Inlägg från: Anonym (Irriterad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Irriterad mamma)

Utv.samtal i skolan är numera ett skämt

Vad är det som egentligen har hänt med utv.samtalet i skolan? När jag gick i högstadiet gick man igenom med medföljande föräldern hur det faktiskt går i skolan dvs hur det gått på prov och vissa uppgifter samt hur man trivdes generellt. På barnens skola numera vet man inte om man ska skratta eller gråta. Barnen får själva berätta hur dom tycker det går. Vilket ämne tycker dom det går bra i, vilket ämne går det sämre i. Man får noll information om provresultat och egentligen noll vettig information eftersom min son i princip skulle kunna vara kass i alla ämnen utan att jag får veta det för jag får bara höra vad tusan han själv tycker. Har varit samma även under låg- och mellanstadiet men då var det inte av samma betydelse som nu när det ges betyg. Man får ju heller aldrig hem några prov eller provresultat som man fick när man själv var liten. Hörde att på makens skola när han växte upp så fick föräldrarna även skriva på proven för att visa att dom tagit del av provresultatet. 

Är det här bara ett korkat påhitt på mina barns skola eller är det samma sak på alla skolor numera? Funderar på att kontakta rektorn och säga att det här skämtet får ta slut nu och att man måste få hem riktig information. Vore också bra om det här påhittet med att det inte finns böcker i skolan längre kunde ta slut så man kunde se exakt vilka sidor dom har till läxor/prov. Är i vissa fall jättedålig information om vad dom har till prov så det går knappt att förhöra dom heller. Barnen själva vet inte heller vad dom egentligen har. Skolan är verkligen ett katastrofområde i mitt tycke och i min kommun går ändå mina barn på en skola som har bland dom bättre resultaten i slutbetyg. Vette sjutton vad dom då sysslar med på skolorna som har sämre resultat. Vem tusan havererade skolan politiskt och vilket parti ska man rösta på nästa val så det blir nån ordning igen?

• Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt

Om man får noll information om provresultat och resultat på andra uppgifter vare sig muntligt på utv.samtal eller via skolportal hur är det tänkt på att man ska kunna ha nån koll om man inte har ett barn som berättar allt sanningsenligt själv?

Min man och jag är akademiker. Vi vill ha kalla fakta och siffror inte nåt ältande om hur sonen själv UPPLEVER sig bättre eller sämre i ett eller flera ämnen på utv.samtal. Och då är vi engagerade föräldrar och stöttar våra barn så fort dom vill ha hjälp med vilket ämne det nu är och vill att dom klarar sig bra i skolan. 

Anonym (tidengår...) skrev 2021-01-21 13:12:46 följande:
    Lustigt, vad har hänt med systemet? Det låter lite flummigt.
    När jag gick i skolan var vi tvungna få föräldrarnas underskrifter på prov och ta tillbaka till läraren.

Om föräldrarna är medvetna om vad barnet behöver bättra sig i, kan de ju själva hjälpa till extra/anlita hjälp för sitt barn med tex läxläsning. Nu får ni inte mycket info, så förstår problemet.
    Kan ni prata med klassföreståndare/rektor om förbättrad kontakt/info? Om ni gjort det, vad säger skolan?
    Vi har inte gjort det än. Till stor del är det för att man inte vill säga nåt på ett utv.samtal inför ens barn. Sen har det varit en annan sak med dottern. Hon ville ha bra betyg och skötte mycket själv. Sa till när hon ville bli förhörd eller behövde hjälp. Sonen är en helt annan historia för han är inte speciellt brydd om vare sig skolan eller betyg känns det som. Han är mycket omognare än dottern generellt.
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 15:38:58 följande:

Kan du inte gå på samtalen utan barnen? Har aldrig haft med min son, honom kan jag prata med hemma. 

Det är barnet som ska hålla i samtalet. Barnet har ett papper där hen läser frågor av typen "Vilka ämnen tycker jag är roliga?", "Vilka ämnen är svåra?", "Vad kan jag göra för att det ska bli lättare?", "Trivs jag i skolan?". Barnet svarar sen pä sin egna fråga och man har ingen uppföljning när man som min son sagt att han ska läsa mer hemma och sen absolut inte gjort det för han ljuger och säger det läraren vill höra.

Är ett helt sjukt upplägg enligt mig.
    jeanette02 skrev 2021-01-22 05:48:06 följande:

Det är både och, på sätt och vis är kraven enorma när man läser omdömen och betygskriterier och vad de ska uppnå för mål för ett visst betyg. Samtidigt får de inte alltid kunskapen med sig för att ha en chans att nå dit.

Tex redan i 6:an skulle ett av barnen belysa och resonera kring invandring och dess effekter i länder på både kort och lång sikt och dra slutsatser kring detta. Historiskt sett och i nutid.

Mm, alltså det är ganska märkliga formuleringar. Man måste ju ha fått med sig rätt bra grundkunskaper för ett sådant mål/kriterie. i betyget.

Min upplevelse är att ungdomarna och barnen ska skriva hur mycket som helst, resonera hit och dit, det är som att de ska prestera en hel bok utan faktiska fakta. Det är inte det viktiga längre i vissa ämnen, utan producera text är själva huvudmålet. Det är bra att lära sig föra resonemang, dokumentera men man måste ju få kunskap också så man vet vad man ska resonera om. Annars blir det flum, det finns mycket av i skolan idag. Men det varierar med ämne och lärare måste förtydliga.

Vissa lärare orkar vara lärare och ställa tydliga krav och då blir vissa föräldrar arga att det blir lite jobbigt för sin lille ängel, den har ju så mycket annat viktigt att göra. Ja jisses.

Håller med. Sen ska man inte glömma att barnen idag också har mycket sämre ordförråd och svårare att läsa och skriva längre texter mot förr för att många knappt läser böcker längre. Min dotter som går på gymnasiet kan ha starka åsikter och tycka hon kan argumentera MEN hon har noll backning för dom åsikterna för hon har inte läst någon som helst artikel, bok, forskning som stöttar åsikterna. Händer också titt som tätt att när jag pratar med dottern så frågar hon mig vad nåt ord som jag säger betyder och det är inga superavancerade ord men hon kan dom inte för ordförrådet fylls inte på som det borde.
    Anonym (L) skrev 2021-01-23 18:13:09 följande:

Liberalerna är det närmaste jag kan tänka mig. Dom är dom som mest pratar om att begåvade barn måste få stimulans på sin nivå och dom har länge pratat om ordning och reda osv. Säger dock inte att dom har perfekt politik men av alla alternativ tycker jag att dom har vettigast politik. Tycker faktiskt du kan bli medlem i ett parti och börja lobba för skolfrågan i din kommun. Sådana som du behövs i politiken.

Var det inte Björklund som förstörde mycket i just skolan för han stökade till det totalt samt gillar att marknadskrafter härjar fritt? Skulle hellre lägga min röst på det parti som vågar ta bort skolan från vinstdrivande företag som ger glädjebetyg och gynnar segregering. Allt daltande i skolan borde också tas bort och den unge som inte kan uppföra sig kan föräldern få komma och hämta ut hos rektorn. Sverige sticker ut internationellt vad gäller vinsterna i skolan och bristen på respekt för lärarna vilket bidragit till att kunskaperna har gått ner.
    Anonym (.) skrev 2021-01-22 19:54:55 följande:
    Fast här är det väl ändå ditt ansvar som förälder att se till att ditt barn gör det som bestäms att han ska göra hemma. 
    hammarhajen skrev 2021-01-23 11:04:01 följande:
    Tja, förr läste man böcker HEMMA också. Allt är inte skolans ansvar. Vill du att dina barn läser, så se till att de läser. Plocka bort skärmar då och då för barn i alla åldrar och läs högt för de yngre istället för att de dem en skärm.

Skolan gör sitt bästa för att eleverna ska få upp läsmängden, men skolan har inte fått fler lektionstimmar i takt med att läsningen i hemmen försvinner. Det är självklart att skolan inte kan trolla fram all den lästid som hemmen förut gav. 
    Säger man på ett utv.samtal i skolan att man ska läsa mer hemma bör dom också ha uppföljning på att man faktiskt gjort det och gå på hårdare om man inte gjort det man sagt. Vi hade återigen flummigt utv.samtal idag. Sonen påstod att han minsann läst en del men inte så mycket som han tänkt. Är så klart en definitionsfråga vad "en del" är, men han har läst ca 2 kapitel och inte mer.

Och det här är inga småbarn vi pratar om. Det är fullstora ungdomar som nu går på högstadiet. Ställer skolan hårda krav så skulle han gnälla men göra det ändå, men det ställs ju inga krav så man kan säga vad som helst på dessa utv.samtal.

Förr fanns inte samma utbud på annat att göra heller och alla läste definitivt inte så mycket då heller, men visst snittet var högre än idag. Jag läste en hel del, men jag har inget minne av att mina föräldrar någonsin behövde kolla om jag läste. Mina föräldrar hade nog noll koll på mina läxor och prov från någon gång i mellanstadiet. Sen var mamma alltid med på mina utv.samtal där man gick runt till lärarna, men hade det hängt på att mina föräldrar behövt engagera sig i min skolgång hade det kunnat gå rejält illa.
Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt