• Anonym (Dina)

    Ett barn till eller inte?

    Jag och min man har två gemensamma små barn. Jag har också två barn sen tidigare, varav ett vuxet som bor heltid hos oss, och en elvaåring som bor här varannan vecka.

    Min man vill ha ett barn till, men jag är osäker. Om vi har tid och plats för en till. Jag vill egentligen ha fler, men det är de praktiska som är problemet.

    Jag fyller dessutom 41 i april, så tiden är knapp...

  • Svar på tråden Ett barn till eller inte?
  • Fjäril kär

    Det är ju något bara du kan avgöra.

    Sätt dig ner med papper och penna och skriv ner dina funderingar och lista även det positiva med ett barn till. Sen funderar du över vilka lösningar det kan finnas och om det känns som ett bra alternativ. Kort sagt, vänd och vrid på alla tankar. Efter ett tags funderande brukar man känna vartåt det lutar åt för håll.

  • Anonym (Landet)

    När det eventuella kommande barnet kommer/är stor nog för eget rum har kanske ditt vuxna barn flyttat till eget boende? Då löser sig platsbristen naturligt.

    Tid är alltid en bristvara oavsett känner jag. Men familjekonstellationen förändras och allt brukar fungera ändå. Ta med två eller tre barn på aktiviteter kanske inte är så stor skillnad? Blir barnet sjukt eller andra problem som kräver mer tid kan tiden bli ett större problem.

    Det är omöjligt att avgöra.

    Ni måste själva komma till insikt hur ni vill göra.

    Själv har vi två och har inga planer på fler. Det beror dels att läkarna trodde minsta var sjuk när hen blev fött och vi fick oss en tankeställare och dels på att vi önskar lära känna, hjälp till med läxor, hitta på äventyr tillsammans, ge varje barn tid etc. och det känner vi att vi inte har möjlighet till om vi skulle försöka skaffa fler barn. Jag var dessutom väldigt sjuk som gravid och oförmögen att ta hand om barnen och det önskar jag inte utsätta äldsta för igen...

    Alla har olika erfarenheter som lägger grunden för ens resonemang. Inget är rätt eller fel.

Svar på tråden Ett barn till eller inte?