• Anonym (Irriterad mamma)

    Utv.samtal i skolan är numera ett skämt

    Vad är det som egentligen har hänt med utv.samtalet i skolan? När jag gick i högstadiet gick man igenom med medföljande föräldern hur det faktiskt går i skolan dvs hur det gått på prov och vissa uppgifter samt hur man trivdes generellt. På barnens skola numera vet man inte om man ska skratta eller gråta. Barnen får själva berätta hur dom tycker det går. Vilket ämne tycker dom det går bra i, vilket ämne går det sämre i. Man får noll information om provresultat och egentligen noll vettig information eftersom min son i princip skulle kunna vara kass i alla ämnen utan att jag får veta det för jag får bara höra vad tusan han själv tycker. Har varit samma även under låg- och mellanstadiet men då var det inte av samma betydelse som nu när det ges betyg. Man får ju heller aldrig hem några prov eller provresultat som man fick när man själv var liten. Hörde att på makens skola när han växte upp så fick föräldrarna även skriva på proven för att visa att dom tagit del av provresultatet. 

    Är det här bara ett korkat påhitt på mina barns skola eller är det samma sak på alla skolor numera? Funderar på att kontakta rektorn och säga att det här skämtet får ta slut nu och att man måste få hem riktig information. Vore också bra om det här påhittet med att det inte finns böcker i skolan längre kunde ta slut så man kunde se exakt vilka sidor dom har till läxor/prov. Är i vissa fall jättedålig information om vad dom har till prov så det går knappt att förhöra dom heller. Barnen själva vet inte heller vad dom egentligen har. Skolan är verkligen ett katastrofområde i mitt tycke och i min kommun går ändå mina barn på en skola som har bland dom bättre resultaten i slutbetyg. Vette sjutton vad dom då sysslar med på skolorna som har sämre resultat. Vem tusan havererade skolan politiskt och vilket parti ska man rösta på nästa val så det blir nån ordning igen?

  • Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt
  • Anonym (000)

    Ålder på barnet?

    Antagligen förväntar sig personalen att du går in och tittar på resultaten på uppgifter/ prov i deras pedagogiska plattform tex unicum eller schoolsoft så att du vet hur läget är. 

  • Anonym (A)

    Jag har samma känsla och vi har samma sorts utvecklingssamtal som du beskriver. Nu går dottern i åk 7 och sista samtalet var precis lika intetsägande som i alla år. Jag skulle kunna hoppa över att gå dit men men vill ju visa sitt intresse för skolan för barnets skull.

  • Anonym (.)
    Anonym (Irriterad mamma) skrev 2021-01-21 08:45:58 följande:

    Vad är det som egentligen har hänt med utv.samtalet i skolan? När jag gick i högstadiet gick man igenom med medföljande föräldern hur det faktiskt går i skolan dvs hur det gått på prov och vissa uppgifter samt hur man trivdes generellt. På barnens skola numera vet man inte om man ska skratta eller gråta. Barnen får själva berätta hur dom tycker det går. Vilket ämne tycker dom det går bra i, vilket ämne går det sämre i. Man får noll information om provresultat och egentligen noll vettig information eftersom min son i princip skulle kunna vara kass i alla ämnen utan att jag får veta det för jag får bara höra vad tusan han själv tycker. Har varit samma även under låg- och mellanstadiet men då var det inte av samma betydelse som nu när det ges betyg. Man får ju heller aldrig hem några prov eller provresultat som man fick när man själv var liten. Hörde att på makens skola när han växte upp så fick föräldrarna även skriva på proven för att visa att dom tagit del av provresultatet. 

    Är det här bara ett korkat påhitt på mina barns skola eller är det samma sak på alla skolor numera? Funderar på att kontakta rektorn och säga att det här skämtet får ta slut nu och att man måste få hem riktig information. Vore också bra om det här påhittet med att det inte finns böcker i skolan längre kunde ta slut så man kunde se exakt vilka sidor dom har till läxor/prov. Är i vissa fall jättedålig information om vad dom har till prov så det går knappt att förhöra dom heller. Barnen själva vet inte heller vad dom egentligen har. Skolan är verkligen ett katastrofområde i mitt tycke och i min kommun går ändå mina barn på en skola som har bland dom bättre resultaten i slutbetyg. Vette sjutton vad dom då sysslar med på skolorna som har sämre resultat. Vem tusan havererade skolan politiskt och vilket parti ska man rösta på nästa val så det blir nån ordning igen?


    Antagligen en kombination av en dåligt insatt förälder och dålig skola.

    Som förälder måste man engagera sig, inte få allt serverat på fat. Varför ställde du inga frågor under samtalet? Varför har du inte kontaktat lärare och/eller rektor om detta tidigare?

    Sedan spelar det ingen roll vilket parti du röstar på, lärare, rektor osv är samma ändå. Hur tänkte du där?
  • Anotherone

    Jag upplever visserligen samtalen på ungefär samma sätt. Det utgår mycket från att barnet själv ska beskriva sina styrkor, sina svagheter, vad som är kul, vad som går bra, vad som är svårt etc. Och sen kommer man tillsammans överens om vad barnet behöver fokusera på (kan vara rent praktiskt i ett ämne som att läsa minst tre böcker på engelska under våren eller generellt under skoldagen att försöka att inte dras med när andra pratar), vad vi som föräldrar kan hjälpa till med och vad skolan ska bidra med för att vi ska nå framåt så att säga.

    Sen när det gäller prov och sånt så förväntas vi föräldrar ta del av det via en internetplattform. Där ser jag löpande vad min son har för läxor, vilka inlämningsuppgifter och deadlines som ligger framöver samt omdömen och betyg. Så jag känner att om jag som mamma har frågor på det så måste jag ta upp det på samtalet eller kontakta aktuell lärare. Utvecklingssamtalet hålls ju med någon av hans två mentorer men de är bara inblandade i sina respektive ämnen. Han har säkert 5-6 lärare till i andra ämnen som jag inte har någon närmare kontakt med. Men som jag då fick ringa eller maila om det var något specifikt som jag undrade.

    Så visst, samtalen kanske har annat fokus idag. Å andra sidan både kan och förväntas man nog vara delaktig mer digitalt. 

  • Stårschan2

    Håller helt med. Noll akademiskt fokus på utvecklingssamtalen där allt fokus tycks ligga på om man trivs i skolan eller inte, och noll info på Schoolsoft.

    De enda utvecklingssamtalen för barnen som varit givande var med äldsta dotterns mellanstadielärare, som var en dam av den äldre skolan som gick i pension efter den klassen. Där var det fokus på resultat och ämneskunskaper, och det var så jäkla skönt!

  • Anotherone
    Anonym (.) skrev 2021-01-21 08:59:43 följande:
    Sedan spelar det ingen roll vilket parti du röstar på, lärare, rektor osv är samma ändå. Hur tänkte du där?
    Man kanske menar generellt hur skolan är organiserad idag? Friskolereform? Kösystem?
    I allra högsta grad en politisk fråga. Och tyvärr tror jag inte att någon vågar ta i den just nu. Även om jag tror för egen del att den som gjorde det kunde få väldigt bra utfall av ett sånt initiativ....

    Lyssna gärna på detta om ni är intresserade av skolan och politiken. Fokus är skolan under pandemin men det pratas också en del om friskolor mm:

    Hur ska eleverna klara pandemin, utbildningsminister Anna Ekström (S)? 9 januari kl 12.55 - Ekots lördagsintervju | Sveriges Radio
  • Anonym (A)

    Å andra sidan både kan och förväntas man nog vara delaktig mer digitalt. 

    Det hänger på om det digitala ger någon information. På vår skolplattform hittar du väldigt lite info, inga provresultat etc. När vi har samtal är det med klassläraren enbart och han har inte koll på hur det går i övriga ämnen. 


    Dottern fick F i ett ämne i åk 6. Inte en förvarning om detta fick vi fast läraren påstod att hon minsann tagit upp det på elevkonferensen.  

  • Anonym (Tre barn)

    Jag tycker våra samtal är bra. Visst får barnen berätta själva om styrkor svagheter men samtalet har absolut belyst provresultat i enskilda ämnen och var barnet ligger i relation till målen. Sedan har vi en digital plattform där man loggar in och ser betygen.

  • Alexi

    Nej utvecklingssamtalen har verkligen utvecklats åt fel håll. Det är ju tom uttryckligen så att de inte får handla om något negativt osv. 

    Det känns som att de blivit mer ett forum där barnet ska få träna på att hålla i ett möte än ett möte mellan elev, skola och vh om utvecklingen framåt. 

  • Anonym (Meningslöst)

    Vi får höra att allt går bra, eftersom barnet klarar målen. Att barnet är betydligt svagare i ett ämne, i jämförelse med de andra, tas inte upp. Barnet klarar målet. Allt går bra. Vi övar hemma, men det är svårt att veta på vad och hur, när det enda vi får till oss är att allt går bra.

Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt