Inlägg från: Anonym (Liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Anonym (chefen) skrev 2021-01-21 13:45:13 följande:
    "Att deras drömmar får vänta..."?

Jag undrar om du överhuvudtaget förstår hur en professionell arbetsplats fungerar?

Det är klart att det skapar problem om du är bort så mycket som du är och jag har full förståelse för frustrationen. Jag tycker att du ska kontakta läkareföretagshälsovård för utredning, att vara sjuk/vabba två veckor per månad är INTE normalt, oavsett corona.

Ett annat råd är att du börjar tänka över din attityd. Människor som du blir förr eller senare uppsagda pga "arbetsbrist" eller arbetsbrist efter omorganisation. Eller till och med utköpt.Det är lättare än vad du tror att göra sig av med en medarbetare som inte presterar ett dugg.
    Allt detta förstår jag om det gällde ett vinstdrivande företag. Jag jobbar på ett kommunalt verksamhet som klarar av sina mål även om inte jag är där för tillfälle. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (?) skrev 2021-01-21 13:46:44 följande:
    Ja säkert. Säkert ytterligare en pappa som inte kan ta hand om sitt barn.
    Och vad ändrar det för mig och min situation? Jag funderat på att separera men kommer ändå ta hand om mitt barn själv oavsett.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 13:50:51 följande:
    Så du behövs inte? Ja, då kommer du sannolikt at bli uppsagd pga arbetsbrist.
    Dessa utredningar ska göras, så jag och mina insatser behövs. Det jag menar är att det finns ingen tidspress i det egentligen förutom det som mina chefer skapar. Verksamheten rullar på ändå.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (chefen) skrev 2021-01-21 13:53:15 följande:
    Jag skrev inte vinstdrivande företag, jag skrev professionell arbetsplats. Det jag skrev gäller oavsett privat företag eller kommunal verksamhet. Du skulle bara vet hur många anställda som försvinner pga de orsaker jag skrev tidigare även i en kommunal verksamhet!
    Egentligen hade det varit bättre om de sagt upp mig, men vill inte göra det själv och blir utan A-kassa i 45dagar. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 14:04:54 följande:
    Ts du ska inte säga upp dig. Och de kan inte säga upp dig. Om det inte uppstår arbetsbrist.

Det finns inga lagliga grunder för att kunna säga upp dig
    Tack för ditt stöd! Jag vet det, men det är jobbigt när man blir behandlat så på arbetsplatsen. Lagligt kan de inte göra något då försöker de att psyka mig på andra sätt...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 14:04:54 följande:
    Ts du ska inte säga upp dig. Och de kan inte säga upp dig. Om det inte uppstår arbetsbrist.

Det finns inga lagliga grunder för att kunna säga upp dig
    Tack för ditt stöd! Jag vet det, men det är jobbigt när man blir behandlat så på arbetsplatsen. Lagligt kan de inte göra något då försöker de att psyka mig på andra sätt...
  • Anonym (Liv)
    Anonym (?) skrev 2021-01-21 14:12:03 följande:

Kanske bättre att be chefen att få tillfälliga uppgifter tills situationen stabiliseras, så kan någon annan göra utredningarna i tid och du får lite andrum och slipper känna dig stressad.

Jag skulle vilja ha det så. Men de säger dem att det är bara jag som är insatt i verksamheten och känner kunderna så det inte går att anställa vikarie för det här. Det finns två till som skulle kunna göra det men det ena har inte utbildning för sådana arbetsuppgifter och det andra jobbar bara halvtid och hinner knappt med sina egna.
  • Anonym (Liv)
    Limeblad skrev 2021-01-21 14:15:41 följande:
    En kommun är inte vinstdrivande men ska såklart driva sin verksamhet till låg kostnad för att gynna skattebetalarna. Låter på din beskrivning som att de sysslar med välgörenhet när de ger dig jobb och så är det ju inte.

Om du får mer uppgifter än du klarar av måste du ju säga det till de personer som kommer med uppgifterna. Om du inte kan eller ska göra prioriteringen måste du be de ansvariga att prata med varandra och sinsemellan enas om en prioriteringsordning.
    Men jag får jo bara betald för den tid som jag där. I december var min lön enbart 3000. Resten fick jag från Försäkringskassan. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 14:26:25 följande:

Det handlar ju inte om pengarna utan om att du inte är där och gör ditt jobb. 3000, ja då kan du inte ha varit på jobbet många dagar, inte ens en vecka.

Jag har haft lunginflammation som läkare misstänkt var Korona och det fanns ingen möjlighet att testa sig då i vår län. Under den tiden var mitt barn sjuk två gånger så jag tog hand om henne samtidigt.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (A) skrev 2021-01-21 14:31:29 följande:

Förstår att det är jobbigt med hög frånvaro för dig, men förstår också att det finns frustration i din arbetsgrupp. Om du inte hinner sköta dina arbetsuppgifter blir det ju någon kollega som måste arbeta mer, och kollegorna kanske själva har fullt upp.

Så är det säkert, men hjälper det att stressa mig också fast jag inte kan låta bli att vara sjuk/vabba? Jag undrar om någon chef tänker att det hjälper.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem