Inlägg från: Anonym (Be) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Be)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Citronsaft skrev 2021-01-22 17:10:20 följande:

Du kanske ska lära dig hur lagen ser ut innan du ordbajsar? Allt du skriver är fel. I Sverige har vi laglig rätt att vara sjuka och vabba. Inga skyldighet att jobba hemifrån under den tiden. Punkt slut.

Precis så. Och dessutom har arbetsgivaren inga som helst rättigheter att diskriminera pga föräldraledighet. Vilket är solklart i detta fall att man gör genom att mobba ut ts
  • Anonym (Be)
    Anonym (Moa) skrev 2021-01-22 18:13:37 följande:

OK det är alltså något lagligt krav på någon special-dokumentation som ingen behöver och inte vem som helst kan utföra? Du borde kanske påtala det och påpeka att det skulle vara bra med en lagändring. Känns som helt onödiga skattepengar. Skulle kunna läggas på något bättre.

Då är det nog ganska många sådana jobb inom

Myndigheter som ska bort.

Det finns krav på arkivering och det finns goda själ för att det görs
  • Anonym (Be)
    Anonym (Moa) skrev 2021-01-22 18:41:07 följande:

Men om det aldrig kommer används och det kan bli gjort om 3 månader eller om 1 år eller kanske 10, set spelar ingen roll. Ja då borde vi komma upp med lite bättre system.

Och hur svårt är det att dokumentera?

Har man bra verktyg kan mycket automatiseras.

Man blir ju lite rädd för vad våra pengar går till.

Jag kan tänka att det kanske finns en gräns som ts aldrig kommer överskrida för att den är frikostig, om nu ts ens arbetar på detta sätt.

Det finns mycket arkivmaterial som aldrig kommer till användning. Så är det inom många brancher. Inom industrin skall exempelvis resultat på prov gällande miljön sparas i många år.

Onödigt arbete? Nej. Inte den dagen då det som arkiverats behövs.

Finns nog en hel del annat du istället bör oroa dig för att dina skattepengar bekostar
  • Anonym (Be)
    Anonym (Moa) skrev 2021-01-22 18:54:56 följande:

När det gäller prover finns ju en hel del som kan automatiseras. Digital dokumentation är också dokumentation. Finns också Internet of Things som kan hjälpa till.

Jag förstår inte riktigt kombinationen av att det kan arkiveras om 1 år eller imorgon, det spelar ingen roll. Tillsammans med att det är så oerhört svårt att dokumentera så det finns endast väldigt få som kan göra det. Då behöver nog kommunen tänka om!

Nu säger ju inget att ts faktiskt arkiverar utan jag beskriver bara exempel på vad som skulle kunna falla under det ts beskriver.

Det kan absolut vara så att man måste ha viss utbildning för att faktiskt hantera ärendena.

Ja mycket kan säkert automatiseras.

Men man får många gånger inte enbart spara digitalt. Det skall finnas fysiska arkiv.

Det kan man tycka vad man vill om. Det är inte bara kommunen som har sådana krav på så det handlar inte bara om att kommunen Behlver tänka om
  • Anonym (Be)
    Anonym (Moa) skrev 2021-01-22 18:54:56 följande:

När det gäller prover finns ju en hel del som kan automatiseras. Digital dokumentation är också dokumentation. Finns också Internet of Things som kan hjälpa till.

Jag förstår inte riktigt kombinationen av att det kan arkiveras om 1 år eller imorgon, det spelar ingen roll. Tillsammans med att det är så oerhört svårt att dokumentera så det finns endast väldigt få som kan göra det. Då behöver nog kommunen tänka om!

Kan säga att inom industrin där jag arbetar skall allt sparas både digitalt och i pappersformat. Vissa saker arkiveras 3 år. Andra 20
  • Anonym (Be)
    Anonym (soc) skrev 2021-01-22 22:30:34 följande:

När jag hade den frånvaron på mitt näst senaste arbete så insåg både jag och chefen att det var ohållbart.

Jag fick arbeta mina tre månaders uppsägningstid och sedan gå till soc. Jag var besviken då men visst förstod jag att min chef inte kunde ha kvar mig. Däremot fick hon inte ge mig sparken så jag sade upp mig "frivilligt". Hade kunnat börja bråka och bli en nagel i ögat på chefen, men det är knappast jag. Hadee aldrig klarat av det.

Det är vad man får göra om man inte platsar i dagens arbeten tyvärr..

(Vad gäller mig själv så efter 2-3 år vågade jag skaffa nytt jobb på halvtid och har sedan dess kunnat öka lite för varje år.)

Ingen ska behöva säga upp sig pga vabb och sedan gå på soc, ingenting annat än sjukt
  • Anonym (Be)
    carpediem86 skrev 2021-01-22 22:26:29 följande:

Nu har jag inte läst några av inläggen i tråden, så andra har möjligen sagt något likande. Men om du är sjuk/vabbar så mycket att projekt tar 2 månader istället för 1 månad är det inte bra. Det betyder att du är borta ca varannan dag. Skulle du acceptera att få 50 % lön då du endast gör 50 % av arbetet? Nu har vi väldigt generösa regler i Sverige så du får full lön ändå. Men det är klart att det blir sämre om du bara gör hälften av ditt jobb.

Skulle du acceptera att din läkare bara gör hälften? Så varannan gång du är så sjuk att du behöver vård på sjukhus får du stanna hemma. Eller att du får vänta dubbelt så länge innan du får vård. Allas jobb är viktiga på något sätt, ditt med. Att någon får vänta 2 månader istället för 1 månad påverkar någon/några personer på olika sätt.

Ts får knappast full lön. Ta får ersättning från Fk för vabb. Med andra ord betalar arbetsgivaren ingenting för det jobb som inte blir utfört.

Om en läkare har ett barn som är sjukt ocj måste vabba finns heller inget att göra åt saken. Då får sjukhuset där denne läkare arbetar anställa mer personal.

Vad tycker du ts ska göra? Ta med sitt sjuka barn till arbetet?
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-22 22:49:38 följande:

Ett utmärkt sätt är att omplacera den som är borta för mycket till en lämpligare tjänst där det saknas deadlines. Arkivet eller så tex.

Vilket inte är lagligt i ts fall då det skulle räknas som diskriminering.

En förälder som är föräldraledig, där räknas vabb in, får inte missgynnas pga detta. Och i denna tråd förstår man ju varför lagen behövs när man ser hur folk resonerar
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-23 02:40:17 följande:

Det är fullt lagligt att omplacera någon som inte kan sköta sin tjänst och misslyckas med att hålla deadlines. Sen måste personen följa med i löneutvecklingen osv och får inte missgynnas på det sättet.

Fast i detta fall handlar det inte om att ts inte kan hålla sina deadlinens pga inkompetens.

Anledningen till omplaceringen skulle Isf vara pga frånvaron pga vabb. Vilket inte är lagligt.

Ts missgynnas om hon omplaceras fill en tjänst som kräver lägre kompetens, ett missgynnande handlar inte enbart om löneutveckling. Och missgynnandet behöver också bara DElVIS bero på föräldraledigheten. I detta fall skulle det vara solklart att så är fallet.

Oavsett så sköter ts sitt arbete. Ts arbetar uppenbarligen flitigt den tid hon faktiskt är på arbetet.

Utöver detta har ts själv bett om tillfälliga arbetsuppgifter. Något som hennes chef inte gått med på, så jag fattar inte varför alla här ska hoppa på ts och påstå att hon ska säga upp sig för att hon är en så vidrig och värdelös människa
  • Anonym (Be)
    Limeblad skrev 2021-01-23 11:17:05 följande:

Jag skrev inte att omplacering pga vab är okej, det är det inte. Omplacering pga sjukdom är däremot möjligt. Jag kan erkänna att jag inte har så bra koll på de olika kollektivavtalen (i min bransch är det mycket ovanligt med kollektivavtal), dvs i vilken utsträckning omplaceringsrätten är avskuren enligt specifika avtal. Generellt sett är det dock möjligt att omplacera (med lägre lön om det följer av den tjänsten) om det är det som krävs. Nekar arbetstagaren finns rätt till uppsägning.

Med det sagt vet jag inte om det ens är aktuellt i ts fall, det kan ju finnas mindre ingripande åtgärder att vidta inom rehabansvaret. Det verkar inte utretts av ts chef än.

Nu verkar majoriteten av ta frånvaro faktiskt bero på vab, att omplacera pga frånvaro blir därför omöjligt.

Att omplacera pga inkompetens kräver rejäl inkompetens. Något som inte kommer gå att hävda ts fall då inkompetensen enbart beror på frånvaro
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-23 18:20:49 följande:

Visst, är det stora problem så skaffar man sig så klart en ny person som utför arbetet. Ger den nya personen någon form av spetskompetens som den sjukliga saknar och säger sedan upp den senare pga arbetsbrist.

Och inte heller detta är förenligt med lagen. Att skapa nya tjänster för att uppenbart bli av med en person på felaktiga grunder. I ts fall bör det vara lätt att bevisa dessutom
  • Anonym (Be)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-24 08:46:38 följande:

Nej så fungerar det inte.

Vill man ha en fungerande verksamhet får man se till att det finns vikarier. Alternativt anställa mer personal. Det fungerar inte att alla brancher skall skylla på föräldrar som enligt sin lagliga rätt vabbar. Det kommer alltid finnas personal som vabbar. Just nu betydligt mer pga Corona.

Man kan inte lämpa över ansvaret på de anställda. Ska de komma rill jobbet med sjuka barn tänker du?

Inom förskola använder man sig av vikariepooler. Vikarierna får koncentrera sig på vissa saker medan pedagogerna ansvarar för den pedagogiska del en vikarie inte kan utföra.

Inom industrin använder man ofta vikarier genom bemanningsföretag.

I industrin där jag arbetar lär man upp personer som blivit omplacerade från produktionen pga sjukdom eller graviditet på att göra sådana administrativa uppgifter som av andra inte hinns med. Alternativt plockar folk från produktionen för kortare vikariat på tjänstemannatjänster.

Ibland Behlver tre personer flyttas runt för att täcka upp för nåhon som är sjuk, så att det blir ?rätt? arbetsuppgifter som inte hinns med.

Det är uppenbarligen de 10% som är problemet i ts fall. Hon har bett om tillfälliga arbetsuppgifter på de 10%en. Något hennes chef inte vill. Hur kan detta vara ts ansvar när hon försökt lösa problemet?
  • Anonym (Be)

Och arbetsgivaren har alla möjligheter att anställa en person till den tjänst du anser att ts ska omplaceras till, och i den tjänsten ta med att denne skall utföra den del av ts arbetsuppgifter som hon eventuellt inte hinner med.

• Anonym (Be)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-24 09:27:29 följande:

Kunderna finns i verksamheten och ska utföra sina uppdrag tillsammans med 60 stycken personal. De gör de oavsett om jag är där eller inte. Personal tar samtal med de också vid behov eller föreslår insatser av andra utförare (sjukvård) Det finns två andra personer som har ansvar för socialt arbete och samtal i verksamheten. Mina chefer vill ha mig på plats för enbart jag av tre personer har rätt utbildning och erfarenhet som verksamheten ska ha "tillgång till" enligt riktlinjerna. Så det är deras största problem och förstår nu att de lider av det. Men kunderna får hjälp av andra oavsett min frånvaro.

Ja då har de en allt för sårbar verksamhet. Om riktlinjerna säger att en person med din kompetens måste finnas på plats får arbetsgivaren naturligtvis se till att det finns minst en person till med den kompetensen
  • Anonym (Be)
    Anonym (soc) skrev 2021-01-25 05:55:48 följande:

Nej men jag hade inga barn. Så mina anledningar var helt andra. (ptsd) Och hade inte ens hälften av den frånvaro ts har. Det är orimligt att vara borta en dag i veckan från sitt arbete också, om det blir så 4-5 dagar varje månad.

Men det borde väl ändå vara lika för alla oavsett om man valt att skaffa ungar? Om man presterar likvärdigt på jobb förstås.

Så om man är sjuk ska man också säga upp sig? Du vet att det finns dem som är borta fem dagar per månad pga mensvärk? Tre dagar pga migrän?

Vi har ett skyddssystem i Sverige som vi betalar för genom skatten. Det skyddsystemet finns tillför att skydda den som är sjuk. Du får naturligtvis säga upp dig om du vill. Men det är helt orimligt från arbetsgivarens sida och hade du i efterhand ändrat dig och drivit detta rättsligt hade det troligt is dömts som att det var arbetsgivaren som på ogiltiga skäl sade upp dig, eftersom de pressade dig till en uppsägning
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-25 09:45:50 följande:

Det är inte att skapa en tjänst om man ersätter ett uppenbart behov. Behovet kan mycket väl uppstå av att den person som har tjänsten i dagsläget inte är närvarande eller kan sköta sitt jobb i tillräckligt hög grad.

Fast alltså har du nåhon som helst koll på lagen?

Om de manövrerar bort ts pga frånvaron så är det inte lagligt.

Det är heller inte lagligt att skapa en ny tjänst med hennes arbetsuppgifter med en liten del nytt endast för att få bort henne som specifik person.

Det är inte lagligt att skräddarsy tjänster för att undkomma LAS på det sättet.

Ts kan sköta sina arbetauppfifter men är sjuk och framförallt vabbar. Vilket inte på något sätt är giltiga skäl gör omplacering
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-25 09:45:50 följande:

Det är inte att skapa en tjänst om man ersätter ett uppenbart behov. Behovet kan mycket väl uppstå av att den person som har tjänsten i dagsläget inte är närvarande eller kan sköta sitt jobb i tillräckligt hög grad.

Och gällande prestation så krävs det grov inkompetens för att kunna bli uppsagd. Detta efter erbjudande om lämplig omplacering.

Vi pratar en underprestion på runt 50%, av den tiden man faktiskt är på arbetet skall tilläggas
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-30 21:59:19 följande:

Det är oftast inte jättesvårt att få till. Är man borta för mycket så krävs det generellt alldeles för mycket tid att sätta sig in i vad som hänt på arbetsplatsen medan man varit borta och därmed är det mycket vanligt att folk underpresterar på arbetet då. Generellt är det inte alls lika svårt att åtminstone omplacera folk som många verkar tro här.

Frågan är snarare hur många som är medvetna om sina rättigheter skulle jag vilja säga. Att omplacera en person är inga problem så länge personen i fråga inte själv ifrågasätter. Eller facket heller för den delen.

Kan säga att vårat fackförbund som är ett stort förbund inte har koll på de anställdas rättigheter och diskrimineringsgrunder
  • Anonym (Be)
    Anonym (soc) skrev 2021-02-01 11:06:59 följande:

Ja du har rätt.

men det får ju finnas en gräns. hur kul är det som småföretagare att anställa någon som verkar skitbra, men sedan får den anställde barn, eller andra ändrade levnadsförhållanden och kommer bara till jobbet hälften av tiden. och småföretagaren har inte råd att betala full lön för någon som jobbar i princip halvtid. Då bör man gå ner till halvtid. 

Jag förstår från båda håll. Jag ägde inget och bodde i hyreslägenhet då, så jag fick soc. Inser att det kan vara svårt för en barnfamilj som har belånat sej och måste sälja allt innan soc kan ge något.

Men kommer man inte till jobbet så klarar man kanske inte heltid. karln får väl hjälpa ts och hyra in tjänster som barnpassning när barnen är sjuka.

Alternativt göra uppgifter som går att göra hemma på nattetid eller nåt.

Man kanske får göra skillnad på att ts kommer ha det på detta sätt en kort period? Och att ts dessutom inte arbetar för en småföretagare
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-02-02 17:39:06 följande:

Visst är det så men som arbetsgivare finns det enkla och fullt lagliga sätt att ta till när människor har upprepad korttidsfrånvaro tex förstadagsintyg. Det gäller så klart inte för vab men är det så att någon ofta är borta oavsett anledning på måndagar eller alltid blir "sjuk" själv efter vabbande så är det fullt tillräckligt för att man som arbetsgivare ska kunna säga att man är orolig över den anställdes frånvaro. Och som tidigare sagt så är det prestation på jobbet som kan bli skäl för omplacering på samma grunder som alla andra. Frånvaro får inte orsaka att man missgynnas med samma prestation på arbetet under arbetstid som för alla andra är fullt lagligt att kräva. Det finns inget krav på att arbetsgivare måste favoritisera de med hög frånvaro så att de kan ta igen missad information eller liknande på bekostnad av produktivt arbete.

Om en anställd utför sina arbetsuppgifter när denne är på plats så gör denne det förväntade arbetet. Naturligtvis kan man inte utföra samma arbeta på 8 timmar som man egentligen borde göra på fyra. Men det är ju inte det vi talar om här. Och nej. Arbetsgivaren kan då inte omplacera utan att det kan härledas till att den anställde behandlats annorlunda
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem