Inlägg från: Anonym (Liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (Liv)
    Anonym (X) skrev 2021-01-21 12:20:23 följande:
    Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

Tror fasen att de undrar..Hur mycket är du borta?
    Jag är borta mycket. Två veckor i månaden säkert. Men jag kan inte göra något åt och det vet de.Vi har haft möte om det. Jag kan jo inte säga upp mig och stå där utan inkomst...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 12:39:03 följande:
    Nej du kan inte säga upp dig. De får lösa problemet
    Det är det som de har så svårt att acceptera. Egentligen har jag det svårt själv. Möten måste bokas om hela tiden och jag tappar fokus och är inte så duktig längre eftersom min arbetstid blir så upphakad. Men det finns inget att göra utan bara acceptera sig själv som urusel medarbetare för tillfälle...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 12:42:20 följande:

Kan du jobba hemifrån? Kan andra föräldern vabba. Eller hämta så du kan jobba ifatt? Borta två v i månaden, ja det är ett problem. Utredningar som tar dubbelt så lång tid, det är väl någon som blir drabbad eller? I arbetslivet ställs krav. Du kan inte bara be dina chefer att "slappna av".

Jag försöker nu läsa och svara på jobbmejl fast jag är sjuk. Min flicka är bara 17 månader gammal och accepterar bara mig nära sig när vi är hemma. Hon saknar mig så mycket efter dagis så hon ?klistrats sig fast? på mig när hon är hemma och skriker oavbrutet när pappa försöker ta över. 

Ingen blir drabbad då utredningar gäller förhållanden som redan existerar och ska bara beskriva något som redan görs...

• Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 12:47:07 följande:
    Jag tänker att arbetsgivaren faktiskt Behlver se att du jobbar den tid då du faktiskt är på plats. Nåhon annan kanske Behlver ta över vissa arbeten som verkligen måste bli klara u tid.

Har du bara en utredning åt gången? Annars får du se till att de minskar antalet utredningar så att du kan hinna klart med de du hanterar i tid
    Problemet är att jag får dessa uppdrag från tre olika chefer och andra professionella. Så min egen chef kan inte påverka antal uppgifter, vi har dock kommit överens att han hjälper mig prioritera nästa gång jag är borta mycket.
    Men även han kan inte låta bli att berätta att min frånvaro skapar frustration...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 12:47:07 följande:
    Jag tänker att arbetsgivaren faktiskt Behlver se att du jobbar den tid då du faktiskt är på plats. Nåhon annan kanske Behlver ta över vissa arbeten som verkligen måste bli klara u tid.

Har du bara en utredning åt gången? Annars får du se till att de minskar antalet utredningar så att du kan hinna klart med de du hanterar i tid
    Problemet är att jag får dessa uppdrag från tre olika chefer och andra professionella. Så min egen chef kan inte påverka antal uppgifter, vi har dock kommit överens att han hjälper mig prioritera nästa gång jag är borta mycket.
    Men även han kan inte låta bli att berätta att min frånvaro skapar frustration...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 12:51:14 följande:
    Om ingen drabbas så förstår jag inte problemet? Jag skulle tala med facket eller skyddsombud gällande hur du upplever pressen från ledningen
    Jag har haft möte med facket när de började skriva sms till min privata telefon när jag vabbade och uppmanade mig att komma till jobbet då jag ?saknas?. Så det har de slutade med. Jag tror att de vill att jag säger upp mig. Men kan jo inte göra det nu. Vem vill anställa en som är borta mycket? 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (?) skrev 2021-01-21 13:16:50 följande:

Kan inte pappan ta mer vab då?

Pappan har problem som jag inte vill beskriva i detaljer så det går inte. Det är bara så. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (X) skrev 2021-01-21 13:21:26 följande:
    Ingen blir drabbad då utredningar gäller förhållanden som redan existerar och ska bara beskriva något som redan görs...

Om ingen blev drabbad skulle de väl inte efterfråga din närvaro? Du får det att låta som att du inte ens behövs på din arbetsplats.

Du skrev att barnet inte kan vara med pappan, den biten får ni ju jobba på. Klart man måste dela på vab.
    De berättade på möte att verksamheten blev mycket större under tiden som jag varit föräldraledig och jag behövs på ett helt annat sätt än jag var van med.Exempelvis vill de utveckla #teamet# och vi-känsla där som självklart inte går när jag uteblir. Men jag undrar om de tänker på annat sätt när de insett verkligheten..Att deras drömmar får vänta...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (X) skrev 2021-01-21 13:36:41 följande:

Din dotter slutar förhoppningsvis att bli sjuk hela tiden och om coronan ger sig behöver du inte vara hemma för minsta lilla symptom och då blir det säkert bättre på jobbet också.

Jag hoppas verkligen att det blir så. Jag gillar jo inte att göra alla andra frustrerade...Samtidigt som inte kan se vad jag kan göra bättre just nu.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem