittar något nytt som duger. Fokusera mer på funktion och lite mindre på om den är instagramvänlig. Jeez!

Jag använder inte instagram. Flera har redan skrivit att vagn inte behövs. Jag är väldigt estetiskt lagd och tycker om vackra saker, förstår inte varför form och funktion inte ska kunna gå att kombinera.
  • fruvalborg
    S23 skrev 2021-01-20 11:48:07 följande:

Kolla hesbas vagnar, framförallt modellen classica. Finns både med fasta och svängbara hjul men skulle rekommendera fasta då vagnen är otroligt lättkörd. Världens bästa fjädring dessutom.

Vi har burit både u sjal och sele men hade inte klarat oss utan vagnen när dottern inte sov annat än i sjal och vagn. Blir slitsamt för kroppen att bära dygnets alla timmar.

Men finns absolut de som tycker det går toppen utan vagn

Tack, vi har kollat på Hesba! Så fantastiskt fina. De har dessutom ett chassi med svängbara hjul som verkar väldigt intressant. Men Hesba säljs inte i Sverige och vi vill inte köpa något från utlandet på nätet som vi också inte sett och provkört i verkligheten. Det känns lite riskabelt.
  • fruvalborg
    S23 skrev 2021-01-20 12:16:11 följande:

Det förstår jag. De såldes på bonti i Stockholm fram tills för några månader sedan.

Det ligger en billig begagnad på blocket just nu. Är du sugen så skulle jag råda dig att åka och provköra begagnad som säljs.

Haka inte upp dig på de svängbara hjulen. Du tar dig fram mycket lättare med en hesba med fasta än med en vagn av annat märke med svängbara

Aha, den på Blocket har vi missat! Inte kollat på begagnatmarknaden alls. Tack för tips och råd!
  • fruvalborg
    trollhona skrev 2021-01-20 22:15:06 följande:

Vill du se en vacker barnvagn så ska du kolla Balmoral från Silvercross. Jag tror du kan provköra dem hos jollyroom om du bor i göteborg eller stockholmsområdet. 

Balmoral är fin och vi har tittat på Kensington som också är i deras Heritage-serie. Men de går tyvärr inte in i vår hiss.
  • fruvalborg

Tack för alla svar! Mitt svar till de som inte förstår varför utseendet är viktigt är att vi alla prioriterar olika.

Vi har bestämt oss för att vänta med vagn köp tills vi vet vad bebisen gillar. Kanske hittar vi en snygg tills dess. Vi tränar mycket och har bra muskler så att bära i bärsele i början känns ok. Pappan kommer vara ledig mycket i början så vi är två som delar på det.

• fruvalborg
    asdfgh skrev 2021-01-21 22:26:10 följande:

Efter en vagnvägrare som barn 1 blev det aldrig riktigt av att använda till barn 2. Det var mycket mer praktiskt att kunna följa storasyskonet över stock och sten än att vara låst vid vägar. Vi hade sjal och sele till barn 2 och det gick utmärkt att skippa vagn trots ett relativt aktivt liv.

Med det sagt hade vi bil när vi handlade. Hade vi bott så att vi inte behövde bil hade jag nog fortfarande hellre skaffat en dramaten än en vagn.

Vi tar all mat hemkörd så det inte något problem för oss.
  • fruvalborg
    Monkii skrev 2021-01-25 13:55:57 följande:

Det kan vara värt att tänka på att man ibland behöver saker med kort varsel när man har småbarn. Vi beställer också hem så mycket som möjligt men ibland måste man ändå iväg och köpa nåt som man behöver direkt.

Då är det tur att vi är två!

Vi har bestämt oss för att vi kommer köpa vagn efter sommaren.
  • fruvalborg

Nu när bebisen är ett halvår tänkte jag uppdatera med att det gått finfint utan vagn! Vi har kört bärsele och har inte känt att en vagn skulle behövas förrän typ nu när bebisen väger typ 8 kg och börjar bli lite för tung för mig på långpromenader. Vi ska köpa en Hesba nu :) Så mitt svar är nej, man behöver ingen vagn!

• fruvalborg
    fjanten skrev 2021-09-04 08:07:19 följande:

Du skriver i en mening att ni ska köpa en vagn och i nästa att det inte behövs..?

Frågan gällde ju när barnet var mycket litet. Då behövs ingen vagn, men med ett lite tyngre barn kan det behövas, ibland. Inget måste, det behövs inte jämnt men numera ser jag att det kan hjälpa till vilket jag inte kunnat innan
Svar på tråden Kan inte hitta vagn vi gillar! Måste man verkligen ha en?